خبرگزاری کار ایران

با ثبت کویر لوت به عنوان پنجمین اثر؛

کرمان دارای بیشترین اثر ثبت شده در یونسکو شد

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان از کویر لوت به عنوان پنجمین ثبت در یونسکو خبرداد.

به گزارش‌ایلنا، محمود وفایی گفت: پرونده کویر لوت به عنوان نخستین پرونده میراث طبیعی ایران در اجلاس یونسکو دیروز دراستانبول ترکیه ثبت جهانی شد.

وفایی با اشاره به اینکه 80 درصد کویر لوت در استان کرمان واقع شده است، گفت از 5 سال اخیر تلاش‌های لازم برای ثبت کویر لوت استان کرمان در یونسکو انجام و سرانجام دیروز این ثمر به بار نشست.

محمد جهانشاهی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان هم ارتباط با جوامع محلی را یکی از معیارهای اصلی ارزیابان IUCN  دانست و گفت: برای ارزیابان ارتباط دو سویه مردم و طبیعت بسیار مهم است و منطقه تکاب شهداد که نزدیک به 40 تا 50 آبادی دارد در ثبت جهانی آن نقش مهمی داشت.

مدیر پایگاه میراث طبیعی و تاریخی لوت در استان کرمان؛ ایجاداقامت گاه‌های بوم گردی کویر و فعالیت‌های حفاظتی و اقتصادی در کویر را از نکات مثبت کارشناسان ارزیابی یونسکو برای ثبت آن موثر دانست.

وی حفاظت از پوشش گیاهی و جانوری کویر لوت از جمله حفاظت از جنگل‌های نبکاها (تله گز) و حیات جانوری را از دیگر مواردی دانست که حفظ آن برای ثبت جهانی اهمیت داشته است.

 جهانشاهی افزود: بیش از هر چیز عارضه‌های زمین شناسی از جمله کلوت ها (شهر افسانه‌ای)، رود شور، گندم بریان، ریگ یلان، لوت را در فهرست میراث طبیعی جهان قرار داد.

بنابر اعلام خبرگزاری صدا و سیما، با ثبت جهانی کویر لوت و قنات های ریگان و بم در دو روز گذشته استان کرمان با 5 اثر ثبت شده جهانی در یونسکو (سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد) استانی است که بیشترین آثار ثبت شده را در کشور دارد.

کد خبر : ۳۹۱۷۷۸