خبرگزاری کار ایران

علی شکوری راد در شیراز:

برای حفظ اصلاحات از تشدید اختلافات و سیاه نمایی پرهیز کنیم

asdasd
کد خبر : ۶۰۲۶۳۲

دبیرکل حزب اتحاد ملت گفت: حمایت اصلاح طلبان از روحانی اشتباه نبود بلکه این اشتباه آقای روحانی است که از بدنه اجتماعی حامیان خود فاصله گرفته است.

به گزارش ایلنا، علی شکوری راد، دبیرکل حزب اتحاد در جمع دبیران احزاب سیاسی اصلاح‌طلب شیراز با اشاره به پیروزی اصلاح طلبان در سه انتخابات گذشته گفت: این پیروزی‌ها محصول انسجام اصلاح‌طلبان است که توانسته در سپهر سیاسی ایران تاثیر خود را بگذارد.

وی با بیان اینکه سیاست به انتخابات در ایران گره خورده است، وضعیت و جایگاه احزاب در ایران را ضعیف ارزیابی کرد و افزود: فرهنگ تحزب در ایران ضعیف نگه داشته شده تا آنجا که قانون فعلی بیش از آنکه تقویت کننده احزاب باشد، محدود کننده فعالیت احزاب است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب از تلاش‌های مجلس، وزارت کشور و خانه احزاب برای تدوین و تصویب قانون جدید احزاب خبر داد و گفت: پیش نویس قانون احزاب که مطرح است بر گسترش فعالیت تحزب، اثربخشى و توسعه فعالیت‌های مدنی تاکید دارد.

شکوری‌راد ادامه داد: عمده فعالیت‌های سیاسی اعم از حزبى و غیرحزبى بعد از انقلاب حول محور انتخابات بوده و احزاب باید با توجه به اینکه  در دو سال پیش رو انتخابات نداریم در کنش هاى سیاسى غیر انتخاباتى خود را اثبات کنند.

دبیرکل حزب اتحاد ملت در ادامه به بررسی حوادث دی‌ماه و چالش جریان اصلاحات در این حوادث پرداخت و گفت: برخی در اعتراضات دی‌ماه تلاش می‌کردند با شعارهایی نتیجه بگیرند که دوران اصلاحات سر آمده است.

وی ابراز کرد: اصلاح طلبان در سرجای خودشان قرار دارند و نباید از چارچوب روشی و گفتمانی خود خارج شوند اما باید این شرایط را برای مردم و بدنه اصلاحات تشریح کنیم و به انتظارات پرسش هاى جامعه نیز جواب بدهیم.

شکوری راد با اشاره به برخی شعارها علیه جریان اصلاحات در اعتراضات دی‌ماه ادامه داد: گفتمان اصلاحات بر اساس اصول روشنى آغاز شده و همچنان با حفظ همان اصول راه خود را ادامه می‌دهد. اما آن چیزی که چالش برانگیز شده است جابجائى چارچوب‌ گفتمانى و به تعبیرى پارادایم شیفت بخش عمده اى از اصولگرایان  به سمت گفتمان اصلاح طلبى است که موجب تداخل مواضع آنان با اصلاح طلبان شده است.

این عضو  جریان اصلاحات خاطرنشان کرد: مثلا آقای مطهری هیچ گاه نگفته است که اصلاح طلب شده است یا از اصولگرایی دست کشیده اما مواضع روشن و حق طلبانه اش به گونه اى است که گویی به منتهی الیه دیگر جریان اصلاحات رسیده و در چنین شرایطی براى مخاطب این سوال پیش مى آید که اصلاح طلبان کجا ایستاده اند و یا تلقى مى کنند که مطالبه گرى آنها کافى نیست.

عضو مجلس ششم با بیان اینکه اصولگرایان تلاش می‌کنند از افراط گرایان که هزینه بسیارى روی دست ‌آنها گذاشته‌اند فاصله بگیرند، اضافه کرد: در چنین شرایطی که برخی از اصولگرایان هم مطالبات اصلاح طلبانه را دنبال می‌کنند، برخی از این همنوائى دچار این احساس مى شوند که این اصلاح طلبان هستند که محافظه کار شده‌اند در حالیکه اصلاح‌طلبان تغییر نکرده اند بلکه اصولگرایان دچار جابجایى در پاردایم گفتمانى شده‌اند.

شکوری راد افزود: در چنین شرایط عده‌اى تأکید مى‌کنند که اصلاح‌طلبان باید براى حفظ هویت، فاصله خود را با این دسته از اصولگرایان نگهدارند و براى این منظور باید مطالبات خود را تشدید کنند. در حالى که به نظر من، ما نباید دستاوردهاى خود را واگذار کنیم بلکه باید از این موقعیت جدید پلى براى پیروزى‌هاى بعد بسازیم.

وی ادامه داد: کاری که در مجلس ششم برای اصلاح قانون احزاب دنبالش بودیم، الان  با همراهى اصولگرایان معتدل در مجلس دهم دنبال می‌ شود. عدم استقبال از این اقدامات و یا عدم همراهى با آن، یعنی خالی گذاشتن صحنه  و تقدیم دستاوردها به دیگران.

وی با بیان اینکه سیاست‌ورزی حزبی نتیجه گراست، افزود: فعالیت حزبی و سیاست‌ورزى حزبى معطوف به نتیجه است و باید باشد. شکوری راد یادآور شد که در دوران اصلاحات بین فعالان سیاسی و سیاستمداران از یک سو و روزنامه‌نگاران، دانشجویان و روشنفکران از سوى دیگر جابجایى نقش پدید آمده بود و به همین دلیل فرآیند اصلاحات ضربه خورد و با چالش مواجه شد.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: اگر بدنه اجتماعی از پیگیرى اصلاحات مأیوس شود، اصلاحات تضعیف شده و نمی‌تواند اثربخش باقى بماند.

دبیرکل حزب اتحاد ملت با بیان اینکه دو سال تا انتخابات آتی وقت داریم تا بازسازی گفتمانی اصلاحات در جامعه را پیگیر شویم، ادامه داد: اصلاح طلبان مى بایست فارغ از انتخابات، مدیریت فضاى سیاسی جامعه را انجام دهند و این نیازمند انسجام احزاب است.

عضو جبهه اصلاحات از تشکیل شورای عالی سیاستگذاری اصلاحات سوم خبر داد و گفت: شورای عالی سیاستگذاری اصلاحات سوم با حضور نمایندگانی از احزاب و افراد مستقل سیاسی در حال شکل گیری است و تا قبل از انتخابات دو سال آینده پیشنهاد تشکیل پارلمان اصلاحات را بررسی و دنبال خواهد کرد.

وی با اشاره به موفقیت جریان اصلاحات در سه انتخابات گذشته ابراز کرد: دستاوردهای سه انتخابات گذشته باید به گونه‌اى دنبال و حفظ شود که برای بدنه اجتماعی اصلاحات امیدبخش باشد. لذا تقویت فراکسیون امید در مجلس و شوراهای شهر از ضروریات دو سال آینده جریان اصلاحات است.

شکوری راد به شرایط قبل و بعد از سه انتخابات گذشته اشاره و ابراز عقیده کرد: استراتژی‌های انتخاباتی، هم خوب انتخاب کردیم و هم خوب عمل کردیم و در مجموع بنا داشتیم با حمایت از برخی افراد ولو اصولگراى معتدل مانع از ورود افراطیون به دولت و مجلس شویم که موفق شدیم و با اینکه یک کاندیدای اصلاح‌طلب در انتخابات ریاست‌جمهوری داشتیم اما کاندیدای خود را به نفع آقای روحانی اصولگرا بیرون کشیدیم تا افراطیون پیروز نشوند.

وی با بیان اینکه نباید دستاوردهای انتخابات را تخطئه کنیم، به شرایط سال‌های انتهایی دولت اصلاحات اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین و البته تلخ‌ترین تجربه اصلاحات این بود که در آخر دوره خودزنی صورت گرفت. در حالی‌که دیگران نمی توانستند ما را بزنند، خود زنی کردیم و انسجام‌مان را از دست دادیم.

شکوری راد با بیان اینکه با جریان ضد اصلاحات از زوایای مختلف و با لباس‌های مختلف مواجهه هستیم، ادامه داد: برای حفظ اصلاحات از تشدید اختلافات و سیاه نمایی پرهیز کنیم و بر سر هر موضوع فریاد نزنیم.

وی با تأکید بر اینکه اصلاحات در حمایتش از روحانی اشتباه نکرد، افزود: شرایط جامعه آن قدر سیاه نیست که نتوانیم برای اصلاح آن کاری کنیم و در این کشور به رغم وجود نظارت استصوابی هنوز انتخابات منشاء اثر است.

شکوری راد افزود: آنهایی که یک روز راهپیمایی آرام و مسالمت جویانه ٢٥خرداد را تخطئه می‌کردند، بعد از اعتراضات دی ماه می‌گویند مردم حق دارند مطالبات خود را در قالب حرکت هاى اعتراضى دنبال کنند و این نمونه اى از اصلاح پذیری امیدبخش است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز