خبرگزاری کار ایران

فردا و همزمان با سالروز شهادت ثامن الحجج؛

پیکر مطهر امام رضا(ع) به صورت نمادین در یزدل گلباران می شود

asdasd
کد خبر : ۳۲۸۸۷۵

همزمان با سوگواری هزاران زن نوغانی در مشهد ، صدای سوگواری زنان یزدل از توابع شهرستان اران و بیدگل در امامزاده بی بی زینب (س) این شهر با گلباران نمادین پیکر امام رضا یزدل طنین انداز می شود.

سعید محمد زاده مسئول برگزاری مراسم گلباران نمادین پیکر مطهر علی ابن موسی الرضا یزدل در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در کاشان با بیان اینکه این مراسم بیش از چهار سال متمادی در سالروز شهادت حضرت ثامن الححج علی ابن موسی الرضا با تبعیت از زنان نوغان مشهد به صورت خودجوش از 7  صبح از محل حسینیه انصار الحسین یزدل به صورت دسته عزاداری به سمت امام زاده بی بی زینب  آغاز و با سخنرانی و مدیحه سرایی و اجرای نمایش شهادت حضرت علی ابن موسی الرضا ادامه خواهد یافت، گفت : این مراسم با تشییع و گلباران نمادین پیکر امام رضا توسط بانوان یزدل پایان می یابد.

وی  هدف از برگزاری این مراسم را  زنده نگه داشتن یاد و مظلومیت اهل بیت (ع) عنوان کرد و گفت : باتوجه به اینکه چنین  مراسمی در سطح استان اصفهان تاکنون در سالروز شهادت امام رضا  برگزار نشده است لذا برگزاری این مراسم درجوار مرقد بی بی زینب یزدل خواهر امام رضا(ع) مورد استقبال چشمگیر مردم قرار خواهد گرفت.                                                        

وی از استقبال بی نظیر مردم و با شکوهتر برگزارشدن این مراسم خبرداد و گفت : با توجه به اینکه این مراسم همه ساله به صورت خودجوش با کمک های مردمی یزدل  برگزارمی شود از مسئولان میراث فرهنگی کشور انتظار داریم که این مراسم را به ثبت معنوی برسانند.                                             

در تاریخ ثبت  شده که پس از شهادت امام رضا (ع) زنان نوغان با بخشیدن مهریه‌های خود به همسران شان از آنها اجازه خواستند تا تن غمبار و مطهر امام مهربانی امام رضا(ع) را با برگزاری تشیع جنازه ای با شکوه به خاک بسپا رند.                                                                       

به نوعی زنان نوغان نخستین عزاداران تربت پاک امام هشتم(ع) بودند و امروز روایت پرشور بخشیدن مهریه زنان نوغان مشهدی و برپایی مراسم سوگواری ایشان همزمان با شهادت ثامن الاحجج(ع)، صدها سال است که ورد زبان همگان است و اکنون نیزبرگزاری این مراسم  دست مایه حرکت عظیم بانوان  خطه کویری یزدل از توابع شهرستان آران وبیدگل در تشییع نمادین پیکر حضرتش در جوار امامزاده بی بی زینب (س) شده  است.                     

این مراسم همه ساله به همت هیات انصارالحسین(ع) یزدل از ساعت 7 تا 12 روز شهادت امام رضا (ع)  درجواربارگاه ملکوتی خواهر امام رضا (ع) برگزارمی شود.    

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز