خبرگزاری کار ایران

نماینده‌ مردم لنگرود در مجلس:

برگزاری جشنواره آیین‌های بومی و محلی گامی موثر در حفظ زبان مادری است

asdasd
کد خبر : ۴۵۶۵۰۱

نماینده‌ مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی به اهمیت پاسداشت آیین‌های بومی و محلی و همچنین لزوم حفظ زبان مادری اشاره و برگزاری این جشنواره را گامی مهم در این مسیر عنوان‌کرد.

به‌گزارش ایلنا از لنگرود، لاهوتی در آیین گشایش جشنواره‌ آیین‌های بومی و بازی‌های محلی که همزمان با  سی و هشتمین سالگشت پیروزی شکوه‌مند انقلاب اسلامی و به منظور آشنایی افزون‌تر کودکان و نوجوان برگزار‌ شد، به اهمیت پاسداشت آیین‌های بومی و محلی و همچنین لزوم حفظ زبان مادری اشاره و برگزاری این جشنواره را گامی مهم در این مسیر عنوان‌کرد.

وی در عین حال حضور علی پورحسن به عنوان مدیر‌کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان  را زمینه‌ساز ارتقای سطح فعالیت‌های فرهنگی در سطح استان خواند و از پیگیری اعتبار برای به‌سازی‌ کانون لنگرود و همچنین واگذاری زمین برای ساخت مرکز فرهنگی هنری خبرداد.

نماینده‌ مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی همچنین به ایام الله دهه‌ فجر اشاره‌ کرد و رهبری امام راحل(ره) و دلاور‌مردی‌های  شهیدان انقلاب را زمینه‌ساز این پیروزی بزرگ خواند.

این مسئول استانی در سخنان خود از انقلاب اسلامی به عنوان بزرگ‌ترین رویداد قرن یاد‌کرد و تفکر دینی و مردم‌سالاری را از ارکان نظام اسلامی کشور برشمرد.

وی با بیان‌این‌که در نظام طاغوت  نقش مردم نادیده گرفته می شد اظهار‌داشت: سلطه ابرقدرت‌ها ازدیگر معایب آن حکومت بود و امام خمینی (ره) توانست با گره زدن تفکر اسلامی به نظام دینی حاکم برکشور، زمینه‌‌ی گسترش تفکر اسلامی و حکمرانی مردم بر مردم را فراهم‌کند.

علی پورحسن مدیر کل کانون استان گیلان نیز دراین آیین، انقلاب اسلامی را بیان‌گر عنایت ویژه‌ی پروردگار به ملت مسلمان ایران دانست و نقش رهبری امام خمینی (ره) را به عنوان پیام ‌دار این انقلاب، بزرگ و دارای اهمیت خواند.

پورحسن تصریح‌کرد: «اگر امام نبود، خلایی در اندیشه‌ی دریاها بود و دست‌های ما درپی لبخند می گشت؛ امام مهربانی را برای ما به ارمغان آورد و مردم را با اسلام آشتی داد.»

وی هم‌چنین به نقش انقلاب اسلامی درارتقای توان‌مندی ‌های کشور اشاره‌کرد و گفت: از رسالت‌های ما این است که فرهنگ و مفاهیم انقلاب اسلامی را به کودکان و نوجوانان منتقل کنیم.

مدیر‌کل کانون استان گیلان به برگزاری جشنواره‌ی بومی محلی پرداخت و گفت: فرهنگ. سلوک، رفتار و کردارما شکل‌دهنده‌ی آیین‌ها هستند و مجموعه‌ی آیین‌های مختلف استان‌های کشور است که فرهنگ ایران اسلامی را تشکیل‌می دهد.

وی اضافه‌کرد: اگر ما به ایرانی بودن خودمان افتخارمی کنیم؛ بنابراین آبشخوری بزرگ هم‌چون آیین‌های بومی و محلی داریم که فرهنگ ایران اسلامی را شکل‌می دهد.

پورحسن با بیان این‌که آیین‌های کشور به عنوان رودخانه‌هایی هستندکه دریای فرهنگ ایران اسلامی را سیراب‌می کنند اظهار‌کرد: ما نیازمند حفظ خرده فرهنگ‌هایی هستیم که فکر و اندیشه‌ای ژرف را در خود پنهان‌کرده ‌اند.

وی هم‌چنین به نقش سازنده‌ی کانون درتربیت آینده‌سازان ایران اسلامی اشاره و تصریح‌کرد: کانون خاستگاه بزرگان عرصه‌های مختلف کشور است و از این رو حمایت ازکانون در آینده‌ی کشور تاثیر‌گذارخواهد بود.

اجرای نمایش آیینی و موسیقی محلی از برنامه‌های آیین‌گشایش این جشنواره بود و درادامه نیز حاضران نماهنگ«گیلان» و  کلیپ « فعالیت‌های کانون» را به تماشا نشستند.

بازدید از نمایشگاه دست‌آورد‌های مربیان و اعضای مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری نیز از دیگر برنامه‌های این آیین‌بود که مورد استقبال مخاطبان قرار‌گرفت.

گفتنی است جشنواره‌ی آیین‌های بومی و بازی‌های محلی با همراهی کمیته‌ی کودک و نوجوان ستاد دهه‌ی فجر  و هم‌چنین همکاری مراکز فرهنگی هنری سراسر استان از ساعت 9 تا 16 روزهای هفده تا بیست و یکم بهمن ماه در مراکز فرهنگی هنری لنگرود، رستم آباد، کومله، لاهیجان و سیاهکل هم‌چنین کانون شماره 2 بندرانزلی، رودبار، املش، صومعه‌سرا و آستانه اشرفیه پذیرای کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز