خبرگزاری کار ایران

مهرداد ابراهیمی مطرح کرد:

لزوم آینده‌‌پژوهی برای حل پدیده حاشیه‌نشینی

asdasd
کد خبر : ۵۷۴۴۰۰

معاون استاندار خراسان شمالی گفت: آینده‌پژوهی برای حل مشکل و پدیده حاشیه‌نشینی امری ضروری است.

به گزارش ایلنا، مهرداد ابراهیمی عصر امروز در نشست کارگروه ارتقای وضعیت اجتماعی، فرهنگی و سلامت استان اظهار داشت: مقابله با معضل حاشیه‌نشینی با عملکرد جزیره‌ای ممکن نیست و این مسئله باید با ایجاد تعامل و هم افزایی همه‌جانبه کنترل شود.

وی افزود: تصمیمات و همفکری‌ها در جلسات و نشست‌های مختلف باید به کنترل پدیده حاشیه‌نشینی و همچنین تقویت مناطق حاشیه‌نشین منجر شود تا در ادامه راه این مناطق از فهرست مناطق ویژه اجتماعی حذف شوند چرا که بسیاری از نابهنجاری ها و معضلات اجتماعی در این مناطق نمود می یابد.

وی اشاره داشت: حس نابرابری اجتماعی، تبعیض و کمبود امکانات در مناطق حاشیه‌نشین موجب بروز اعتراضات اجتماعی می‌شود که آسیب رساندن به اموال عمومی میتواند یکی از این نوع اعتراضات باشد.شاید افراد حاشیه نشین به ویژه آنان که از روستا مهاجرت داشته‌اند، شرایط موجود زندگی در حاشیه شهرها را به دلیل تنوع و دسترسی به امکانات، مطلوب بدانند اما ما که تحقق عدالت اجتماعی را وظیفه خود می‌دانیم، باید پیگیر این موضوعات باشیم.

ابراهیمی به مباحث مرتبط با بازآفرینی شهری اشاره داشت و گفت: در این مباحث به دنبال پذیرش هویت شهری و حقوق شهروندان به لحاظ برخوردای برابر از امکانات برابر مطابق با قانون اساسی هستیم.

معاون سیاسی استاندار خاطرنشان کرد: برای تحقق بحث سبک زندگی نیز باید افزایش توان اجتماعی، فرهنگی و مهارت های زندگی برای ساکنان این مناطق بیشتر دنبال شود و هم چنین بحث ارتقای شاخص های بهداشت، درمان و سلامت باید مورد توجه باشد و در تمامی محله ها به نسبت آمارهای موجود نیازمند خدمات، ارائه خدمات انجام گیرد.

ابراهیمی مطرح کرد: در بحث بسترسازی و هماهنگی بین بخشی نیز دستگاه های مرتبط با موضوع، تمامی مصادیق معضلات شهری را با دبیرخانه کارگروه مکاتبه کنند تا در کمیسیون ها و کمیته های متناظر با کارگروه به این مباحث رسیدگی شود.

وی با تاکید بر بهره‌مندی بیشتر از شرایط و امکانات موجود برای حل پدیده حاشینه نشینی، افزود: پیشنهادهای اجرایی برای حل این معضل را ارائه دهید و به عنوان پایلوت می توان در سه شهرستان بجنورد، شیروان و اسفراین یک منطقه ویژه اجتماعی برای انجام اقدامات اجرایی با مشارکت مردم و دولت به پیشنهاد فرمانداران معرفی شود.

وی خطاب به مدیران حاضر در نشست تاکید کرد: در بحث محله های آسیب پذیر و حاشیه نشین باید ریسک مدیریتی اعمال شود و مدیران متناسب با شرایط هر منطقه برای کاهش پدیده حاشیه نشینی نسبت به تهیه امکانات و مجوزهای لازم اقدام کنند و برای ارائه آمارها به یکدیگر بیشتر همکاری کنید چرا که با آمار و ارقام دقیق راهکارهای کارشناسی تر برای حل این معضل پیشنهاد و اجرا خواهد شد.

ابراهیمی با بیان اینکه همراه با اقدامات عمرانی باید نسبت به ارتقای نشاط اجتماعی اهتمام داشته باشید، افزود: افسردگی و سرخوردگی موجب تمایل افراد به خودکشی و اعتیاد می‌شود و بنابراین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزاری جشن‌ها و مراسم خود را تنها به مناطق مرفه شهر معطوف نکند و برای برگزاری جشن‌های محله‌ای نیز اقدام کند.

وی تصریح کرد: افزایش امید در جامعه باید مورد توجه باشد چراکه با ساخت برنامه‌ها و انتشار صحبت‌های ناامید کننده بی‌اعتمادی در جامعه گسترش می‌یابد بنابراین با ایجاد امید و تعامل باید موضوعات به گونه‌ای دنبال شود که اعلام نتایج اقدامات در جلسات آینده نوید بخش کاهش آسیب های اجتماعی باشد.

ابراهیمی ادامه داد: با نگاهی مثبت به قوانین موجود برای حل مشکلات اقدام کنیم و اسباب توسعه همه جانبه را برای شهر و استان به ارمغان بیاوریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز