خبرگزاری کار ایران

مدیر کل بودجه سازمان زمین‌شناسی کشور:

4 میلیارد تن نمک در سطح دریاچه ارومیه وجود دارد

asdasd
کد خبر : ۳۵۹۵۷۷

مدیر کل بودجه و فناوری سازمان زمین‌شناسی گفت: هم‌اکنون چهار میلیارد تن نمک در سطح دریاچه ارومیه وجود داشته و اگر آب شیرین نیز بدان انتقال یابد در ترسیب نمک اتفاقی رخ نمی‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از ارومیه، راضیه لک در چهارمین نشست تخصصی علوم زمین در ارومیه، اظهار داشت: بی‌شک بهترین زمان احیای دریاچه ارومیه سال‌های 2007 تا 2008 بوده که مقادیر سدیم و کلر در بستر دریاچه ترسیب نشده بود.

مدیر کل بودجه و فناوری سازمان زمین‌شناسی گفت: باید هم‌اکنون شوری دریاچه ارومیه را از 35 به حداکثر 25 درصد رساند و در این رابطه از نظر زمین‌شناسی تغییر این شرایط بسیار غیرممکن و دشوار بوده و تا 20 سال آینده امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: هم‌اکنون چهار میلیارد تن نمک در سطح دریاچه ارومیه وجود داشته و اگر آب شیرین نیز بدان انتقال یابد در ترسیب نمک اتفاقی رخ نمی‌دهد.

لک با اشاره به راهکار احیای دریاچه ارومیه تصریح کرد: اگر اقدامی در زمینه کاهش میزان نمک و شوری دریاچه انجام شود، می‌تواند کمک بزرگی به احیای آن داشته باشد.

مدیر کل بودجه و فناوری سازمان زمین‌شناسی بیان کرد: بی‌شک از دریاچه ارومیه می‌توان استفاده اقتصادی فراوانی کرد در حالی که از آن غافل هستیم.

لک با اشاره به مشکلات ناشی از خشکی دریاچه ارومیه اظهار داشت: در این باره نفوذ آب شور به چاه‌های زیرزمینی، برداشت‌های غیراصولی نمک و تشدید ریزگردهای نمکی همگی ناشی از خشکی دریاچه بوده است.

مدیر کل بودجه و فناوری سازمان زمین‌شناسی با بیان اهداف احیای دریاچه ارومیه افزود: کاهش درصد نمک‌ها و املاح دریاچه، کنترل و جلوگیری از هدر رفت منابع آب حوزه آبریز، حفظ آبخوان‌های اطراف دریاچه از نفوذ بیشتر آب شور به داخل آن، کنترل و جلوگیری از ایجاد ریزگردهای نمکی در آینده و نیز احیای موجودات زنده همانند آرتمیا از اهداف احیای دریاچه به شمار می‌رود.

لک با بیان اینکه دریاچه ارومیه دارای منیزیم و پتاسیم فراوانی است تصریح کرد: در این رابطه و در شرایط فعلی استحصال املاح از دریاچه ارومیه سود اقتصادی به دنبال ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز