خبرگزاری کار ایران

معاون میراث فرهنگی خوزستان خبرداد:

مرمت بخشی از اشیای تاریخی در پایگاه آیاپیر ایذه

asdasd
کد خبر : ۶۲۷۲۲۹

معاون میراث فرهنگی خوزستان از مرمت تعدادی از اشیای سنگی و منقوش پایگاه میراث فرهنگی آیاپیر ایذه خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مرجان شوشتری گفت: در پی حادثه رخ داده برای تعدادی از اشیای پایگاه آیاپیر ایذه در بهمن ماه سال گذشته و لزوم مرمت آثار آسیب‌دیده کارشناسان پایگاه جهانی تخت جمشید برای مرمت این آثار اعلام آمادگی کردند که در این رابطه توسط کارشناسان مربوط کار بازدید و بررسی آثار مستندنگاری و شناسایی آسیب‌های وارده به قطعات سنگی و ایجاد کارگاه مرمت آغاز شد. 

وی ادامه داد: کارگاه مرمتی مذکور با همکاری فرهاد عزیزی مدیرکل امور پایگاه‌های سازمان میراث فرهنگی و مسعود رضایی منفرد مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید راه‌اندازی شد و چهار متخصص مرمت سنگ شامل سیروس زارع سرپرست گروه، محمدرضا رفیعی، گل‌محمد زارع و سیدابراهیم موسوی به عنوان تیم مرمتی کار خود را در راستای مرمت اشیا آغاز کردند. 

معاون میراث فرهنگی خوزستان افزود: مرمت با استفاده از ترکیب ماسه و سیمان همراه با پودر سنگ با درصد اختلاط مشخص ملاتی تهیه شد که به منظور بندکشی و مقاوم‌سازی قطعات آسیب‌دیده در اشیا به کار می‌رود. 

وی اضافه کرد: همچنین به وسیله ترکیب آب و گل رس به همراه پودر سنگ ترکیب مشخصی برای همرنگ‌سازی قطعات بندکشی شده استفاده شد که همگونی ملات را با بافت اصلی حفظ می‌کند. 

شوشتری بازدید و بررسی قطعات، مستندنگاری و شناسایی آسیب‌های وارد شده به قطعات سنگی شناسایی قطعات پاره‌یابی، ایجاد کارگاه، تجهیز کارگاه، ایجاد فضای مناسب برای محل کارگاه در پایگاه آیاپیر جابجایی قطعات و انتقال روی سکوی تراز پاکسازی قطعات سنگی و خشکه چینی و به دست آوردن ترکیب قطعات در اشیا را از جمله اقدامات حفاظتی و مرمتی این پروژه عنوان کرد.

وی با بیان اینکه اشیای مرمت شده اشیایی هستند که در آینده به موزه در دست احداث ایزه منتقل خواهند شد، از تخصیص اعتبار برای راه‌اندازی این موزه خبر داد و افزود: محل این موزه در اداره میراث فرهنگی شهرستان خواهد بود و این آمادگی وجود دارد تا پس از آماده‌سازی اشیای مرمت شده پایگاه آیاپیر به این مکان منتقل شود.

معاون میراث فرهنگی خوزستان افزود: در این پروژه به منظور بندکشی و مقاوم‌سازی قطعات آسیب‌دیده، ترکیبی از ماسه و سیمان همراه با پودر سنگ با درصد اختلاط مشخص ملاتی تهیه شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز