خبرگزاری کار ایران

تصویب حریم پنج اثر تاریخی در خوزستان

مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان از تصویب حریم پنج اثر تاریخی در استان خبر داد و گفت: این پنج اثر شامل شامل محوطه باستانی چغامیش، محوطه باستانی چگاسفلی، محوطه باستانی تازنگ سوالی، محوطه ایوان کرخه و محوطه باستانی کلگه زرین است.

به گزارش ایلنا، خسرو نشان افزود: حریم  این پنج اثر در جلسه در کمیته ثبت و حریم آثار ملی غیرمنقول معاونت میراث فرهنگی به تصویب رسید.

وی اظهار کرد: این آثار در اجرای بند دوازدهم از ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب سال 1367 شمسی و در حدود مواد مربوطه از قانون مراجع به حفظ آثار ملی و مقررات نظام نامه اجرایی آن نقشه محدوده عرصه و حریم و ضوابط حفاظتی و معماری داخل حریم آثار ملی، فرهنگی و تاریخی مورد تصویب کمیته ثبت و حریم آثار ملی غیرمنقول معاونت میراث فرهنگی کشور قرار گرفت.

تپه‌های چغامیش در 15 کیلومتری جنوب شرقی دزفول، منطقه‌ای از دوران پیش از اختراع خط است و قدمت آن به حدود ?? قرن پیش از میلاد می‌رسد.

محوطه‌ باستانی «تل چگاسفلی» در دشت زیدون (زهره) و در حاشیه  جنوبی رودخانه  زهره یکی از وسیع‌ترین محوطه‌های پیش از تاریخی در جنوب غربی ایران است که  به عنوان یکی از کانون‌های مهم زیستگاهی در اواخر هزاره پنجم پیش از میلاد نام برده شده است.

محوطه‌ «تازنگ سوالی» یکی از محوطه‌های تاریخی مهم شهرستان باغملک، استان خوزستان است که در 7 کیلومتری شمال غرب شهر صیدون قرار دارد.

ایوان کرخه کامل‌ترین و بزرگ‌ترین شهر مدفون شده ساسانی در شهرستان شوش است که اهمیت این منطقه تاریخی به علت قرار گرفتن در بین النهرین و امکان انجام مبادلات بین ایران و عراق  از طریق این منطقه بوده است.

تپه باستانی کلگه زرین یکی از مهمترین محوطه‌های تاریخی خوزستان است که توسط باستان شناسانی مانند دکتر گریشمن و دکتر سرافراز مشاهده شده اما در نهایت توسط دکتر علی اکبر سرفراز در سال 1352 کاوش شد.

کد خبر : ۳۴۰۵۳۶