خبرگزاری کار ایران

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی خبر داد:

کسب ۲۵ نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی توسط هنرمندان آذربایجان شرقی

asdasd
کد خبر : ۵۹۳۸۱۵

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، از کسب 25 نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی توسط هنرمندان بنام استان، خبر داد.

به گزارش ایلنا، "فرشاد به آفرین" معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان امروز چهارشنبه 25 بهمن، در خصوص کسب نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی توسط هنرمندان استان اظهار کرد: هنرمندان صاحب نام آذربایجان شرقی در 13 رشته از جمله  معرق چوب، ساخت سازهای سنتی، تولیدات  دست دوز چرمی،  بافته های داری، باتیک و چاپ کلاقه ای، البسه سنتی، سفال و سرامیک، نقاشی روی سفال، مینای خانه بندی، ملیله  و ساخت زیور آلات، کفش  چرمی و حکاکی روی فلز نقره و مس، موفق به کسب 25 نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی شدند.

به آفرین افزود: برنامه نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی هر دو سال یک‌بار برگزار می‌شود که در این دوره ۳۵ آثار از هنرمندان آذربایجان شرقی پس از ارزیابی داوران بومی در مرحله استانی به مرحله کشوری ارسال شدند و از این میان ۲۵ اثر حائز دریافت نشان ملی مرغوبیت شد؛ معمولاً آثاری که نشان ملی به دست می‌آورند جزو کاندیداهای نشان جهانی یونسکو قرار می‌گیرند.

معاون صنایع‌دستی استان گفت: داوران این دبیرخانه آثار هنرمندان را از لحاظ مرغوبیت، اصالت، نوآوری در طرح و اجرا، قابلیت حضور در بازارهای ملی و بین المللی، سازگاری با محیط زیست و قوانین جاری کشور مورد بررسی و داوری قرار داده اند و دارا بودن این شرایط دال بر منحصر بفرد بودن این آثار ارزشمند دارد.

گفتنی است، چهارمین دوره نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی در سال ۹۶ برگزار و آثار برگزیده هنرمندان ایرانی نشان ملی مرغوبیت خود را کسب نمودند. از نکات قابل توجه این دوره، می‌توان به ارزیابی متمرکز آثار در سازمان مرکزی و بر اساس دسته بندی رشته های صنایع دستی اشاره نمود که تمام آثار راه یافته از سراسر کشور به مرحله نهایی، به صورت یکپارچه و بر اساس تقسیم بندی رشته های صنایع دستی توسط داوران ملی مورد ارزیابی قرار گرفتند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز