خبرگزاری کار ایران

محمود امینی:

کم آبی و خشک‌شدن قنوات کمر کشاورزان و دامداران خراسان‌جنوبی را شکسته/ نباید مردم را به خوب و بد تقسیم کنیم

asdasd
کد خبر : ۶۴۳۶۱۵

نماینده استان خراسان جنوبی در شورای عالی استان‌ها گفت:

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمود امینی در هفتمین جلسه شورای عالی استان‌ها اظهار داشت: دست برداریم از خودخواهی‌ها و خودشیفتگی‌ها و تفسیرهای سلیقه‌ای و بگذاریم قانون تعیین کننده رفتارها و تعاملات نهادها، سازمان‌ها و جایگاه‌های مردمی و دولتی باشد. مردم را به خوب و بد تقسیم نکنیم و کرامت انسانی آنها را با رفتارهای نسنجیده مخدوش نکنیم. بپذیریم همه آنها کشور، امنیت، آسایش، آرامش، اعتلا و پیشرفت خود را دوست دارند. 

وی افزود: اگر ما با سیاست‌های نادرست آنها را در دور باطل و معیوب قرار ندهیم شخصیت، احترام، عزت، خواسته‌ها و حق انتخاب آنها را با رفتارمان بپذیریم و به رسمیت بشناسیم احساس مسئولیت جمعی و عزم و اراده ملی را در مسیر اهداف کشور شاهد خواهیم بود.

امینی عنوان کرد: چه انتظاری است از مردمی که در نیازهای اولیه و ضروری زندگی چون بهداشت، درمان، آموزش، مسکن و معیشت دچار سختی هستند و در عین حال به‌طور مداوم اخبار مربوط به اختلاس‌های نجومی و انباشت بی‌حدو حصر بلامواخذه و غیرقابل محاسبه ثروت را می‌شنوند. می‌گویند چند دقیقه به خاطر هک‌شدن سایتی پنج هزار خودروی گران‌قیمت وارد کشور شده و قطعا همان چند دقیقه هزاران جوان به خیل ناامیدان و بی‌اعتمادان اضافه شده‌اند و هزاران نان‌آور خانواده از کار بیکار شده و صدها کلیه به فروش گذاشته شده است. هیچ کاخی برافراشته نمی‌شود مگر اینکه کنار آن صدها کاخ ویران شود.

وی خاطرنشان کرد: شهرداری‌ها به‌طور فزاینده‌ای به نماد بی‌مهری دولت‌ها تبدیل شده‌اند. دست آنها را از منابع ملی کوتاه کرده و در جیب مردمی گذاشتند که فقر و بی‌اعتمادی در چهره آنها موج می‌زند. اختیارات مربوط به زمین، مالیات و عوارض، آب، برق، گاز، مخابرات و بهداشت را از آنها گرفته و به مسئولیت‌هایی چندپاره با رویکردهایی متفاوت تقسیم کرده و از آنها می‌خواهند با ایجاد درآمد پایدار حقوق کارکنان خود را تامین و شهرها را نیز اداره کنند. 

امینی گفت: درآمد پایدار سخنی جذاب و شعاری زیباست اما تحقق آن با وضعیت اقتصادی کنونی و چندپارگی مسئولیت‌ و اختیارات کاری بس دشوار خواهد بود و بیم آن می‌رود در بسیاری از شهرها، شهرداری‌ها با تراکم و چشم فرو بستن بر تخلفات ساختمانی و ضابطه‌های دیگر کلمه شهر ما و اصول علمی حاکم بر شهرسازی را به تاراج ببرند و در آینده‌ای که دور نیست زندگی در شهرها را به مراتب از آنچه که هست دشوارتر و دارای معضلات و گره‌های کور و لاینحل نمایند که آلودگی، مشکلات ترافیکی، غیرفنی بودن و کم عمر بودن سازه‌ها و افزایش تهدیدهایی مثل آتش سوزی، زلزله، توفان، سیل و ... را به دنبال داشته باشد. همچنین باعث تولید ساکنانی با آشفتگی‌های عصبی، روحی جسمی و مستعد فرو افتادن در  بیماری‌ها و آسیب‌های اجتماعی منجر می‌شود.

وی گفت: سیاست‌های نسنجیده و تصمیمات سلیقه‌ای و لحظه‌ای غیرکارشناسی به حاشیه رفتن صاحب‌نظران و نخبگان جامعه نداشتن برنامه و راهبرد کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت و حتی کم‌توجهی به همان سیاست‌های کلان چشم‌انداز و برنامه‌هایی پنج ساله هزینه‌های مادی و معنوی سنگینی بر مردم تحمیل می‌کند. 

عضو شورای‌عالی استان‌ها عنوان کرد: کشوری با غنی‌ترین سابقه تمدن که آثار به جای مانده از دوران باستان نشان از حاکمیت اصول علمی و فنی در اداره شهرها و روستاهای آن دارند با مردمانی هوشمند، سخت‌کوش، فرهنگی غنی و آراسته، آداب انسانی با منابع خدادادی که هر مقطع کوچکی از آن قابلیت تامین و اداره مملکتی را دارد و این بهترین الگوی پیشرفت و توسعه این مردمان در این کشور است.

وی در ادامه افزود: استان خراسان‌جنوبی استانی پرنعمت اما فراموش شده از این سرزمین است که بزرگترین معادن ذغال‌سنگ خاورمیانه را در خود جای داده و نمونه‌هایی منحصر به فرد از سنگ‌های تزئینی، ساختمانی و سایر مواد گران‌قیمت معدنی را عرضه می‌کند. استانی که انار، عناب، زرشک، خرما و مرکبات آن می‌تواند در بهترین بازارهای جهانی بدرخشد. دل‌های با محبت و سینه‌های ستبر مردم آن می‌تواند تکثیر و تنوع را به فرصتی برای تعامل تبدیل کند. 

امینی گفت: در بخش‌هایی از این استان محرومیت موج می‌زند. جاده‌ها و راه‌های مواصلاتی آن بسی غیرایمن، فرسوده و پرحادثه است و قریب به اتفاق شهرهای آن از راه‌آهن و فرودگاه محروم هستند و تنها ایستگاه راه‌آهن و دو فرودگاه آن در هفته‌های اخیر با بی‌نظمی و کاهش سرویس‌ها روبرو شده و این یعنی کاهش ارتباط استان و متوقف شدن قطار توسعه چراکه فقط با مسافت در جاده‌های نامناسب آن با فاصله‌ای متوسط 20 ساعت تا تهران قابل جایگزین است که مسئولان مربوطه باید این مهم را مورد توجه قرار دهند. 

وی با بیان اینکه مشکل کم آبی و افت منابع زیرزمینی و خشک شدن بعضی از قنوات کمر کشاورزان و دامداران را شکسته، افزود: روستائیان را یکی پس از دیگری مجبور به مهاجرت و خالی شدن و متروک شدن این روستاها می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز