خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

‎اولویت حفظ مدیریت اعتدالی و عاقلانه فعلی در کشور/ با حفظ هویت اصلاح‌طلبی از روحانی حمایت می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۴۸۶۷۲۸

فعال‌اصلاح‌طلب و عضو شورای‌مرکزی‌حزب توسعه ملی گفت: حفظ مدیریت اعتدالی و عاقلانه فعلی در کشور در اولویت قرار دارد.

‎ به گزارش‌ایلنا، اصلاح‌طلبی و اصلاح‌طلبان؛کلماتی که امروزخیلی‌می‌پرسند کجا باید سراغش را گرفت؟ اصلاح‌طلبان هستند اما آیا اصلاح‌طلبی هم مثل گذشته زنده است؟ انتخابات فرصت مناسبی است برای طرح این پرسش‌ها؛ اطلاح‌طلب امروز چه کسی است؟ مشی اعتدالی دولت آقای روحانی چگونه می‌تواند کمک‌رسان اصلاح طلبی باشد؟ وظیفه اصلاح‌طلب در انتخابات پیش‌رو چیست؟

پرسش هایی که در گفت وگوی خبرگزاری ایلنا با محسن باستانی، عضو شورای مرکزی حزب توسعه ملی، فعال سیاسی اصلاح طلب وعضو حقیقی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات استان اصفهان مطرح شد که متن این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

امروز جایگاه اصلاح طلبی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

‎ در پاسخ به پرسش شما و قبل از تعیین جایگاه اصلاح طلبی لازم است بگویم که امروز حضور ما در عرصه سیاست و سیاست ورزی در وهله نخست تابعی است از شرایط فعلی کشور، نه صرفاً برای پیگیری مطالبات اصلاح طلبانه. یعنی اگر اصلاح طلبان هم، به هرنحو، در صحنه حاضرند نگران شرایط کلی فعلی کشور و منافع ملی هستند؛ منتهی راه تامین منافع ملی را ‌علی الخصوص در این شرایط، مشی اصلاح طلبانه می‌دانند.

‎‎حساسیت شرایط اصطلاحی است که ظاهرا همیشه هست!شرایط کنونی امروز چیست که مشی اصلاح طلبانه را موثرتر از سایر روش‌ها برای تامین منافع ملی ارزیابی می‌کنید؟

‎ مسئله اصلی که اصلاح طلبان بدان توجه دارند شرایط شکننده کشور است.در نظر ما هم در سطح ملی و داخلی و هم در سطح بین المللی مسائلی جدی وجود دارد که حل نشده باقی مانده است.ما در عین حال معتقدیم که در این شرایط  تنش در هر حالتی، هم در سطح داخلی و هم بین المللی، به کشور آسیب جدی وارد می‌کند.به همین دلیل است که می‌گوییم اصلاح‌طلبی که امروز به میدان می‌آید و موضوع آشتی ملی و همبستگی ملی را برای حل مسائل اساسی پیشنهاد می‌دهد، نگرانی اصلی‌اش کمک به خروج از وضعیت کنونی و حل مسائل باقی مانده فعلی است.در این زمینه نظرتان را به تیتر یک گزارش که در سالنامه شرق چاپ شد که ناظر به شرایط اقتصادی کنونی کشور که یکی از مسائل مهم ماست جلب می‌کنم "اقتصاد نیازمند گروه امداد و نجات".اما حرفی هم داریم و آن این است که حل کردن بسیاری از این مسائل از مسیر اصلاح طلبی ممکن است.

راه حل اصلاح طلبانه برای حل مسائل حل نشده کشور از نظر شما چیست؟

‎     پیش از ارائه راه حل برای تک تک مشکلات ،تاکید ما بر این است که راه اصلاح طلبانه مثل همیشه از مسیر انتخابات می گذرد و برای اینکه انتخابات کیفیت مطلوب خود را داشته باشد باید راه سیاست ورزی کاملاً باز باشد و فضای سیاست ورزی گسترده شود.اگر انتخابات با کیفیت این چنینی برگزار شود، یعنی در یک فضای سیاست ورزی آزاد که نتیجه آن برایند اراده ملت است مهمترین گام و البته نخستین گام برای حل کردن مشکلات کشور برداشته شده است.

اگر مسیر حل مشکلات کشور از انتخابات می گذرد و بنای اصلاح طلبان به حمایت از آقای روحانی قرار گرفته است،چه چیزی از اصلاح طلبی در آن هست؟آیا آقای روحانی را اصلاح طلب می دانید؟

‎    جناب آقای دکتر روحانی خودشان در هیچ جایی عنوان نکرده اند که اصلاح طلب هستند،اما بیان شد که اصلاح طلبان، امروز نخست به دلیل نگرانی که از شرایط کنونی کشور دارند پا به عرصه می‌گذارند. به نظر اصلاح طلبان در این شرایط  بهترین گزینه برای بدست گرفتن سکان قوه مجریه جناب دکتر روحانی است.این نکته به این معنی نیست که جناب آقای دکتر روحانی را اصلاح‌طلب میدانیم ولی چون روش ما اصلاحی استٰ، یعنی سیاست ورزی انتخاباتی در جهت حل گام به گام مشکلات اساسی کشور، به نظر اصلاح طلبان یکی از این گامها حفظ مدیریت اعتدالی و عاقلانه فعلی در کشور است.

برخی معتقدند این استراتژی ممکن است به هویت اصلاح طلبی آسیب می رساند. یعنی نزدیکی بیش از حد به گفتمان اعتدالی ممکن است به رنگ باختن ارزشهای اصلاح طلبی منتهی شود. نظر شما چیست؟

‎    نه اینطور نیست.اعتدال یک روش است و اصلاح طلبی یک گفتمان و ما میتوانیم با حفظ هویت اصلاح طلبی از جناب دکتر روحانی حمایت کنیم. شاید مرزبندی ما بیشتر در دولتی شدن و یا عدم پیگیری جدی مطالبات است که باید دقت کنیم که مطالبات همواره باید مورد پیگیری واقع شود ولی اکنون لازم است که در سطح نخبگان سیاسی و اجتماعی اجماعی دوباره شکل بگیرد؛ ما نیاز به همبستگی میان نخبگان سیاسی داریم،همه نخبگان، تا بتوان در شرایط امروز، کشور را اداره کرد.

برای همین باید در سطح نخبگان به یک میانگین رضایت داد تا مجموعه هر چه بیشتری از دو سر طیف بتوانند زیر چتر دولتی مقتدر با چالشهای ملی و بین المللی رودر رو شوند.جناب آقای دکتر روحانی فعلا چنین انتظاری را به بهترین شکل می‌تواند برآورده کند .ایشان با تعامل مثبتی که با کل حاکمیت برقرار میکند و با تکیه بر تواناییهای شخصی و تجربیات متنوع و طولانی نیاز به همکاری همه نخبگان سیاسی دارد .از همین روست که مشی اعتدالی جناب دکتر روحانی را برای هدف کنونی،البته از همان منظر اصلاح طلبانه،مناسب می دانیم.

در همین راستا باید از همه بزرگان درخواست کرد که پا به میدان بگذارند ،چه اصلاح طلب و چه غیر اصلاح طلب و هر که دل در گروی ایرانی آباد،آزاد و پیشرفته  و بدور از فقر و فساد و تبعیض دارد باید شرایط بغرنج موجود را بپذیرد و پس از آن با همفکری چاره ای برای ایران اندیشیده شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز