خبرگزاری کار ایران

استاندار کرمانشاه در دیدار با مسئولان شهری اصفهان:

سازه‌هایی که آیین نامه 2800 را اجرا نکردند بیشترین خسارت را دیدند/ آب شرب 90 درصد شهرهای ایران ناپدار است / تخریب 31 هزار خانه در کرمانشاه

asdasd
کد خبر : ۵۶۰۵۷۳

استاندار کرمانشاه گفت: اسکان موقت ظرف 60 تا 65 روز تکمیل تا بعد از آن مراحل اسکان دائم دنبال شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هوشنگ بازوند شامگاه یکشنبه در جریان بازدید شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان از مناطق زلزله زده غرب کشور با اشاره به اینکه پیش لرزه‌ها یکی از دلایل کاهش تلفات جانی در جریان زلزله کرمانشاه بود، اظهار داشت: نخستین پیش لرزه به بزرگی 4.9 ریشتر  و زلزله اصلی 7.3 ریشتر بود که با بیرون آمدن مردم از خانه‌های خود بعد از پیش لرزه تلفات زلزله اصلی به حداقل رسید.

وی ادامه داد: این اتفاق تاکنون 436 قربانی داشته است.

استاندار کرمانشاه نوع خاک را یکی از عوامل مهم در مقاومت ساختمان ها عنوان کرد و افزود: ساختمان‌هایی که در کرمانشاه آئین نامه 2800 را اجرایی کرده بودند در مقابل زلزله مقاومت داشتند اما سازه‌هایی که این آئین‌نامه را دنبال نکرده بودند، با خسارات جدی مواجه شدند.

وی با بیان اینکه زلزله ضربه سختی به زیرساخت های شهر کرمانشاه وارد کرد، تاکید کرد: آب شرب پایدار باید در شهرها استفاده شود اما آب شرب بیش از 90 درصد از شهرهای ایران ناپدار است و این زلزله نشان داد آب ناپایدار بسیار آسیب پذیر هستند.

وی با اشاره به اینکه از زمانی که زلزله آغاز شد تا 4 الی 5 ساعت قحطی آب در شهر وجود داشت، اظهار کرد: شهرهایی که برای آب از چشمه و چاه استفاده می کردند دچار مشکلات جدی شده بودند.

بازوند با اشاره به اینکه لوله‌های چدن در مقابل زلزله نتوانستد مقاومت کنند و برش خورده بودند، ادامه داد: همچنین جنس خاک در زلزله مهم است چنانچه در برخی از مکان‌ها که خاک قوی وجود داشت کمتر آسیب و مکان‌های که خاک سستی داشت به شدت آسیب دیده است.

تخریب مسکن مهر بیش از ساختما‌های غیردولتی

وی در ادامه با اشاره به اینکه متاسفانه به مقاومت ساخت و سازها توجه ویژه‌ای نمی‌شود، ادامه داد: خانه‌هایی که مردم ساخته بودند خیلی آسیب ندیده بودند اما خانه‌هایی که دولت در ساخت آن نقش داشت مانند مسکن مهر و بیمارستان تخریب شد.

بازوند به تخریب 31 هزار خانه اشاره کرد و گفت: 12 هزار خانه به طور صددرصد و 15 هزار خانه نیز بین 20 تا 70 درصد تخریب شده است.

وی بیان داشت: مسکن مهر اسلام آباد تخریب شده است اما خانه های شهروندان خوشبختانه دچار آسیب جدی نشده است.

آغاز اسکان موقت زلزله زدگان

استاندار کرمانشاه افزود: در حال حاضر اسکان موقت زلزله زدگان با قرارگاه خاتم الانبیا و اسکان دائمی نیز بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است.

وی ادامه داد: تاکنون نیز اسکان اضطراری به پایان رسیده و اسکان موقت از فردا آغاز می شود.

بازوند با بیان اینکه اسکان اضطراری در یکصد متری خانه های شهروندان ایجاد شده است، افزود: ما اسکان اضطراری مانند اردوگاه را نپذیرفتیم.

وی ادامه داد: در نظر داریم اسکان موقت ظرف 60 تا 70 روز بعد تکمیل تا بعد از آن مراحل اسکان دائم دنبال شود.

چالش اسکان موقت ساکنان مسکن مهر

استاندار کرمانشاه با اشاره به اینکه بیمارستان اسلام آباد تخریب و فوت شدگان و بیماران در راهروها قرار داشتند، گفت: همچنین سرپل ذهاب نیز از این مشکلات رنج می برد.

وی یکی از چالش‌های اسکان موقت را اسکان افرادی که در خانه‌های مهر ساکن بودند دانست و تاکید کرد: نمی‌دانیم به آنها پول ارائه شود تا آنان منزلی را اجاره کند یا خانه‌ای وجود دارد که برای اجاره در اختیار آنان قرار گرفته شود و حتی برخی از ساکنان این ساختمان‌ها مستاجر و آنان اکنون دچار مشکل خواهند شد.

بازوند در بخش دیگر سخنان با بیان اینکه در کمتر از 20 ساعت 34 بالگرد به 6500 مجروح به کرمانشاه و از کرمانشاه نیز به تهران منتقل شد، گفت: از 7500 مجروح نزدیک 570 مجروح درکرمانشاه و 250 مجروح نیز درهمدان، تهران و کرج حضور دارند.

وی با بیان اینکه در سیستم کمک‌رسانی خود توزیع کالاها به شهروندان سپرده شده بود، افزود:  البته توزیع کالاهای دولتی و ارگان ها از طریق هلال احمر توزیع شد.

وی با اشاره به اینکه فضای مجازی هم فرصت و یک مقدار آلودگی همراه خود داشت، اظهار کرد: در زلزله بم فضای مجازی نقشی نداشت.

آغاز فعالیت همه ادارات دولتی در مناطق زلزله زده

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه از روز گذشته اداره‌ها باز شدند، گفت: امروز با باز شدن مغازه‌ها و اداره‌ها شهر کمی به حالت عادی بازگشته بود.

بازوند در ادامه افزود: امیدواریم شهرداری اصفهان، سرویس‌های بهداشتی سیار به کرمانشاه ارائه کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز