خبرگزاری کار ایران

در جلسه شورای حفاظت از منابع آب مطرح شد؛

کاهش 46 درصدی بارندگی در شهرستان بناب/ حفر چاه‌های غیرمجاز از دلایل مهم کاهش سطح دریاچه ارومیه

asdasd
کد خبر : ۵۸۸۹۰۲

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی از کاهش 46 درصدی بارندگی در شهرستان بناب خبرداد.

به گزارش ایلنا، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان بناب از کاهش46 درصدی بارندگی شهرستان در سال جاری خبر داد و گفت: بحران آبی نه تنها حل نشده بلکه شدت پیدا کرده و خواهان پیگیری جدی‌تر این موضوع شد.
 
وی با بیان اینکه بحران آب یکی از معضلات جدی کشور و منطقه است، افزود : خشکسالی چند سال متوالی در این استان اتفاق می‌افتد و این تکرار، ذخایر منابع آبی استان را با کاهش جدی روبرو کرده است و با اشاره به  بالا بودن مصرف آب در بخش‌های مختلف افزود: شهرستان بناب یکی از نزدیکترین شهرهای همجوار دریاچه ارومیه محسوب می‌شود و مدیریت بحران آب در این شهرستان حایز اهمیت خاصی است.

جلیل‌زاده افزایش دمای بی‌سابقه آب و هوای استان را از دیگر دلایل اصلی کاهش منابع آبی عنوان کرد و افزود: دمای هوای استان اخیراً  6.1 درجه سانتیگراد افزایش پیدا کرده است و این افزایش دما، تبخیر زیادی از آب‌های سطحی استان را در پی داشته است. 
 
وی در ادامه گفت: اهداف شبکه آبیاری در استان تحقق نیافته است و بر لزوم تحقق اهداف مذکور و تغییر در الگوی کشت و سیستم آبیاری به منظور استفاده بهینه از آب تاکید کرد و تأمین آب شرب را الویت اصلی استان درحفاظت از منابع آبی عنوان کرد و گفت: همان گونه که کشت پاییزی سال جاری را محدود کردیم در صورت ادامه روند کاهش بارندگی، برای کشت بهاری نیز محدودیت ها اعمال خواهد شد. 
 
جلیل زاده میزان مصرف آب شرب استان را غیر استاندار عنوان کرد و گفت: میزان مصرف روزانه  آب شرب در استان  برای هر نفر 220 لیتر است، و طبق آمارها  مصرف آب در آذربایجان شرقی ۸۰ درصد بیش از مصرف کشورهای اروپایی است . 
 
وی از تأثیر مستقیم چاه‌های غیر مجاز برخشک شدن دریاچه ارومیه و کاهش منابع آبی استان خبر داد و گفت: متأسفانه در روستاهای اطراف دریاچه اورمیه با حفر چاه‌های غیر مجاز مواجه بوده‌ایم و چاه‌های غیر مجاز از اصلی‌ترین علت کاهش آب دریاچه، رودخانه‌ها و منابع آبی هستند.
 
سرپرست فرمانداری بناب نیز عنوان کرد در خصوص مدیریت منابع آبی‌بخش کشاورزی اقدامات خوبی صورت گرفته است و تا به امروز ۱۵۰۰ هکتار آبیاری سنتی با اعتبار ۱۵۰ میلیارد ریال به سیستم آبیاری قطره ای تبدیل شده است و ۴۰۰ هکتار دیگر در دست اجرا است.
 
رفیعی از دیگر اقدامات موثر دیگر در مصرف آب بخش کشاورزی، احداث کانال‌های بتنی برای انتقال آب عنوان کرد، و از احداث کانال‌های جدید طی امسال به طول  ۱۲۸ کیلومتر خبر داد و فرهنگ سازی در خصوص مشارکت مردم در مدیریت منابع آبی را ضروری دانست و گفت: امیدواریم با ترویج فرهنگ مشارکت در مدیریت آب، داوطلبان بیشتری برای ساماندهی چاه های غیر مجاز شرکت کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز