خبرگزاری کار ایران

نشست تخصصی بررسی جایگاه تاریخی بوشهر؛

بوشهر در خلال اعصار، از لیان ایلامی تا هخامنشی

asdasd
کد خبر : ۳۵۳۳۴۶

نشست تخصصی بررسی جایگاه‌بوشهر از ایلام تا دوره‌هخامنشی با حضور پروفسور هنکلمن زبان‌شناس آلمانی در عمارت دهدشتی بوشهر برگزار شد

به گزارش ایلنا از بوشهر، پروفسور «ووتر هنکلمن» در نشستی تخصصی دوران ایلامی تا هخامنشی بوشهر را مورد بررسی قرار داد و طی سخنرانی خود به خوانش کتیبه‌های خط میخی دوران ایلامی پرداخت.

در این نشست که به همت اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر انجام گرف، معاون میراث فرهنگی بوشهر گفت: پروفسور هنکلمن با خوانش کتیبه‌های خط میخی زبان ایلامی تخت جمشید و رد‌گیری نام‌های «لیان»، «تااوکه» و«کری‌ریشا» در این کتیبه‌ها و بازسازی و باز‌آفرینی تاریخ بندر بوشهر و منطقه برازجان، تاریخ بوشهر را از دوران ایلامی تا هخامنشی بررسی کرد .

نصرالله ابراهیمی افزود: ایشان در سخنرانی خود با معرفی محوطه‌های باستان‌شناسی دوره‌های مختلف تاریخی از ایلام تا هخامنشی نحوه ساخت کاخ‌های هخامنشی و کاربری آنها و همچنین اهمیت آنها در کنار آب‌های خلیج فارس، این بناها را به عنوان مراکز مهم اداری با یک نظام هماهنگ و گسترده حکومتی مورد بررسی قرار داد.

ابراهیمی به اهمیت این کاخ‌ها اشاره کرد و گفت: هنکلمن با توجه به موقعیت استراتژیک این کاخ‌ها خاطر نشان کرد که این کاخ‌ها فقط محل استراحتگاه نبوده بلکه امپراطوری هخامنشی با ایجاد کاخ‌های بردک سیاه و چرخاب، برنامه وسیعی برای توسعه بوشهر و تاکید بر بنادر خلیج فارس داشته است.

وی در ادامه گفت: هنکلمن با بررسی پیشینه محوطه تاریخی «تل پی تل» نیز این بنا را به احتمال زیاد شبیه به زیگورات تخت جمشید دانست و این نظر خود را با توجه به شواهد کتیبه‌های تخت جمشید عنوان کرد و مدعی شد می‌تواند با کاوش‌های باستان‌شناسی نظریه خود را اثبات یا رد کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز