خبرگزاری کار ایران

راه‌اندازی یکصد شرکت دانش‌بنیان در حوزه گیاهان دارویی در کشور

رئیس دفتر گیاهان دارویی معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری گفت: 20 دانشکده گیاهان دارویی و یکصد شرکت دانش بنیان در حوزه گیاهان دارویی در کشور راه اندازی شده است.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی گلستان، علی ابراهیمی در نخستین جشنواره گیاهان دارویی استان گلستان اظهار داشت: توجه به گیاهان دارویی و طب سنتی باید بیشتر مورد توجه شرکت‌های دارویی و پزشکان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه طب سنتی مکمل طب مدرن است افزود: داروهای گیاهی از درآمدزایی بسیار بالایی برخوردارند که 495 شرکت دارویی موجود کشور می‌توانند از این فرصت و پتانسیل خدادادی استفاده بیشتری کنند.

رئیس دفتر گیاهان دارویی معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری تصریح کرد: هم‌اکنون 20 دانشکده گیاهان دارویی و یک‌صد شرکت دانش‌بنیان در حوزه گیاهان دارویی در سطح کشور راه‌اندازی و شکل‌گرفته است و حمایت‌های لازم نیز از آنان توسط دولت انجام می‌شود.

وی همچنین از تعریف 134 استاندارد شغلی در حوزه گیاهان دارویی کشور خبر داد و اظهار کرد: گیاهان دارویی می‌تواند در کارآفرینی و ایجاد درآمد پایدار برای مردم مثمر ثمر باشد و بر این اساس ستاد توسعه و کارگروه‌های 14 گانه گیاهان دارویی کشور برای هر استان یک ناظر مشخص کرده تا نسبت به معرفی طرح‌های اشتغال‌زایی در حوزه گیاهان دارویی اقدام کنند.

عضو هیئت‌علمی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی شهرستان کاشمر استان خراسان رضوی نیز در این جشنواره گفت: ایران پس از آلمان و هند و دیگر کشورهای مطرح در استفاده از گیاهان دارویی، یازدهمین کشور در ارائه مقالات علمی است.

جلال قدوسی، حجم تجارت داروهای گیاهی را یک‌صد میلیارد دلار در سال اعلام کرد و گفت: سهم ایران از این بازار تنها 60 تا 100 میلیون دلار است که با توجه به ظرفیت بالای گیاهان دارویی کشور، رقم بسیار ناچیزی است.

وی افزود: اکنون در کشور به محصولات ارگانیک کمتر توجه می‌شود و مصرف سرانه گیاهان دارویی در ایران که طب سنتی آن قدمتی هفت‌هزارساله دارد تنها 25 گرم است درحالی‌که این سرانه در اروپا 900 گرم و در آمریکا 2500 گرم است.

وی به‌عنوان نمونه به تولید گل محمدی در ایران اشاره کرد و یادآور شد: با اینکه کشور ما سه‌چهارم تولید گل محمدی جهان را در اختیار دارد اما در فرآوری محصول ضعف داریم.

وی تصریح کرد: برای تحقق این سند با همکاری منابع طبیعی، یک‌پنجم عرصه‌های شیب‌دار استان گلستان در طرح تغییر کاربری برای کشت گیاهان دارویی پیش‌بینی‌شده است که در ارتقای درآمد روستاییان، ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت از مناطق روستایی مؤثر است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گلستان همچنین یادآور شد: در سال 1391 با توجه به نیاز استان به داروهای گیاهی ذیل شورای برنامه‌ریزی استانداری 14 جلسه با 51 مصوبه در خصوص کمیته تحقیقی گیاهان دارویی با 3 کارگروه تشکیل شد.

کد خبر : ۳۷۸۱۸۹