خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

ریسک سیلاب در شهرهای استان لرستان بالاتر از روستاهاست

asdasd
کد خبر : ۵۴۳۴۱۹

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: بیشتر شهرهای لرستان در معرض تهدید سیلاب قرار دارند ولی تعداد سیل‌های گذشته و خسارات ناشی از آنها در مناطق شهری نشانگر این است که ریسک سیلاب در شهرهای بخش کرخه نشین لرستان بیشتر از شهرهای واقع در حوضه دز است.

رضا میرزایی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در لرستان، اظهار داشت: با توجه به ورود به فصل پاییز و احتمالا شروع بارندگی ها در روزهای آینده، استان لرستان به لحاظ قرارگیری در زاگرس میانی، توپوگرافی کوهستانی با شیبی متوسط حدود ۱۱ درصد گسترش سازندهای زمین شناسی ریزدانه و نفوذ ناپذیر، شرایط آب و هوایی و میانگین بالای بارش ها، یکی از استان های سیل خیز کشور است.

مدیر عامل آب منطقه‌ای لرستان افزود: دخل و تصرف‌های انسانی در حوضه‌های آب خیز به صورت تخریب پوشش گیاهی، تبدیل اراضی جنگلی و مرتعی به اراضی کشاورزی، تجاوز به حریم و بستر رودخانه ها، برداشت‌های بی‌رویه مصالح رودخانه‌ای و به هم زدن رژیم طبیعی رودخانه ها در طی سال های گذشته سبب شده که هر ساله در استان  لرستان خسارات ناشی از سیل ابعاد گسترده تری پیدا کند.

میرزایی با بیان این مطالب که اکثر  رودخانه ها و مسیل های اصلی در داخل شهر ها و مراکز  پرجمعیت استان عبور  می کنند، خاطر نشان کرد: با گسترش ساخت و ساز های شهری علاوه بر افزایش سطوح نفوذناپذیر و تولید رواناب بیشتر، بلکه بخشی از بستر و حریم رودخانه ها به طور غیر مجاز توسط شهرداری ها و مردم تبدیل به خیابان و ساختمان های مسکونی و تجاری شده و یا سازه های عرضی غیر اصولی، متعددی بدون مطالعات و محاسبات هیدرولوژی بر روی این رودخانه ها احداث شده که سبب کاهش ظرفیت آبگذری شده و در موقع بارندگی موجب بروز سیلاب و سرریز سیلاب به خیابان ها و مناطق مسکونی اطراف می شود.

مدیر آب منطقه‌ای لرستان تصریح کرد: همه شهرهای استان لرستان در معرض تهدید سیلاب قرار دارند، ولی تعداد سیل‌های گذشته و خسارات ناشی از آنها در مناطق شهری استان لرستان نشانگر این است که ریسک سیلاب در شهرهای بخش کرخه نشین استان بیشتر از شهرهای واقع در حوضه دز است و در این میان شهرهای خرم‌آباد، کوهدشت و پلدختر نسبت به سایر شهرهای استان سیل خیزتر هستند.

میرزایی افزود: در استان لرستان به علت قرارگیری‌شهرها در مسیر رودخانه‌های اصلی و تمرکز سرمایه و جمعیت در آن ها؛ ریسک سیلاب در نقاط شهری بالاتر از نقاط روستایی است.

مدیر آب منطقه‌ای لرستان در خصوص وضعیت زیرساخت‌های شهرهای استان لرستان جهت مقابله با سیلاب‌های احتمالی بیان کرد: همه شهرهای لرستان فاقد سیستم های جمع آوری و دفع رواناب های سطحی ست، لذا هرساله در مواقع بارش های شدید، رواناب های ناشی از سطوح نفوذ ناپذیر شهری و ارتفاعات و دامنه های  اطراف و حوضه های آبریز بالادست باعث  بروز سیلاب و آب گرفتگی خیابان ها  و معابر شده و رفت وآمد شهروندان و تردد و فعالیت وسایل نقلیه شهری را سریعا مختل می نماید و حتی در برخی موارد مثل حادثه سیلاب وآب گرفتگی آبان ماه سال ۹۵ خرم آباد تلفات جانی نیز در  بر دارد.

میرزایی تاکید کرد: با توجه به فرا رسیدن فصل بارش ها هرگونه برداشت مصالح رودخانه‌ای توسط بهره‌برداران و پیمانکاران پروژه ها و مردم ممنوع می باشد و بهره بردارن بایستی در بازه ی زمانی تعیین شده در پروانه بهره برداری، نسبت به تسطیح محل های برداشت و اصلاح شیب های جانبی معادن اقدام نمایند و ماشین آلات خود را از بستر رودخانه ها خارج نمایند.

وی ادامه داد :سازه های عرضی موقتی که توسط شهرداری ها یا پیمان کاران بر روی رود خانه ها در داخل شهرها احداث شده، لازم است سریعا جمع آوری و برچیده شود و همچنین جداول و کانال های دفع فاضلاب و رواناب های سطحی از نخاله ها و رسوبات پاکسازی و لایروبی شود.

میرزایی در پایان افزود: با توجه به احتمال وقوع سیلاب در ماه های آینده لازم است مدیریت بحران استان به همراه دستگاه‌های اجرایی ذیربط ضمن برگزاری جلسات منظم کارگروه سیل و برنامه ریزی جهت انجام اقدامات پیشگیرانه نسبت به ارتقا سطح آگاهی و توان شهرداری ها و دستگاه های اجرایی برای مقابله با حوادث احتمالی ناشی از بروز سیلاب اقدام کنند.

انتهای پیام/
حسام شفیعی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز