خبرگزاری کار ایران

تولیت آستان قدس رضوی:

بارگاه شریف رضوی قطب فرهنگی و معنوی ایران اسلامی است

asdasd
کد خبر : ۴۴۴۵۱۰

تولیت آستان قدس‌رضوی با اشاره به جایگاه رفیع اعتاب مقدسه گفت: بارگاه شریف رضوی قطب‌ فرهنگی و معنوی ایران اسلامی است و آستان‌های مقدس امام زادگان هر یک ستارگانی در آسمان هدایت الهی برای مردم شریف ایران هستند.

به گزارش ایلنا، سید ابراهیم رئیسی عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان امروز سه‌شنبه 14 دی ماه در دیدار با اعضای کارگروه ملی زیارت با بیان اینکه بارگاه مطهر رضوی، عطیه‌ای الهی برای کشور ایران است، بر نقش مقوله زیارت در کاهش ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی تاکید و خاطرنشان کرد: تشرف به زیارت ائمه معصومان(علیهم‌السلام) از جمله اقدامات اثباتی و ایجابی‌است که می‌تواند نقش به سزایی در کاهش ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی داشته باشد.

رئیسی زیارت را موجب شکل و رنگ دادن به زندگی دنیا و رقم خوردن آخرت انسان‌ها برشمرد و اظهار کرد: مزارات متبرکه حضرات معصومین(علیهم‌السلام) ذاتا برای زیارت جاذبه دارند؛ بنابراین نیازی نیست مسئولان برای این امر تبلیغی داشته باشند؛ بلکه باید موانع را از پیش پای زائر برای زیارت برداشت.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با تاکید بر اینکه زائر برای زیارت باید با امینت، آرامش و آسایش خاطر سفر کند، اظهار کرد: هر مشکل و حادثه‌ای در مسیر زیارت، می‌تواند برای سال‌های طولانی کدورت و ناراحتی را در ذهن زائر از سفر به مشهد مقدس به جای گذارد، بنابراین وظیفه مسئولان است که تا حد امکان اجازه ندهند خاطره تلخی از سفر به بارگاه شریف رضوی در ذهن زائری شکل بگیرد.

وی افزود: هر خاطره ناخوشایندی که در مسیر تشرف به زیارت حضرت رضا(علیه‌السلام) در ذهن زائر باقی بماند، نقطه‌ای از خاطره زیارت او به حساب می‌آید، بازگو می‌شود و بر دیگران نیز تاثیر می‌گذارد.

تولیت آستان قدس رضوی در ادامه به برکات معنوی زیارت اشاره و با بیان اینکه یکی از برکات مهم زیارت مصون سازی جامعه در برابر تهاجمات فرهنگی است، تصریح کرد: یکی مهمترین راهکارها برای برطرف کردن اضطراب‌های روحی و روانی در جامعه توسعه معنویت و یکی از موثرترین‌ روش‌ها برای آن توجه به مقوله زیارت است؛ زیارت از بهترین روش‌ها برای ارتقا امنیت اجتماعی و اخلاق عمومی در کشور بوده و قطعا یکی از مهمترین وظایف کارگروه زیارت نیز باید تسهیل امر زیارت باشد.

رئیسی زیارت اعتاب مقدسه را موجب تعالی معنویت در انسان دانست و خاطرنشان کرد: فردی که به زیارت حضرت رضا(علیه‌السلام) مشرف می‌شود، تا مدتی رغبت به گناه و کژی ندارد و به برکت آثار زیارت، از بسیاری از نابهنجاری‌های اجتماعی‌مصون می‌ماند؛ بنابراین تسهیل امر زیارت یک راهبرد مهم برای حفظ ارزش‌های اسلامی در جامعه است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با تاکید بر ضرورت نگاه جامع و همه جانبه به نیازهای زائران، گفت: مقوله زیارت حضرت رضا(علیه‌السلام) تنها به حرم مطهر رضوی محدود نمی‌شود، بلکه تمام نیازهای زائران از زمان حرکت از مبدأ تا زمان بازگشت باید احصا و تامین شود.

وی تسهیل شرایط زیارت را وظیفه همه مسئولان و متولیان امر در همه نهادهای مرتبط دانست و اضافه کرد: باید تمام فرایندهای دخیل در امر زیارت شامل جاده، ریل، راه، هتل، خیابان و ... در این زمینه مورد توجه باشند.

تولیت آستان قدس رضوی در پایان با اشاره به حضور حجم عظیم زائران در مشهد مقدس، تصریح کرد: با توجه به تهدیداتی که در این دوران تمام مزارات متبرکه را تهدید می‌کند؛ خیل عظیم زائران در اوج امنیت در مشهد مقدس به زیارت می‌پردازند که این موضوع ابتدا از برکات عنایات حضرت رضا(علیه‌السلام) و سپس تلاش شبانه روزی نیروهای امنیتی است.

گفتنی است، در ابتدای این دیدار محمد شریعتمداری؛ رئیس کار گروه ملی زیارت و علی‌رضا رشیدیان؛ دبیر کارگروه ملی زیارت به ایراد سخن پرداختند و گزارشی کوتاه از اقدامات و فعالیت‌های این کارگروه ارائه کردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز