خبرگزاری کار ایران

مسول گروه امانی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان خبرداد

اتمام مرمت تالار شمالی مجموعه جهانی کاخ موزه چهلستون

منصور زیرک عنوان کرد؛ مرمت تالار شمال غربی مجموعه جهانی کاخ موزه چهلستون به اتمام رسید.

مسول گروه امانی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان عنوان کرد: مرمت تالار شمال غربی مجموعه جهانی کاخ موزه چهلستون به اتمام رسید.

به گزارش ایلنا، منصور زیرک با اعلام این خبر افزود: مرمت این بخش از (تالار شمال غربی ) کاخ موزه چهلستون بدلیل بروز آسیب هایی همچون؛ آسیبهای شیمیایی ناشی از آلودگی هوا بر روی تزیینات تالار، وجود گرد و غبار بر روی کلیه سطوح تزیینات تالار، پوسته شدن رنگ های تزیینات به مرور زمان و برخی آسیب های انسانی، در دستور کار این حوزه قرار گرفت.

وی افزود: کار مرمت این تالار به همت کارشناسان و استاد کاران حوزه امانی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان در طی شش ماه با اعتباری بالغ بر پانصد میلیون ریال به انجام رسید.

زیرک تصریح کرد: عملیات مرمت این تالار شامل: پاکسازی و تثبیت رنگهای در حال ریزش تزیینات، مرمت گچبری های تالار، موزون سازی رنگهای نقاشی های دیواری تالار و تثبیت تزیینات تالار بوده است.

شایان ذکر است کاخ موزه چهلستون به عنوان بخشی از دولتخانه عظیم صفوی در دوران سلطنت شاه عباس اول بنا شده و سپس به صورت کنونی در دوران سلطنت شاه عباس دوم صفوی به عنوان محل پذیرایی از سفرا و میهمانان خارجی دربار صفوی در سال 1057 هجری قمری در میان باغ بزرگ جهان نما به بهره برداری رسید. این مجموعه عظیم تاریخی در سال 1390 در مجموعه باغهای ایرانی به ثبت جهانی رسید.

کد خبر : ۳۱۶۶۸۲