خبرگزاری کار ایران

در دو بخش زیبایی و شوسواره؛

برترین‌های اولین جشنواره ملی اسب کرد در سنندج معرفی شدند

asdasd
کد خبر : ۵۳۴۱۱۲

اولین جشنواره ملی زیبایی اسب اصیل کرد در سنندج با معرفی برترین اسب ها و سوارکاران در دو بخش زیبایی و شوسواره(کردی سواری) به کار خود پایان داد.

به گزارش ایلنا، آیین افتتاحیه این جشنواره در روز پنج شنبه 16 شهریور با حضور عبدالمحمد زاهدی استاندار کردستان و مسئولان محلی برگزار و همزمان طرح «بازی‌های بومی-محلی با اسب» ویژه کردستان که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، رونمایی شد. 

استاندار کردستان در آیین افتتاحیه سخنانی کوتاه ایراد کرد و با تقدیر از برگزار کنندگان نخستین جشنواره ملی اسب کرد، ابراز امیدواری کرد: این جشنواره مقدمه‌ای برای ثبت جهانی نژاد اسب کرد باشد.

 زاهدی گفت:‌ اسب کرد یکی از اصیل‌ترین نژادهای اسب است که طی سالیان طولانی در کشور مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

استاندار کردستان عنوان کرد:‌ در چند سال گذشته مراکز سوارکاری و پرورش اسب کرد در کشور به ویژه کردستان ایجاد شده که کمک شایانی به احیاء این نژاد از اسب ایرانی کرده است. 

زاهدی گفت:‌ اسب یک میراث طبیعی است که می تواند به اقتصاد منطقه نیز کمک کند و باید با دید خوبی به آن نگاه کرد.

براساس این گزارش در روز اول جشنواره، هندلرها به نمایش مادیان ها و در روز دوم نیز به نمایش نریان ها در رده های مختلف  6 ماهه تا 7 سال به بالا پرداختند و در میانه برنامه ها نیز سوارکاران افتخاری همراه با هلپرکی کردی تماشاگران را به وجد آوردند و جشنواره را شوری دوچندان بخشیدند. روز دوم جشنواره که به نمایش زیبایی نریان ها اختصاص داشت، برنامه های جنبی و موسیقی با اضافه شدن هنرمند جلال داوودی، شور و هیجان جشنواره و تماشاگران مشتاق را دو شدت بخشید.

اولین جشنواره ملی اسب کرد اما، در روز سوم به شو سواره(کوردی سواری) اختصاص داشت و  رنگ و بوی بوی- محلی بیشتری به خود گرفت و حضور هنرمندانی مانند کمال قادری از خوانندگان نام آوازه موسیقی کردی و حضور پرشور تماشاگران و حرکات نمایشی سوارکاران کرد جذابیتی دوچندان به جشنواره بخشید. 

بنابراین گزارش در این جشنواره دکتر جاویدی رئیس کمیته زیبایی و جشنواره فدراسیون سوارکاری جمهوری اسلامی و آقای رستگار مسئول تبارنامه معاونت فنی فدراسیون سوارکاری فدراسیون حضور پیدا کردند.

صدیق حسینی، حمیدرضا پاریزی و رضا کبیری قضاوت این جشنواره را برعهده داشتند و مجتبی معتمدی سرکلانتر میدان بود.

در جریان این جشنواره برای نخستین بار در تاریخ سوارکاری کردستان، شش نفر از پیشکسوت سوارکاری استان کردستان با نامهای علی اکبر میهمی، جبار دلال فرجی، هادی تیمن، خلیل عموییان، باقر رنجبرنژاد و عطالله توشیح  تجلیل شدند و از خدمات 20 ساله عبدالمومن مردوخ رئیس پیشین هیئت سوارکاری کردستان تقدیر به عمل آمد.

بیش از 40 خبرنگار، عکاس و تصویربردار از رسانه های مختلف در مدت سه روز به انعکاس این رویداد پرداختند و از جمله رادیو تلویزیون محلی استان کردستان در برنامه های مختلف اولین جشنواره ملی اسب کرد را بازتاب دادند، به گونه ای که صفحات متعددی از فضای مجازی و نیز رسانه های مکتوب به موضوع اولین جشنواره اسب کرد اختصاص یافت. 

نتایج اولین جشنواره ملی اسب کرد براساس آرای هیات داوران:

رده کره نریان های آیندگان ۰تا ۶ ماه 

مقام اول : غرور گشتاسب به مالکیت برادران عطایی

مقام دوم : آزا به مالکیت سید عمر الیاسی

مقام سوم مشترک : باشوک به مالکیت پریسا رحیمی و ئالان به مالکیت عباس عزیزی

رده کره مادیان های آیندگان ۰تا ۶ ماه

مقام اول : خانم به مالکیت آرش معتمد وزیری

مقام دوم : ساغر شیخ به مالکیت رضا رنجبر نژاد

مقام سوم مشترک : آروشا به مالکیت سعید حیدری و روژان به مالکیت سعید سیجانی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز