خبرگزاری کار ایران

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی آبادان

اجازه اعلام آمار مبتلایان به آنفلوانزا در آبادان را نداریم

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: آمار مبتلایان به آنفولانزا را فقط رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام می‌کند و اجازه اعلام هیچ‌گونه آماری در این خصوص برای ما وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از آبادان، شهرام ترحمی در نشست خبری که در سالن جلسات معاونت بهداشت این شهر برگزار شد، اظهار کرد: مصرف بی‌رویه داروهای آنتی‌بیوتیک در خانواده‌ها باعث ایجاد مشکل در سلامتی افراد می‌شود و توصیه می‌کنیم از مصرف آسپرین که به‌عنوان تب بر در جامعه استفاده می‌شود پرهیز شود.

وی افزود: مهم‌ترین کاری که باید افراد برای جلوگیری از ابتلا به آنفلوانزا انجام دهند، در ابتدا شستن دست‌ها است چون این کار علاوه بر آنفلوانزا از شیوع بسیاری از بیماری‌ها مانند: ذات‌الریه و بسیاری از بیماری‌های تنفسی جلوگیری می‌کند.

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی آبادان ادامه داد: نیازی نیست که همه مردم برای جلوگیری از ابتلا به آنفلوانزا ماسک بر روی صورت بزنند. یک سری ماسک‌هایی تحت نام ماسک‌های n95 داریم که این ماسک‌ها برای بیماران مبتلا کاربرد دارد و حفظ فاصله یک متری با فرد بیمار برای پیشگیری از ابتلا کفایت می‌کند.

ترحمی با اشاره به خود مراقبتی، گفت: در دنیا این اعتقاد وجود دارد که دولت‌ها و حکومت‌ها نمی‌توانند از مردم به‌طور صد در صد در برابر بیماری‌ها محافظت کنند و برای تحقق این موضوع نیاز به خود مراقبتی وجود دارد.

وی تصریح کرد: برای افزایش آگاهی عمومی نیاز است که رسانه‌ها اطلاع‌رسانی مناسبی در این خصوص انجام دهند. همچنین بروشورهایی با همین موضوع تهیه‌شده است که بین مردم توزیع می‌شود. دارو فقط با تجویز پزشک مصرف شود.

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی آبادان اضافه کرد: هیچ واکسن خاصی برای عموم جامعه به‌منظور جلوگیری از بیماری آنفلوانزا توصیه نمی‌شود. چون ویروس آنفلوانزا باگذشت زمان تغییر ماهیت می‌دهد و واکسن بر اساس ماهیت ویروس در سال‌های گذشته ساخته می‌شود.

ترحمی بیان کرد: همین واکسن فقط برای افراد سالمند یا کودکان که سیستم ایمنی بدن آن‌ها ضعیف است و افراد دارای بیماری‌های مزمن تجویز و توصیه می‌شود.

وی توضیح داد: دارو برای آنفلوانزایی که در حال حاضر در حال شیوع است به‌اندازه کافی موجود داریم اما قابل‌ ارائه به داروخانه‌ها نیست و تجویز آن فقط با نظر پزشک و متخصص مربوطه امکان‌پذیر است چون هر دارویی عوارض خاص خود را دارد و مصرف این دارو برای همه افراد مبتلا، ضروری نیست.

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی آبادان تأکید کرد: آمار مبتلایان به آنفلوانزا را فقط رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اعلام می‌کند و اجازه اعلام هیچ‌گونه آماری در این خصوص برای ما وجود ندارد.

ترحمی یادآور شد: آنفلوانزا دقیقاً مانند سرماخوردگی است با این اختلاف که عموماً در این بیماری تب وجود دارد که در بیشتر موارد این تب شدت بیشتری دارد.

وی عنوان کرد: موارد فوت مبتلایان به آنفلوانزا بسیار کم است و این احتمال خیلی ضعیف است. جای نگرانی وجود ندارد و با رعایت موارد بهداشتی می‌توان از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد.

کد خبر : ۳۲۹۵۴۴