خبرگزاری کار ایران

سیدتقی کبیری:

موزه خوی در شان این شهرستان نیست

asdasd
کد خبر : ۵۸۹۲۳۵

نماینده مردم خوی در مجلس با اشاره به وضعیت نامناسب ساختمان اداری و موزه شهرستان خوی گفت: احداث ساختمان‌های اداری و موزه در شأن این شهرستان نیست.

به گزارش خبرگزاری ایلنا از خوی، سیدتقی کبیری با تاکید بر اینکه پوریای ولی یکی از مفاخر فرهنگی ایران با ماهیت اسلامی است، گفت: پوریای ولی در شهرستان خوی مدفون است و پیگیری‌های لازم برای ثبت آرامگاه وی در فهرست آثار ملی کشور انجام گرفته و درحال ثبت است.    

این نماینده مجلس ادامه داد: چندین سال است شهرداری خوی آرامگاهی منحصر به فرد برای این پهلوان عارف احداث کرده است. آرامگاه وی همه ساله خیلی از علاقه‌مندان به پهلوانی را جذب می کند.

وی قلعه کوراوغلی واقع در 35 کیلومتری محور خوی-قطور را یکی از جاذبه‌های گردشگری خوی برشمرد و بیان کرد: اشعار و سروده‌های این اسطوره تاریخی میان اقوام 16 کشور منتشر شده و یکی از مشترکات فرهنگی بین کشورهای همسایه و اکو است که خوشبختانه رئیس سازمان میراث فرهنگی دستورات لازم برای بررسی ثبت این قلعه به نام شهرستان خوی را صادر کرده است.

وی در ادامه از موافقت موزه ملی با انتقال بخشی از سکه‌های ضرب خوی به موزه این شهر خبر داد و گفت: مکاتبات لازم درباره انتقال کتیبه معروف رسا و تعدادی از اشیاء مربوط به کاوش‌های باستان‌شناسی منطقه خوی به موزه این شهر انجام و با انتقال بخشی از آنها موافقت شده است.

کبیری افزود: علاوه بر 17 سکه ضرب خوی که در موزه ملی موجود است، تعدادی اشیاء کشف شده از محوطه باستان‌شناختی بسطام نیز در این موزه وجود دارد که توسط هیات‌مشترک ایرانی-آلمانی در حال مطالعه است.

این نماینده مجلس از بازار خوی به عنوان یکی از زنده‌ترین و زیباترین بازارهای تاریخی کشور یاد کرد و اذعان داشت: راسته سبزی‌فروشان این بازار بدون پوشش بوده و نمای منظری آن را تحت تاثیر قرار داده که انتظار می‌رود سازمان میراث فرهنگی علاوه بر اجرای پوشش طاق و گنبدی، اقدامات لازم برای الحاق بازار دروازه سنگی به بازار امیر و احداث سردر ورودی آن از سمت خیابان های طالقانی و انقلاب را انجام دهد.

وی تعدد وراث را از موانع جدی در حفاظت و بهره‌برداری از بناهای ارزشمند حمام محمد بیگ و خانه آیت‌اللهی اعلام کرد و اظهار داشت: خانه تاریخی آیت‌اللهی تقریباً مشابه خانه مشروطیت تبریز بوده و حمام محمدبیگ هم تنها حمام دارای گچبری آهکی در شمال غرب کشور است که خوشبختانه موافقت وراث برای فروش آنها اخذ شده و مراتب بعدی با پیگیری از میراث فرهنگی در حال اقدام است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز