خبرگزاری کار ایران

همزمان با آغاز هفته پدافند غیرعامل

همایش پدافندغیرعامل در توزیع برق استان زنجان برگزارشد

همزمان با آغاز هفته پدافند غیرعامل با حضور سردارمطیعی معاونت انرژی سازمان پدافندغیرعامل کشور، خادم دبیرکمیته پدافندغیرعامل شرکت توانیر ، کرامتی مدیرکل بحران و میرزایی مدیرکل پدافندغیرعامل استانداری زنجان و معاونین و مدیران این شرکت همایش پدافند غیرعامل با تدریس دشتی در محل سالن اجتماعات امور برق شمال زنجان برگزار شد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان ، عادل کاظمی رئیس هیات مدیره ومدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان ضمن گرامیداشت سالروز شهادت سرور وسالار شهیدان امام حسین و یاران با وفای ایشان و خیرمقدم به خاطر حضور میهمانان در پایتخت شور و شعورحسینی، به ارائه گزارشی از وضعیت شرکت در حوزه پدافند غیرعامل پرداخت و گفت: با توجه به اینکه موقعیت استان زنجان از لحاظ اقلیمی دروضیت سرد وکوهستانی قرار دارد و نقاط استراتژیک و تجهیزات راداری و ماهواره‌ای در ارتفاعات صعب العبور واقع شده‌اند، نگهداری و افزایش قابلیت اطمینان شبکه‌های توزیع برق از اهمیت ویژ ه‌ای برخوردار هستند.

کاظمی خاطرنشان کرد: حفظ شبکه های برق  به عنوان مهم ترین زیر ساخت و شریان اصلی استان مورد توجه این شرکت قرار دارد و  اهمیت انرژی برق در همه عرصه های نظامی، اجتماعی، صنعتی، سیاسی، اقتصادی، دفاعی و فرهنگی انکار ناپذیر بوده و آسیب تاسیسات برق، صدمات جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت. وی افزود: فعالیت های پدافند غیرعامل بستری مناسب برای مقابله با این تهاجم ها به شمار آمده و حفاظت ازشبکه های توزیع برق از طریق شناخت تهدیدات و آسیب پذیری ها و نیز شناسایی راههای مقابله با خسارت و صدمات از موضوعاتی است که باید در پدافند غیرعامل مورد توجه قرار گیرد.

وی، تصریح کرد: با شناسایی نقاط حساس و کلیدی استان زنجان ، قریب به یکصد سکسیونر کنترل از راه دور که بصورت کاملا بومی با همکاری شرکت پارس سوئیچ زنجان به تولید انبوه رسیده است در سطح استان  نصب شده و بهره مندی از پست های زیر زمینی و دفنی و همچنین بهره گیری از فناروی های نوین توزیع برق به منظور پایش و پایداری شبکه های برق از جمله اقداماتی است که این شرکت در چند سال اخیر در حوزه ی پدافند غیرعامل انجام داده است .

سردار مطیعی معاونت انرژی سازمان پدافند غیرعامل کشور ضمن قدردانی از فعالیت های صورت گرفته و نگرش مناسب مدیرعامل و همکاران شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان به موضوع پدافند غیرعامل گفت : مقام معظم رهبری فرمودند «پدافند غیر عامل مثل مصونیت بخشی به بدن می‌باشد» در واقع پدافند غیر عامل و اقدامات آن را تشبیه کردند به مصون سازی بدن سپس توقع و انتظارشان را از موضوع مصون‌سازی این‌گونه بیان داشته‌اند که اگر دشمن اقدامی کند ضرب و زوری بزند و تلاش بکند، اتفاقی نیفتاده و اثری از خود بجای نگذارد، مثل کسی که علیه یک بیماری واکسن می‌زند واکسینه شده و اتفاقی رخ نخواهد داد، که این بیان هم انتظار است و هم به نوعی تعریف جدیدی از پدافند غیر عامل، در واقع پدافند غیر عامل به عنوان بی‌اثر کردن اثر تهدید بر کشور تعریف شده است.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۴۹ تهدید طبیعی شناخته شد در دنیا هست که مجموعه‌ای از ویژگی‌ها را دارا می‌باشد، دومین تهدید، غیر طبیعی یا انسان ساخت می‌باشد یعنی منشا آن انسان است در تعریفی که از پدافند غیر عامل شده است در واقع موضوع پدافند غیر عامل تهدیداتی با منشا دشمن است منشا طبیعت را در قالب مدیریت بحران و حوادث طبیعی دنبال می‌کنند.

خادم دبیرکمیته پدافند غیرعامل شرکت مادرتخصصی توانیر در این همایش یکروزه گفت : تهدیدهای مربوط به زیرساخت های ما  درحوزه امنیت ملی هرکشوری تعریف می شود وتهدیدهای مربوط به صنعت برق به عنوان یکی ازمهمترین محصولات کلیدی که تمامی ابعاد اقتصادی اجتماعی نظامی وسیاسی راتحت تاثیر قرارمی دهد دارای اهمیت ویژه ای است. بنابراین به منظور تامین انرژی پایدار وبرای غلبه برمشکلات شبکه های سنتی  باید شبکه های الکتریکی هوشمند طراحی و اجرا گردند که شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان در این خصوص کارهای خوبی انجام داده است.

در ادامه همایش، دشتی از مدرسین حوزه پدافند غیرعامل به تعریف وتشریح اصول پدافند غیرعامل پرداخت و نکات موثری در این خصوص به حاضرین ارائه داد.

گفتنی‌ست در پایان همایش کلیه ی مدعوین وشرکت کنندگان با همراهی  مدیر عامل شرکت برق زنجان از مرکز دیسپاچینگ و بهره برداری این شرکت بازدید به عمل آورند.

کد خبر : ۳۱۶۵۳۲