خبرگزاری کار ایران

ایلنا در آستانه روز آتش‌نشان گزارش می‌دهد؛

مردانی که دست خالی به جنگ آتش می‌روند

asdasd
کد خبر : ۵۳۹۸۳۸

آتش‌نشانان با انجام وظیفه و فداکاری های خود سهم زیادی در رفع حوادث دارند .حادثه‌هایی که گاه موجب‌ جانفشانی‌هایشان نیز می‌شود. اما با این وجود گاهی از ناملایمات و کمبود امکانات رنج می‌برند.آتش نشانان شهرکرد نیز از این قاعد مستثنا نیستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا،هفتم مهر ماه  هرساله به پاسداشت زحمات نیروهای آتش‌نشانی ایران  روز آتش‌نشانی نام‌گذاری شده‌است تا اشاراتی ابدی باشد به جانفشانی‌های مردان آتش و فولاد.

توجه عمومی در ایران به مباحث ایمنی بعد از حادثه تلخ پلاسکو، جهش چشمگیری داشته و بیش از هر زمان دیگری اهمیت موضوع را باز زنده‌ کرده‌است. بی‌شک همین دغدغه‌مندی عمومی اصلی‌ترین ابزار جهت بهبود کیفیت ایمنی عمومی است.

در استان چهارمحال و بختیاری و شهرکرد نیز شهروندان از این نگرش بی‌بهره نبوده‌اند و آشکارا با محورهای اصلی ایمنی همراهی می‌کنند، از همین رو انگیزه نیروهای آتش‌نشانی نیز جهت خدمات‌رسانی بیشتر، صد چندان شده‌است. حال در این هنگامه تاریخی، بیش از هر زمان دیگری این پرسش مطرح می‌شود که چقدر متولیان و مدیران استانی به اهمیت موضوع ایمنی اشراف دارند و اساسا آیا خود را یک آتش‌نشان می‌دانند؟
وقتی تمام شهروندان و مدیران، مسئولیت‌پذیری را سرلوحه خود قرار دهند از هیچ کوششی در جهت ارتقای سطح ایمنی عمومی کوتاهی نخواهند کرد و تمام همت حقیقی و حقوقی خود را به کار خواهند بست تا شعار هر شهروند، یک آتش‌نشان به معنی واقعی کلمه محقق شود.

همین ایده آموزش کودکان را نیز تضمین می‌کند. نسلی نو که شهروندان آینده را می‌سازند در صورتی که از پایه با مبانی آتش نشانی آشنایی داشته‌باشند، بی‌شک در کلیتی به هم پیوسته شهر را از خلا‌ءهایی که ایمنی را به خطر می‌اندازد خالی می‌کنند.

هفت مهر بهانه‌ای شده است تا بار دیگر و اما این‌بار با جدیت بیشتری مطالبه‌گری در خصوص تامین ایمنی شهروندان را مطرح کنیم.در شرایط فعلی همگان نسبت به فداکاری آتش‌نشان‌ها آگاهی دارند و به کیفیت زحمات ایشان اشراف دارند اما تا چه حد مدیران استانداری و دیگر ارگان‌ها در بهبود کیفیت تجهیزات آنها همکاری کرده‌اند؟

سازمان آتش‌نشانی شهرداری شهرکرد در جهت افزایش آگاهی شهروندان و تریج فرهنگ ایمنی و پیشگیری امسال دست به ابتکاری زده و نمایشگاهی متنوع را با بخش‌های مختلف از قبیل نمایشگاه تجهیزات ایمنی، اطفا حریق، امداد و نجات، حوادث جاده‌ای و... غرفه کودکان و نمایش آثار کاریکاتور با محوریت آتش‌نشانی‌در محل قدیمی این سازمان واقع در چهارراه دامپزشکی شهرکرد برپا کرده‌است.

در حاشیه این نمایشگاه ثبت نام از آتش‌نشان‌های داوطلب نیز صورت می‌گیرد که شهروندان می‌توانند از این طریق به صورت جدی با مبانی آتش‌نشانی آشنا شوند. این نمایشگاه که در زمین ایستگاه قدیمی آتش‌نشانی واقع در بلوار حافظ برپا شده است، جان دوباره‌ای را به این زمین که جز نوستالژی‌های مردم شهرکرد، داده است.

مردم این تکه از شهر را جز جدا نشدنی از آتش‌نشانی می‌دانند و سال‌ها با دیدن آن حس امنیت کرده‌اند. حال این زمین محلی برای آشنایی بیشتر با خدمات آتش‌نشانی محسوب می‌شود.

امید است هیچ وقت مردم به جای این ایستگاه قدیمی، چیزی جز یک واحد مجهز آتش‌نشانی را نبینند، حقیقتا بعضی مکان‌ها هویت تاریخی شهر را تشکیل داده‌اند و هیچ کس محق نیست با چنین تصوری بازی کند.

هفت مهر به ما گوشزد می‌کند که کمبود امکاناتی از قبیل نردبان آتش‌نشانی، آن هم در مرکز استان که در سهم زیادی از حوادث استانی نقش تعیین کننده‌ای را ایفا کرده است، یک جور کمبود فاجعه‌آمیز است. این شهر روز به  روز در حال پیشرفت ساختمان سازی بوده اما خدمات ایمنی ارائه داد، وقتی حتی یک نردبان مناسب در اختیار نیروها نیست؟ از طرفی مگر زمان آن نرسیده که با توجه مثلا به حضور شهرک منظریه و گسترش شهر، به ترویج فرهنگ ایمنی توجه بیشتر نشان داده شود؟ خب! آیا بدون تامین بودجه و امکانات چنین مهمی صورت پذیر است. صدا و سیما آیا موظف نیست در این خصوص با آتش‌نشانی همکاری داشته باشد؟ 

امر تعیین کننده دیگر توجه به الزاماتی است که در مورد جذب نیروهای انسانی توانمند در مجموعه مطرح است. قطعا برای خدمات رسانی معنادار و صحیح، خصوصا در مباحث بحرانی از قبیل آتش‌نشانی، جذب نیروهای انسانی حرف اول را می‌زند. تا چه حد به این حساسیت واقف بوده‌ایم و مقدمات جذب نیروهای توانمند برای آتش‌نشانی را فراهم کرده‌ایم؟

بیایید به بهانه هفت مهر توجه بیشتری به ارزش آتش‌نشان‌ها داشته باشیم و اجازه ندهیم آنها با امکانات کم به حوادث اعزام شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز