خبرگزاری کار ایران

احد رسولی در شورای شهر کرج مطرح کرد:

ضرورت شتاب نوسازی بافت فرسوده شهری/ ابلاغ دستورالعمل دولت در تشکیل دفاتر خدمات نوسازی

asdasd
کد خبر : ۵۹۳۶۸۲

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و تامین منابع مالی شورای شهر کرج، گفت: با توجه به ابلاغ دستورالعمل سازوکار تشکیل دفاتر خدمات نوسازی محلات فرسوده شهری از سوی وزارت کشور، تحرک روزافزون در بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری، ضرورت دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، احد رسولی امروز در نطق پیش از دستور جلسه شورای شهر کرج، خاطرنشان کرد: برای افرادی که با معضل بافت‌ فرسوده شهر مواجه هستند این سئوال مطرح است که چرا با توجه به اهمیت و ضرورت موضوع‌، عزم ملی مؤثر در ریشه‌کن کردن این معضل ایجاد نشده و چرا با عملیاتی نشدن برنامه‌های مصوب، نقطه عطف بهسازی و نوسازی، نامشخص است؟

وی پاسخ‌گویی به سئوالات مطرح شده را نیازمند بررسی کارشناسی شده دانست و بیان کرد: چرخه بهسازی و نوسازی بافت‌ فرسوده شهر از حلقه نخست شناسایی درست محدوده‌های فرسوده در سطح شهر و تفکیک آنها به محلات فرسوده شروع و با نوسازی ساختمان‌های فرسوده و فاقد استانداردهای لازم و تأمین فضاهای روبنایی لازم نظیر فضای سبز، مراکز آموزشی، فرهنگی و بهداشتی در حد سرانه‌های مطلوب و اصلاح تأسیسات زیربنایی و توسعه شبکه‌های دسترسی خاتمه می‌یابد اما در بین حلقه آغازین و انتهایی، حلقه‌های واسط بسیاری وجود دارد که شناسایی آنها چندان ساده نیست.

رسولی افزود: اعتقاد برخی از کارشناسان این است که حلقه دوم چرخه بهسازی و نوسازی شهری تهیه طرح بهسازی و نوسازی به عنوان یک طرح موضعی است. 

وی با اشاره به تعیین تکلیف موضوع تجمیع قطعات ریزدانه، نحوه ترکیب توده و فضا، ارتقاء بهره‌وری زمین شهری و تدوین ضوابط تشویقی با توجه به شرایط بافت‌های فرسوده، خاطرنشان کرد:  این موارد از جمله موضوعاتی است که لازم است مورد توجه واقع شود.

رسولی ادامه داد: فراهم نمودن بستر تشویق‌کننده و حمایت‌ جدی و مؤثر از عملیات بهسازی و نوسازی توسط دولت، شهرداری، دستگاه‌های متولی خدمات شهری و سیستم مالی، اعتباری و بانکی کشور است و انتظار می‌رود در کنار هدایت و نظارت خود در امر تعیین محدوده‌ها و تهیه طرح‌ بهسازی و نوسازی شهری حمایت  خود را برای توانمندسازی مالی مالکان واحدهای فرسوده، سازندگان و سرمایه‌گذاران به ویژه خریداران واحدهای احداثی مازاد بر نیاز از طریق اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت به عمل آورند و با توسعه شبکه معابر عملیات اجرایی بهسازی و نوسازی به ویژه حمل مصالح  و نخاله‌های ساختمانی را تسهیل نمایند.

عضو شورای شهر با عنوان اینکه فراهم نمودن تسهیلاتی برای اسکان موقت ساکنین و مالکین که خود قصد نوسازی دارند نیز در این حلقه ضروری است، اظهار داشت: دستگاه‌های دولتی متولی ارائه خدمات شهری با اولویت شبکه‌های مربوط در محدوده محلات فرسوده، ارائه خدمات خود را در چارچوب قانون مذکور اصلاح و شهرداری‌ها نیز تسهیلاتی را نظیر معافیت‌ها و تخفیفات مؤثر در صدور پروانه و مجوز تراکم ساختمانی در حد ضوابط طرح‌های موجود برقرار نمایند‌.

رسولی مشارکت مالکان و ساکنان بافت‌های فرسوده، سازندگان، سرمایه‌گذاران و متخصصین امر بهسازی و نوسازی را حلقه کامل‌ چرخه بهسازی و نوسازی دانست و تصریح کرد: سطح وسیع بافت‌ فرسوده شهری و محلات متعدد فرسوده، نیازهای مالی گسترده اجرای طرح‌های بهسازی و نوسازی محلات شهری و تعلق بخش‌های عظیمی از اراضی شهری، املاک و سرمایه‌های شهری به بخش‌های خصوصی و مردم ضرورت و لزوم توجه به مشارکت مردم و نهادهای محلی را نشان می‌دهد‌.

رسولی به تجربه بهسازی و نوسازی در برخی محلات نظیر محله جولان شهر همدان، فیض آباد کرمانشاه، صیقلان رشت، جویباره و جماله اصفهان، گفت: وجود عنصر تسهیل‌گر و روان‌کننده نوسازی به نحوی که پیگیری تحقق وظایف هر یک از حلقه‌های چرخه بهسازی و نوسازی، ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.

وی افزود: ایجاد سازمان تسهیل‌گر و نهضت‌آفرین در سطح محلات فرسوده، که از یک سو با اطلاع‌رسانی مناسب، انگیزه لازم را در مالکان و ساکنان بافت‌های فرسوده برای نوسازی، مقاوم‌سازی و بهسازی فضاهای زندگی خود ایجاد نماید و از سوی دیگر زمینه بهره‌برداری حرفه‌ای از تسهیلات، حمایت‌ها، تخفیفات و معافیت‌های دولت و شهرداری‌ها را برای مالکین و ساکنین فراهم نماید، نیز بتواند با پیگیری مداوم مشارکت عملی همسایگان با هم و با سرمایه‌گذاران جزء و کلان خارج از بافت را به صورت نظم‌یافته و توزیع عادلانه منافع حاصله بین کلیه صاحبان حقوق تحقق دهد و آنان را در حل مسائل نسبتاً پیچیدة املاکی و حقوقی بافت‌های فرسوده و اسکان موقت به عنوان یک حلقه گم شده مؤثر به شدت احساس می‌شود. این راه‌کار می‌تواند، در سطحی فراگیر، همزمان همه محلات فرسوده شهری را  دربرگرفته و تأثیر سایر اقدامات و تسهیلات را به صورت فزاینده‌ای جلوه‌گر سازد. 

رسولی با اشاره به پافشاری دفاتر مزبور در تحقق ماموریت باعث شروع پروژه‌های متعدد نوسازی در محلات شده که عملیات بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری از حالت انفعالی خارج و حالتی جهادی به خود خواهد گرفت، اظهار داشت: شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران  وزارت مسکن و شهرسازی طبق وظیفه این موضوع را دنبال می کند و توسعه نقش بخش غیردولتی در اجرای فعالیت های عمرانی و اشتغال‌زایی واقعی در اجرای یکی از ضرورت‌های اساسی کشور تأکید شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز