خبرگزاری کار ایران

اسنپ ادعای تخلف صنفی را رد می‌کند؛

برخورد نامناسب در ماجرای پلمپ دفتر اسنپ در گرگان

asdasd
کد خبر : ۶۳۶۷۰۹

روز پنجشنبه اداره اماکن شهر گرگان با حکم دادستانی دفاتر شرکت‌های تاکسی اینترنتی را در این شهر پلمپ کرد و تصاویر آن به سرعت در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها منتشر شد. به گفته‌ی حسین هزارجریبی، یکی از مدیران ارشد منطقه‌ای اسنپ، اتحادیه‌ی اتومبیل‌کرایه و تاکسیرانی در شهر گرگان زیرمجموعه‌ی اتحادیه‌ی حمل‌ونقل و باربری فعالیت می‌کند و درخواست پلمپ اسنپ از سوی این اتحادیه به دادستان گرگان ارائه شده است. تاکسیرانی و اتحادیه‌ی اتومبیل کرایه از کلیدواژه‌ی تخلف صنفی برای فشار آوردن به اسنپ استفاده کرده‌اند در صورتی که مجوزهای ما گویای این است که تخلف صنفی‌ای اتفاق نیفتاده است.»

به گزارش ایلنا، به گفته‌ حسین هزارجریبی، یکی از مدیران ارشد منطقه‌ای اسنپ، اتحادیه‌ اتومبیل‌کرایه و تاکسیرانی در شهر گرگان زیرمجموعه‌ اتحادیه‌ حمل‌ونقل و باربری فعالیت می‌کند و درخواست پلمپ اسنپ از سوی این اتحادیه به دادستان گرگان ارائه شده است. تاکسیرانی و اتحادیه‌ اتومبیل کرایه از کلیدواژه‌ تخلف صنفی برای فشار آوردن به اسنپ استفاده کرده‌اند در صورتی که مجوزهای ما گویای این است که تخلف صنفی‌ای اتفاق نیفتاده است.»

سنگ‌اندازان به دنبال منافع مالی هستند

رضا الفت‌نسب، عضو هیات مدیره و سخنگوی اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی، درباره مجوز فعالیت تاکسی‌های اینترنتی می‌گوید: «در آئین‌نامه‌ ماده‌ ۸۷ نظام صنفی به طور دقیق آمده است که تنها مجوز مورد نیاز کسب‌وکارهای اینترنتی از سوی اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی صادر می‌شود. هرگونه مجوزی غیر از مجوز ذکرشده در قانون از نظر ما باطل است. دادستان کشور در مقطعی عنوان کردند که مجوز فعالیت تاکسی‌های اینترنتی باید از اتحادیه‌ کسب‌وکارهای مجازی باشد و شهرداری باید ناظر فعالیت آنها باشد. بعد از آن ما اعلام کردیم که چرا باید نظارت خودروهای شخصی بر عهده‌ شهرداری باشد. بر فرض که ما این موضوع را بپذیریم نظارت نیاز به سازوکار دارد و با برخورد سلیقه‌ای ممکن نیست. باید بین وزارت کشور و وزارت صنعت و معدن و تجارت توافق صورت بگیرد و آئین‌نامه‌ نظارتی صادر شود. الان که این دو وزارتخانه توافق نکرده‌اند ما باید تاوان بدهیم؟ شهرداری‌ها معتقدند که شرکت‌های اینترنتی در هر شهری که شروع به فعالیت می‌کنند باید زیر نظر آنها قرار بگیرند و به آنها درصد بدهند.

من به شما می‌گویم که این افراد اقبال مردم را نسبت به تاکسی‌های اینترنتی دیده‌اند و فقط به دنبال برطرف کردن دغدغه‌‌های مالی خودشان هستند. اینها اگر می‌توانستند کاری از پیش ببرند در عرض سی، چهل سال گذشته قدمی برای ساماندهی حمل‌ونقل شهری برمی‌داشتند. تنها کاری که می‌کنند این است که برای پیش بردن کارشان اطلاعات غلط در اختیار دادستان هر شهر قرار می‌دهند.

اتحادیه‌ کشوری کسب‌وکارهای اینترنتی نظارت کامل بر عملکرد کسب‌وکارهای اینترنتی دارد و به مشکلات این حوزه رسیدگی کامل می‌کند. ما از معاون حقوقی رئیس‌جمهور درخواست کردیم که از طریق نهادهای دولتی مانع فعالیت کسب‌وکارهای اینترنتی نشوند.شهرداری‌ها نیز زیرنظر وزارت کشور فعالیت می‌کنند. در برخی شهرها نیز شاهدیم که فرمانداری‌ها اختلال به وجود می‌آورند.

چندی پیش به تصویب هیات دولت کمیته‌ای شکل گرفت که اعضای آن را وزارت ارتباطات و معاونت علمی ریاست‌جمهوری تشکیل می‌دهند و معاون حقوقی رئیس‌جمهور ریاست آن را بر عهده دارد. قرار بر این بود که اگر بخش دولتی قصد شکایت از کسب‌وکارهای اینترنتی را داشت، قبل از شکایت در این کمیته مطرح و بررسی شود.

درخواستی که ما داریم این است که چرا کمیته مذکور که تشکیل شده است بررسی موارد این چنینی را به انجام نمی‌رساند. امیدواریم که این موضوع هر چه زودتر محقق شود تا بتوانیم جلوی برخوردهای سلیقه‌ای را بگیریم.»

چه کسانی از پلمپ دفتر اسنپ نفع می‌برند

هزارجریبی نیز در ادامه درباره‌ پلمپ دفتر اسنپ در گرگان توضیح می‌دهد: «این برخورد برای ما جدید نیست و قبلا نیز در شهر اراک دقیقا با همین بهانه‌ها و به همین شکل دفتر اسنپ را پلمپ کردند. بعد از پیگیری‌های قانونی ما، دفتر اسنپ در اراک فک‌پلمپ شد. چنین برخوردهایی مانع فعالیت اسنپ نمی‌شود و اسنپ همچون گذشته خدمات حمل‌ونقلی خود را در اختیار مردم شهر گرگان قرار می‌دهد.»

هزارجریبی درباره‌ حاشیه‌های دامن‌زده‌شده پیرامون پلمپ این شرکت می‌گوید: «ما به تعبیرهای نادرست از قوانین مربوط به کسب‌وکارهای نوپا عادت داریم. سئوال ما این است که چرا عوامل تاکسیرانی و اتحادیه‌ اتومبیل کرایه در زمان پلمپ دفتر اسنپ همراه ماموران اداره‌ اماکن بودند و بلافاصله اقدام به انتشار عکس‌ و خبر این موضوع کردند. آیا نباید این حکم نزد مقامات اجرایی محفوظ می‌ماند؟ چه نفعی در این موضوع متوجه آنهاست و آیا قانون اجازه‌ چنین برخوردی را می‌دهد؟ علاوه بر برخورد‌های جانبدارانه، رفتار غیراخلاقی در زمان پلمپ نیز برای ما سئوال‌برانگیز است و حتما آن را به صورت قانونی پیگیری خواهیم کرد.

هنگام پلمپ دفتر اسنپ در گرگان افراد زیادی همراه ماموران بودند که برخورد مناسبی با کارمندان خانم اسنپ نداشتند و برخی از این آقایون با هل داده خانم‌ها آنها را از دفتر بیرون کردند. کارمندان اسنپ در گرگان همگی بومی آن شهر هستند و تعرض به حریم شخصی آنها و ایجاد رعب و وحشت در محل رسمی و قانونی کارشان اصلا توجیه‌پذیر نیست.»

اسنپ در حال حاضر به صورت مستقیم برای ۵۰ کارمند و به صورت غیر مستقیم برای بیش از ۱۱۰۰ راننده در شهر گرگان شغل ایجاد کرده است. این افراد همگی از بین مردم بومی گرگان به کار گرفته شده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز