خبرگزاری کار ایران

مدیر کل میراث فرهنگی استان اردبیل:

11 اثر منقول فرهنگی و تاریخی اردبیل به ثبت ملی رسید

asdasd
کد خبر : ۵۵۴۹۷۱

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اردبیل از ثبت ملی 11 اثر منقول فرهنگی و تاریخی این استان خبر داد.

به گزارش ایلنا، کریم حاجی‌زاده با اعلام این خبر تصریح کرد: این آثار در کمیته ثبت آثار منقول سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور بررسی شده و با ثبت ملی آن موافقت شد.

وی افزود: این آثار شامل صندوق چوبی مزار شیخ صفی‌الدین اردبیلی با شماره اموال 112، صندوق چوبی مزار شاه اسماعیل صفوی معروف به ختایی با شماره اموال 113، کاسه زرین فام با شماره اموال2482 و کاسه چینی آبی و سفید با شماره اموال2967 است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اضافه‌کرد: علاوه بر آثار ذکر شده طاس مسی قلم زنی شده با شماره اموال 2787، کاسه آبی و سفید با شماره اموال ت 743، شمعدان بشقابی (دامن دار) با شماره اموال2635، گلدان یکرنگ فیروزه ای 1 با شماره اموال 2708، گلدان یکرنگ فیروزه ای 2 با شماره اموال 2586، پیاله و سرپوش سفالی با شماره اموال ت 987 و ت 713، قدح سفالی آقکند با شماره اموال 3675 و کاسه یکرنگ فیروزه ای با شماره اموال 2585 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

حاجی زاده تاکید کرد: آثار منقول ثبت شده استان در فهرست آثار ملی در دو دسته آثار فرهنگی و تاریخی مجموعه مذهبی شیخ صفی الدین اردبیلی و آثار مکشوفه از کاوش های باستان شناختی محوطه خانه تاریخی زنده یاد آیت الله مروج امام جمعه فقید اردبیل در سال 1358 است.

وی ادامه داد: از مجموعه جهانی شیخ صفی الدین  اردبیلی دو اثر برجسته شامل صندوق چوبی مزار شیخ صفی الدین اردبیلی و صندوق چوبی مزار شاه اسماعیل ختایی به ثبت ملی رسیده است.

به گفته مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان این آثار به لحاظ هنری و شیوه ساخت از نفایس تاریخ هنر ایران در دوره های آل جلایر و صفویه در دارالارشاد اردبیل به شمار می روند.

حاجی زاده همچنین در خصوص مابقی آثار به ثبت رسیده افزود: 9 اثردیگر ثبت شده از داده های باستان شناسی محوطه خانه تاریخی زنده یاد آیت الله مروج است و در طیفی از آثار فلزی تا سفالینه قرار می گیرد.

وی تصریح کرد: این آثار از جمله مدارک ارزشمند باستان‌شناسی و آثار منحصر به فرد هنری شهر اردبیل در عصر صفویه تا دوره سلجوقی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان متذکر شد: این آثار تحت حمایت قانون و نظارت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوده و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به آسیب یا خدشه به آن شود، طبق قانون مجازات های اسلامی جرم محسوب شده و مرتکب مشمول مجازت های قانونی خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز