خبرگزاری کار ایران

معاون استاندار کردستان خبرداد:

فاز اول تولید طلای سقز تا پایان سالجاری به بهره برداری می‌رسد

asdasd
کد خبر : ۴۷۸۶۲۲

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان از بهره‌برداری فاز اول کارخانه تولید طلای شهرستان سقز تا پایان سال‌جاری خبر داد.

به گزارش ایلنا، حسین فیروزی با بیان اینکه سرمایه گذاری طرح توسط شرکت سرمایه گذاری طلای کردستان وابسته به شرکت شستا از زیرمجموعه های وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی انجام می‌شود، گفت: سرمایه گذاری در طلای شهرستان سقز بعد از لاستیک بارز دومین سرمایه گذاری، بزرگ این شرکت در استان کردستان است.

وی معدن طلای شیخ چوپان و کرویان سقز را از ظرفیت‌های مطلوب ایجاد اشتغال برای جوانان شهرستان برشمرد و افزود: با اتمام کامل این پروژە بصورت مستقیم برای ۵۰۰ نفر شغل ایجاد می شود.

فیروزی همچنین به بیان اهداف وودستاوردهای سفر دوروزه شهرستان های سقز وبانه وتشکیل جلسات مختلف در این شهرستان‌ها پرداخت وگفت: با توجه به اینکه امسال از سوی مقام معظم رهبری به سال اقتصاد مقاومی، اشتغال وتولید نامگذاری شده است تکلیف ما تدوین برنامه جامع اقتصاد مقاومتی، اشتغال و تولید برای کل استان با برش شهرستانی است.

وی ادامه داد: در انجام این مهم همە ادارات و ارگان‌های ذی‌ربط توصیف  و تدوینی از وضعیت موجود استان در بخش تولید و اشتغال را در سند جامع خواهند آورد.

معاون امور اقتصادی و توسعە منابع استاندار کردستان تصریح کرد: برای تحقق اهداف تعین شده در بخش تولید واشتغال، نحوه مداخلات مدیریتی، ابزارها و منابع مورد نیاز و روش‌های اجرایی تعریف خواهد شد.

فیروزی اضافه کرد: در راستای رسیدن به فهم مشترک و اجماع نظر جلساتی در شهرستان‌های استان با حضور برخی از مدیران استانی برگزار می‌شود که اولین جلسه در این خصوص مربوط به شهرستان‌های سقز و بانه بود.

وی برگزاری جلسە هماهنگی امور اقتصادی و تبیین روش‌های تدوین برنامه جامع تولید واشتغال را از جمله جلسات مهم در شهرستان سقز برشمرد و گفت: بازدید از چند واحد تولیدی مستقر در شهرک صنعتی سقز از جملە کارخانه در دست احداث تولید سیگارت از آن جمله بود.

فیروزی با بیان اینکه کارخانه تولید سیگارت سقز که با سرمایه گذاری خارجی ایجاد شده است در آینده نزدیک به بهره برداری می‌رسد.

وی افزود: با بهره برداری از این کارخانه و در این فاز بطور مستقیم برای ۱۵۰ نفر شغل ایجاد می‌شود.

وی همچنین بازدید از مجتمع گردشگری زوزان سقز را از دیگر برنامه های انجام شده ذکر کرد و گفت: برای توسعه این مجتمع گردشگری در فاز ۲ و۳ توسط بخش خصوصی و تامین تسهیلات آن به میزان ۱۲ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی اقدام شده است.

وی ادامه داد: رقمی بیش از ۱۲ میلیارد تومان هم توسط بخش خصوصی در این پروژه سرمایه گذاری شده و تا پایان سالجاری به بهره برداری خواهد رسید.

این مقام مسئول به بیان ظرفیت و پتانسیل‌های عظیم تولیدی در سقز نیز گریزی زد و گفت: بخش شیلات و آبزی‌ پروری، دام و طیور، کشاورزی و معدن ظرفیت‌هایی هستندکه باید از آنها در راستای تولید و اشتغال بهره برد.

معاون هماهنگی اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان همچنین بازدید از منطقه ویژه اقتصادی بانه را از دیگربرنامه های سفر به آن شهرستان نام برد و گفت: علیرغم اینکه مصوبه ایجاد این منطقه به سال ٨۷ بر می‌گردد به دلیل  برخی مسایل حقوقی تا سال ۹۳ عملا کاری انجام نشده بود.

حسین فیروزی ادامه داد: از سال ۹۳ بحث تملک زمین آغاز و در سال ۹۵ تامین زیرساخت‌های آن شروع شده است.

وی با بیان اینکه مجوزهای مربوط به محیط زیست اخذ و تا پایان اردیبهشت ماه برق‌رسانی آن نیز به اتمام می‌رسد، گفت: شرکت شهرک‌های صنعتی استان همزمان با اجرای زیرساخت‌ها آماده دریافت درخواست‌های سرمایه گذاران است.

فیروزی از جمله مزیت‌های منطقه ویژه اقتصادی بانه را نزدیکی به مرز دانست و گفت: تسهیل در واردات مواد اولیه و صادرات محصول نهایی، معافیت های مالیاتی و بهره مندی از وام بانکی کم بهره از دیگر مزیت‌های سرمایه گذاری در منطقه ویژه اقتصادی بانه است.

وی همچنین وجود مرز رسمی سیرانبند را پتانسیلی مطلوب برای توسعه و رشد شهرستان بانه نام برد و اضافه کرد: در سال گذشته۴۵ میلیون دلار صادرات شامل میوه و محصولات کشاورزی و سیمان به عراق صورت گرفته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان یادآوری کرد: در حال حاضر و در وضعیت فعلی ۴۰۰ نفر از محل این مرز امرار معاش می‌کنند.

وی افزود: مرز سیرانبند ظرفیت بسیار خوبی برای ایجاد اشتغال و افزایش صادرات را دارد به گونه ای که می‌توان آن را مهمترین مزیت اقتصادی شهرستان بانه نامید.

حسین فیروزی با بیان اینکه خوشبختانه دستگاه های متولی اقدامات خوبی برای ساماندهی و تامین زیرساخت‌های مناسب آن انجام داده اند به صراحت گفت: با اجرای درست برنامه جامع ساماندهی مرز، زمینه اشتغال بیش از هزار نفر و افزایش صادرات بیش از چهار برابر حال حاضر کاملا دست یافتنی است.

وی همچنین برگزاری جلسه هماهنگی اقتصادی با حضور مدیران استانی و شهرستانی، بررسی فرصت‌های تجارت داخلی و فرامرزی، گردشگری، کشاورزی و بازدید از طرح سرمایه گذاری دوکانان را از دیگر برنامه های انجام شده در شهرستان بانه نام برد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز