خبرگزاری کار ایران

فرشاد مومنی در مشهد:

عده‌ای در کشور رانتی می‌اندیشند/ باید درباره محوریت اصلی مناظره‌ها تجدیدنظر می‌شد

asdasd
کد خبر : ۴۸۹۱۸۵

استاد دانشگاه علامه طباطبایی تهران گفت: عده‌ای در کشور رانتی می‌اندیشند و تنها از طریق حذف دیگران منافع خود را تامین می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، فرشاد مومنی امشب در همایش نقش دولت در توسعه اقتصادی افزود: نباید اجازه دهیم چنین شرایطی در کشور حاکم شود و در این زمینه باید بنیان اندیشه‌ای در جامعه افزایش یابد.

وی با بیان اینکه در فضای امنیتی نقد کردن توطئه محسوب می‌شود، تصریح کرد: در دوره بعدی یک گام به سمت بلوغ فکری بیشتر حرکت می‌کنیم و دوستی خود را با نقد منصفانه نشان می‌دهیم.

این استاد اقتصاد تصریح کرد: اگر فضایی برای گفت‌وگو و شفافیت به وجود بیاید یقینا از عارضه بزرگ اقتصاد رانتی و کوته‌نگری خلاص می‌شویم.

وی با اشاره به اینکه در اقتصادهای رانتی شفافیت وجود ندارد، خاطرنشان کرد: در چنین فضایی هزینه‌های ساخت به شدت افزایش می‌یابد و نمونه بارز آن در دولت گذشته رخ داده است.

مومنی با بیان اینکه در دولت قبل اقتصاد ایران برای دستیابی به هر یک واحد رشد اقتصادی در مقایسه با دولت قبل 5 برابر دلار نفتی بیشتری را هزینه کرده، اظهار کرد: این بدترین شرایط برای کشور ایران بود که طی 50 سال اخیر تجربه کرده است.

وی یادآور شد: سال 1999 شورای روابط خارجی آمریکا یک پروژه مطالعاتی را به موسسه وند ارائه کرد و در آن درخواست شده بود درباره آرایش رقبای امریکا به‌صورت دقیق بررسی شود.

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: در شرایط فعلی تعداد نیروهای مسلح کشور ارزشمند نیست و مراکز اندیشه‌ورزی مورد توجه کشورهای دنیا قرار گرفته شده است.

مومنی به رقابت بین اندیشه‌ها در شرایط فعلی اشاره کرد و گفت: اگر در شرایط فعلی فرصت فکر کردن از بین برود یقینا هیچ‌گونه تناسبی با توسعه یافتگی ندارد.

وی با اشاره به اینکه در دولت‌یازدهم سرمایه‌گذاری بسیار زیادی درباره دانش‌اندوزی انجام شده، خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی نسبت به سال 55 بیش از 5 برابر رشد داشته و سهم بی‌سوادان به کمتر از یک‌درصد رسیده است.

مومنی اظهار کرد: وجود ذخیره دانایی برای توسعه ضروری است اما قطعا به تنهایی اثرگذار نیست و در این زمینه باید طرز تلقی حکومت و مردم به صورت دقیق مورد بررسی قرار بگیرد.

وی یادآور شد: باید برای جلب مشارکت مردم در عرصه‌های مختلف به صورت دقیق برنامه‌ریزی انجام شود تا کارایی افزایش پیدا کرده و فساد در جنبه‌های مختلف کاهش پیدا کند.

این استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: آبادانی کشور و توسعه و پیشرفت در عرصه‌های مختلف به رابطه دولت و مردم بستگی دارد.

وی با بیان اینکه در قرن بیستم کشورهای چین و ایران دو مرتبه جنبش فراگیر مردمی داشته‌اند، خاطرنشان کرد: حال باید بررسی شود چرا کارنامه چین و ایران اینقدر متفاوت است؟ در این‌باره می‌گویند چین بیشترین فرصت شغلی را برای مردم کشورش به وجود آورده است.

مومنی گفت: مطالعه مشخصی درباره سازمان بین‌المللی کار انجام شده که نشان می‌دهد چینی‌ها در یک‌دوره کمتر از 20 سال 310 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده‌اند و 226 میلیون فرصت شغلی خلق کرده‌اند.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: در یک‌دوره هشت ساله از محل صادرات نفت حدود 800 میلیارد دلار به اقتصاد تزریق شده و تنها 100 هزار فرصت شغلی ایجاد شده است. برخورد دولت‌ها با اشتغال نشانگر باور یک دولت درباره مشارکت مردم و خلق فرصت های شغلی است.

مومنی با اشاره به اینکه در دولت قبل گزافه‌گویی و دستکاری در واقعیت‌ها رونق گرفت، تصریح کرد: در شرایط فعلی روحانی دائم مطالبه کرد که به دولت کمک شود و در عرصه‌های مختلف دولت مورد نقد قرار بگیرد.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی تهران تصریح کرد: با رای روز جمعه مسئولیت مردم به پایان نمی‌رسد بلکه باید به‌صورت سازمان‌یافته برخورد فعال و انتقادی نسبت به اقتصاد دولت داشته باشیم تا شرایط برای فعالیت دولت بهتر فراهم شود.

وی ادامه داد: اوضاع احوال ایران در حوزه حقوق مالکیت و هزینه‌های مبادله بسیار نگران‌کننده است و در این زمینه وظایف دیگر قوا به مراتب بیشتر از دولت است.

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی تهران تصریح کرد: در برنامه اقتصادی دولت اشکالات بسیار جدی وجود دارد و در این زمینه باید دلسوزان دولت به میدان بیایند.

مومنی با اشاره به اینکه عده‌ای موفقیت‌هایی دولت را نمی‌بینند، خاطرنشان کرد: این افراد مشکوک هستند و همچون پدیده توده نفتی‌ها که در دوره مصدق وجود داشتند عمل می‌کنند.

وی اظهار کرد: بر اساس آمار مرکز پژوهش‌های مجلس 10 میلیارد دلار واردات قاچاق  در دولت‌یازدهم کاهش پیدا کرده است.

این استاد اقتصادی با تاکید بر اینکه باید درباره محوریت اصلی مناظره‌ها تجدیدنظر می‌شد، اظهار کرد: در آمریکا تلاش می‌شود کاندیداها برای رقیب خود نیز نکات مثبتی را ذکر کنند.

مومنی با بیان اینکه دیدگاه نامزدها درباره مسائل بنیادی بسیار مهم و اساسی است، خاطرنشان کرد: در مناظره‌ها می‌توانست سئوالات کارشناسی شده بهتری پرسیده شود.

وی ادامه داد: باید از کاندیداها پرسیده می‌شد که وقتی آمریکا دنبال بهانه است شما چه سیاست دیپلماسی را دنبال می‌کنید؟

مومنی گفت: اگر عده‌ای که رویه حذف و سیاست‌های تنش‌زا را دنبال می‌کنند در کشور مسئولیت را بر عهده بگیرند یقینا فضای امنیتی حاکم می‌شود و در آن صورت شفافیت از بین می‌رود.

این استاد اقتصادی دانشگاه علامه طباطبایی خاطر‌نشان کرد: در دولت قبل به اسم اینکه نفت را سر سرفه‌های مردم می‌آورند هزینه‌های غیر متعارف در جامعه شکل گرفت و مردم دچار خسارت‌های بسیار زیادی شده‌اند.

این استاد دانشگاه علامه طباطبایی تهران تاکید کرد: بهترین هدیه به حسن روحانی نقد منطقی برنامه‌های اقتصادی اوست و در این زمینه فعالان دانشگاهی می‌توانند نقش بسیار مهمی را ایفا کنند.

وی با اشاره به اینکه بهبود شرایط اقتصادی یک‌شبه اتفاق نمی‌افتد، یادآور شد: صادرات نفت سال‌های اخیر دو برابر شده و وابستگی به مواد غذایی به شدت در دولت روحانی کاهش یافته است.

مومنی با بیان اینکه وابستگی کشور در دولت قبل 400 برابر افزایش یافت، تصریح کرد: اگر به سمت مشارکت فعال حرکت کنیم مردم و تولید کنندگان سود می‌کنند و در این زمینه باید روحیه مطالبه‌گری فعال وجود داشته باشیم.

این استاد اقتصاد ایران اظهار کرد: باید قوانین و اسنادی که در شرایط فعلی وجود دارد اصلاح گردد تا شرایط برای فعالیت دولت در عرصه توسعه سیاسی موفق تر عمل کند.

وی تصریح کرد: علی جنتی وزیر پیشین ارشاد  یک گام حیرت‌انگیز در حیطه مسئولیت خود برداشت و پژوهشی را سامان داد که در آن مشخص شد از مجموع پرداخت‌هایی که از طریق فرهنگ انجام می‌شود تنها 6 درصد آن در اختیار وزارت‌ارشاد است.

مومنی اظهار کرد: مطالعه‌هایی وجود دارد که در دوره مسئولیت احمدی‌نژاد بیش از 95 درصد پیش‌بینی‌های کارشناسان منتقد عینا اتفاق افتاده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز