خبرگزاری کار ایران

روحانی در جمع مردم مهاباد:

تبعیض قومیتی را محکوم می‌کنم و نمی‌پسندم

رییس جمهور اظهار داشت: همه مردم آرزوی آبادی ایران را دارند

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در جریان بیست و هشتمین سفر استانی خود به آذربایجان غربی و در جمع مردم مهاباد با سلام به مردم آذربایجان و مهاباد و با اظهار خوشحالی از همزیستی مسالمت‌آمیز مردم اقوام مختلف در این استان، اظهار داشت: همه مردم این استان یک آرزو دارند و آن آرزو آبادانی ایران اسلامی عزیزمان است.

او ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان نظام برگزیده همه بخش‌ها و همه شهرها نه تنها به دنبال منافع و امنیت مردمان سرزمین خویش است، بلکه حتی به دنبال حمایت کمک نسبت به مردم مظلوم منطقه است.

رئیس شورای عالی امنیت ملی با یادآوری حمایت‌های ایران از کشورهای منطقه اظهار داشت: ایران اسلامی و نیروهای مسلح و سیاسی ما، سپاه، ارتش، بسیج و دولت آن روز که اربیل در خطر بود آن سرزمین را نجات داد و همانطور که بغداد و دمشق در خطر سقوط در برابر گروه‌های تروریستی داعش و جبهه النصره و امثالهم قرار گرفت، این ایران بود که به ندای مظلومیت مردم منطقه جواب مثبت داد.

روحانی خطاب به مردم کرد مهاباد تصریح کرد: امنیت سرزمین و ثبات ایران را باید با کشورهای همسایه مقایسه کنیم. من از شما می‌پرسم امنیت مردم کرد در ایران بیشتر است یا مردم کرد در عراق و ترکیه و سوریه.

او با بیان اینکه ایران اسلامی نشاط و امنیت را بدون در نظر گرفتن قومیت و مذهب ایجاد کرده است، خاطر نشان کرد: به عنوان رئیس جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی می‌گویم در ایران هیچ کسی حق ندارد میان مسلمانان و مذهبی با مذهبی دیگر امتیاز قائل شود.

رئیس دولت تدبیر و امید افزود: همه مردم مسلمان از نظر حقوق شهروندی همانند هم و مساوی هستند و ما نباید میان مذاهب و اقوام تبعیضی قائل شویم.

روحانی با بیان اینکه هرکس در ایران در هر نقطه‌ای دارای شایستگی بالاتری باشد او برای کار و مسئولیت متناسب شایستگی باید زمینه فعالیت و بالندگی برایش مهیا باشد، ابراز داشت: برای من کافی نیست که یکی از سفیران ما از اهل سنت و اهل کردستان است و کافی نیست اگر مسئولانی از وزارت‌خانه‌های مختلف از جمله وزارت نفت کرد هستند.

وی با تاکید بر اینکه ما بین کرد و ترک و فارس و عرب و بلوچ و دیگر اقوام خود هیچ تفاوتی قائل نیستیم، بیان کرد: ما قبل از مسئله قومیت همه ایرانی و مسلمان هستیم و به ایران و اسلام افتخار می‌کنیم. احترام به قومیت در رده سوم قرار دارد. احترام به گل قومیت‌ها در یک باغ پرگل معنا دارد و برای حفظ این گل‌ها باید باغ را حراست کنیم. امروز خوشحالیم که یک همزیستی مسالمت‌آمیز را بین ترک و کرد، بین شیعه و سنی شاهدیم چون همه یک آرزو بیشتر ندارند و آن آبادی ایران عزیز ماست.

رئیس جمهور با اشاره به وضعیت منطقه‌ای عنوان کرد: آن افرادی که امروز در عراق و سوریه و سایر مناطق فتنه به پا کردند و مردم بیگناه را از دم تیغ می‌‌گذرانند و دم از جهاد می‌زنند، نه نسبتی با اسلام دارند و نه با قرآن و نه با انسانیت. قرآن ما می‌گوید انسان‌ها دارای کرامیت و عزت و جایگاه بلند در این سرزمین هستند و هیچ تفاوتی بین انسانی با انسان دیگر وجود ندارد.

روحانی با تقدیر از وحدت قومیت‌ها در ایران تاکید کرد: ما خدا را شکرگذاریم که محبت و الفت را بین ما مستقر کرده است. در این کشور یک دولت حکمرانی می‌کند و یک رهبر پرچمدار عزت انقلابی مردم است. ما در سایه وحدت می‌توانیم پیشرفت کنیم.

وی ادامه داد: باید با همسایگان ارتباط دوستانه و صمیمانه داشته باشیم اما این ارتباط باید سازنده باشد. اینجا آذربایجان غربی است. شما با سه کشور منطقه همسایه هستید و این یک فرصت بزرگ برای مردم این سرزمین است. دولت وظیفه خود می‌داند رابطه خود را با همه کشورهای دیگر که قصد خصومت با ایران را ندارد رابطه دوستانه و صمیمانه کند.

روحانی با اشاره به برجام و رفع تحریم‌ها یادآور شد: ما به کمک شما مردم و بنا به حمایت شما مردم و با رای شما در خرداد سال ۹۲ کاری کردیم تا دیواره‌های تخریم که بین ملت ایران و ملل دیگر فاصله و جدایی افکنده بودند را تخریب کنیم و به حول قوه الهی آن را تخریب کردیم.

وی با بیان اینکه در دنیای امروز هیچ کشوری به پیشرفت نخواهد رسید مگر آنکه با کشورهای دنیا و به ویژه با همسایگان ارتباط دوستانه به قرار کرده باشد، گفت: اگر ما بتوانیم یک رابطه سازنده با عراق و ترکیه و آذربایجان، رابطه صمیمانه داشته باشیم؛ آن وقت در مهاباد نسبت به شغل جوانان عزیز تحصیلکرده نگران نخواهیم بود.

رئیس دولت یازدهم با بیان اینکه دولت یکی از وظایف مهمش آماده کردن شرایط برای اشتغال جوانان عزیز است، اظهار داشت: امروز بسیار خوشحالم که بزرگترین واحد صنعتی در تاریخ این منطقه افتتاح می‌شود. شما واحد صنعتی اینچنینی در تاریخ این منطقه نمی‌بینید چرا این واحد بی‌سابقه بوده است و با ۳۰۰ هزار تن محصول سالانه باعث رشد و دروازه‌ای برای صنعتی شدن منطقه می‌شود.

روحانی با بیان اینکه این واحد پتروشیمی با زحمات فراوان به منطقه رسیده است، تصریح کرد: بیش از ۱۶۰۰ کیلومتر راه کشیده شده است تا در همه شهرهای منطقه بتوانند از نعمت بزرگ گاز و پتروشیمی استفاده کنند و این کار با عظمتی است که در کشور انجام شده است و در منطقه کم‌نظیر است.

وی ادامه داد: آنها که به دروغ می‌گفتند دولت ایران می‌خواهد در مناطق کردنشین همواره کشاورزی باشد و هیچگاه صنعت وارد منطقه نشود؛ با چشم باز بینند که دروغ گفته‌اند.
 

روحانی گفت:‌ پتروشیمی تازه قدم اول است اینکه یک مرکز بزرگ صنعتی داشته باشیم قدم اول است، آنچه اشتغال ایجاد می‌کند صنایع پایین‌دستی پتروشیمی است. دولت تلاش می‌کند راه برای این صنایع گشوده شود. قبول دارم و توصیه کردم بارها در سخنرانی‌ها تاکید کردم اگر در منطقه‌ای پروژه‌ای صنعتی می‌بریم در شرایط مساوی باید از بومیان آن استفاده کنیم اما یک صنعت پیچیده متخصصان خود را از سراسر کشور هم می‌خواهد دولت و همه مردم باید همه افراد این سرزمین را با چشم واحد بنگریم. اگر عده‌ای متخصص میهمان مهاباد خواهند بود به نفع این شهر خواهد بود.

وی گفت:‌ با امنیت بالایی که امروز در آذربایجان غربی شاهدیم این استان باید تبدیل به مرکز گردشگری نه تنها برای مردم ایران بلکه برای جهان شود. بدانید گردشگری بیشترین اشتغال را برای مردم ایجاد می‌کند. همین جا به استاندار و مسئولان سازمان گردشگری اعلام می‌کنم زمینه‌های لازم گردشگری را در این استان فراهم کنند.

رئیس‌جمهور یادآور شد: مردم مهاباد، امروز ما به همه منطقه اعلام می‌کنیم اگر منطقه امنیت و توسعه و آرامش می‌خواهد راهی جز مسیر اعتدال و میانه‌روی وجود ندارد بدانید افراطی‌گری مذهبی و قومی و جناحی جز ویرانی برای مردم خاصیت دیگری ندارد امروز در سراسر عراق مردم در وضع آشفته‌ای زندگی می‌کنند. یمن، افغانستان و لیبی را ببینید ما در سایه وحدت، برادری، اعتدال و دوری از افراط و خشونت می‌توانیم امنیت برای خود و فرزندانمان و توسعه برای سرزمین‌مان بیاوریم.

وی افزود: از همه نیروهای مسلح و امنیتی قدرانی می‌کنیم. شما باید نظم و امنیت را برای نخبگان جامعه فراهم کنید اگز نخبگان امنیت کامل داشته باشند آن وقت خودشان امنیت جامعه را بوجود می‌آورند امنیت واقعی در سایه محبت و دوستی و توسعه ایجاد می‌شود.

رئیس شورای عالی امنیت ملی گفت: اگر بیکاری آمد ناامنی می‌آید اگر علم و دانشگاه نبود و فرهنگ توسعه پیدا نکرد، ناامنی می‌آید. باید فکر توسعه و صادرات غیرنفتی و رونق تجارت باشیم در سایه توسعه اقتصادی و فرهنگی می‌توانیم امنیت و ثباتی را که در ایران وجود دارد ادامه دهیم.

روحانی با تاکید بر اینکه تبعیض قومیتی را محکوم می‌کنم و نمی‌پسندم، یادآور شد: به استاندار فرمانداران و مدیران کل اعلام می‌کنم اصل در استخدام و جذب باید علم و دانش و تعهد و شایستگی باشد. قومیت نباید کوچترین اثری به جای بگذارد. دوم بحث احترام به قومیت‌ها از جمله کردهای سرزمین است. مرکزی در کردستان و آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل تاسیس شده است اقوام ما باید بتوانند زبان مادری خود را بیاموزند. همه ما به اصل ۱۵ قانون اساسی معتقدیم با وزارت آموزش و پرورش در حال مذاکره برای اجرای اصل ۱۵ قانون اساسی هستیم.

وی گفت: امروز در حافظه تاریخی من به عنوان روز به یادماندنی از مهمان‌نوازی گرم مردم مهاباد ثبت شده است دولت هر کاری بتواند برای مردم ایران انجام دهد بدون منت به عنوان وظیفه اصلی دنبال می‌کند شرایط امسال بهتر خواهد بود و کشور شاهد رونق اقتصادی بیشتر می‌شود بعد از تحریم رونق بیشتری مهیا خواهد بود و شاهد توسعه و پیشرفت در این سرزمین خواهید بود.

روحانی تاکید کرد:  امیدوارم با فضای مجلس دهم زمینه همکاری بیشتر بین دولت و مجلس شود و نتیجه آن توسعه و آبادانی برای کشور باشد.

 

 

کد خبر : ۳۷۶۵۰۶