خبرگزاری کار ایران

در نشست کانون‌های کارگران بازنشسته ۵ استان کشور مطرح شد

دولت وعده‌های خود در قبال تامین اجتماعی اجرایی کند

نشست مشترک اعضای هیئت مدیره و بازرسان کانون‌های کارگران بازنشسته استان‌های آذربایجانشرقی، مازندران، اردبیل، زنجان، آذربایجان غربی در محل سالن اجتماعات مرکز علمی کاربردی خانه کارگر آذربایجان شرقی در شهر تبریز برگزارشد.

به گزارش ایلنا از تبریز، حسن صادقی رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری ایران اظهار داشت: آن چیزی که همواره طی این سال‌ها از سوی تشکیلات مد نظربوده است آبادی خانه کارگر وآبادانی خانه‌های کارگران و بازنشستگان بوده است.

وی افزود: حاصل تفکر آبادانی خانه کارگر و آبادانی خانه‌های کارگران سراسر کشور داشتن امکانات اقامتی و فرهنگی و زیارتی در سراسر کشور است که کارگران، بازنشستگان و خانواده‌های آنان از این امکانات بهره‌مند می‌شوند.

معاون دبیرکل خانه کارگر در امور استان‌ها با اشاره به اینکه همواره با این پرسش روبرو هستیم که چه می‌خواهیم انجام بدهیم گفت: همین پرسش‌ها موجب شده که به تحرک دربیاییم و هروز به جلو قدم بگذاریم.

صادقی با اشاره به وقایع کربلا و ایام سوگواری ورشادت‌های سالار شهیدان اضافه نمود: آنچیزی که امام حسین را وا داشت که در مسیرجنگ قرار بگیرد بسته بودن باب گفتگوومذاکره بود.

وی افزود: در این نشست گرد هم آمدیم که تصمیم بگیریم برای یک حرکتی که از درون آن استخراج بگردد احقاق حق است.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری ایران باپرسش به اینکه چگونه باید بدنبال احقاق حق خود باشیم گفت: خط مشی ما خط مشی تعامل ومذاکره، مباحثه و میز مذاکره است و این خط مشی، مسیری است که همه باید از آن تبعیت کنیم.

وی با ابراز اینکه تکلیف ما دفاع از حق و حقوق کارگران و بازنشستگان است افزود: نگاه به وحدت و انسجام تشکل‌های کارگری نگاهی بوده است که به تاسی از آرمان‌های انقلاب شکل گرفته است ولی باید اقرارکرد که این نگاه کافی نیست بلکه اگر قرار است تحولی در جامعه رخ بدهد این تحول باید در جامعه کارگری رخ بدهد.

صادقی تصریح کرد: اگر قرار است سهمی به جامعه داده شود کارگران و بازنشستگان در اولویت قرار دارند زیرا نیروی کار اساس اقتصاد هرکشوراست.

معاون دبیرکل خانه کارگردر امور استان‌ها اضافه کرد: کلید بالندگی و توسعه کشور در دستان نیروی کار و مولد است و اگر نتوانسته‌ایم در عرصه انقلاب به شکوفایی و بالندگی برسیم ندیدن نیروی کار و مولد است.

صادقی افزود: با بازگشت به عقب متوجه خواهیم شد که امنیت شغلی از کارگران و راههای توسعه اقتصادی از کارفرمایان گرفته شده است وعلت آن دوری جستن از تکالیفی که بدلیل سومدیریت اوضاع اقتصادی را نابسامان و دگرگون ساخته است.

وی خاطرنشان کرد: کارگران اگربخواهند بگویند که به تکالیف خود عمل کرده‌اند دروغ نگفته‌اند زیرا تکلیف کارگران حضور در پای دستگاههای تولید بوده است و از بدو انقلاب تا کنون این قشر کم فروشی نکرده است و بخوبی وبنحو شایسته ایی سنگرکارو تولید را حفظ کردند.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری ایران افزود: اگر استارت کار به درستی مدیریت می‌شد و نبود مواد اولیه و عدم فروش بوجود نمی‌آمد پرواضح می‌شد که کارگران بنحوشایسته ایی کارخودشان را انجام داده‌اند.

صادقی تاکید کرد: مهم‌ترین وظیفه کارگر حضور در محیط کار و هشت ساعت کار بوده است که باتمام وجود این کاررا سال‌ها انجام داده است.

وی افزود: اگر از حضور کارگر در محیط‌های کارگری بنحو شایسته‌ای استفاده شود این مقصر نیروی کار نیست بلکه سو مدیریت وعدم درایت در امورکارگری است که سال‌ها گریبانگیرکارگران و صنعت شده است.

رئیس اتحادیه پیش کسوتان جامعه کارگری ایران افزود: هزینه سو مدیریت را نباید کارگران بپردازند بلکه این ضعف در مدیریت کلان و خرد اقتصاد است و این نتوانستن موجب شده است که کشور ما منجر به محل بارانداز جنس‌ها و کالاهای بنجل کشور همسایه باشد.

صادقی با تأکید بر ضرورت استقلال در تصمیم‌گیری و توجه به امنیت سرمایه‌گذاری‌ها در سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: در کنار این اقدامات مناسب، باید از برخی دخالت‌ها از سوی حوزه‌های غیرمرتبط در تصمیم‌گیری‌ها جلوگیری کرد که در این صورت قطعاً شاهد کارآمدی و بازدهی مطلوب‌تر این حوزه خواهیم بود.

وی با اشاره به دلبستگی و انگیزه کارگران و نیروی کار تصریح کرد از جمله مواردی که انگیزه و کارایی کارگران را افزایش می‌دهد تقویت فرهنگ کار و تأمین معیشت مناسب برای کارگران است و این امر باید سرلوحه اقدامات دولت قرار بگیرد.

صادقی به فقدان نظام جامع و فراگیر تأمین‌اجتماعی درکشور اشاره کرد و افزود: این موضوع سبب شده است که سازمان تأمین‌اجتماعی که یک سازمان بیمه اجتماعی با مشمولان خاص است،‌گاه به سبب تصویب برخی قوانین غیرکار‌شناسی، مسئولیت‌هایی را ناچار برعهده گیرد که مغایر مأموریت‌های اصلی و قانونی این سازمان است و در چنین شرایطی نتواند پاسخگویی مطلوب به افراد تحت پوشش خود داشته باشد.

وی با بیان اینکه بر همین اساس عده‌ای آمدند و برخی از وظایف حاکمیتی را بر عهده این سازمان قرار داده انداظهار داشت: باید در نظر داشت نظام پرداختی صندوق‌ها در کشور ما متفاوت است برای صندوق تامین اجتماعی کشور ما نگاه حمایتی جایگاهی ندارد.

صادقی افزود: تامین اجتماعی یک صندوق درآمدی و هزینه‌ای بوده و در مقایسه با دیگر صندوق‌های کشوری و لشگری که صرف هزینه‌ای است تفاوت دارد.

وی با بیان اینکه در صندوق تامین اجتماعی کارگران وبازنشستگان بیشترین و اصلیترین نقش را دارند اظهار داشت: سرمایه تامین اجتماعی متعلق به این دو قشر است و کارفرمایان فقط ضامن پرداخت حق بیمه از حقوق خود کارگران هستند.

رییس اتحادیه پیشکسوتان کارگران کشور افزود: متاسفانه هنوز بسیاری از کارگران و بازنشستگان ما تامین اجتماعی را یک نهاد دولتی می‌دانند وبایستی با آگاه سازی و اطلاع رسانی آنان را از حقوق خود مطلع کنیم

وی افزود: بنابراین حفظ و حراست از صندوق بین النسلی باید در اولویت جامعه کارگری و بازنشستگان باشد دولت که کمکی نمی‌کند حداقل به وعده‌هایش عمل کند.

صادقی خاطرنشان کرد: ما انتظار داریم دولت همچنانکه برای صندوق‌های کشوری و لشگری در بودجه سالانه منظور می‌شود حداقل برای پرداخت بدهی‌ها و سهم سه درصدی خود مدنظر قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: ما نباید اجازه دهیم کسی به این صندوق دست‎اندازی کند. دولتمردان و مجلسیان را وادار کنیم سهمی برای مطالبات تامین اجتماعی که به بیش از ۱۰۷ هزار میلیارد تومان رسیده فکری بکنند.

وی با اشاره به برخی مصوبات مجلس در طول سال‌های گذشته افزود: بجای تقویت صندوق تامین اجتماعی مجلس با مصوباتی فقرای دیگری را بر سرسفره کارگران و بازنشستگان که خودشان با این معیشت که خودشان هم از فقرا محسوب می‌شوند اضافه کرد.

صادقی افزود: وظایف حاکمیتی با این اقدامات بر عهده صندوق تامین اجتماعی قرار گرفته ما مخالف برخورداری قالیبافان، زنان روستایی، زنان خانه دار از تامین اجتماعی نیستیم ولی حداقل باید افرادی که اضافه می‌شدند با پالایش درست می‌آمدند.

رییس اتحادیه پیشکسوتان کارگران کشور خاطرنشان کرد: با اعمال چنین شرایطی اکنون نسبت درآمدی تامین اجتماعی به شدت کاهش پیدا کرده ما باید به فکر بقای تامین اجتماعی در آینده باشیم و مجلس و دولت را از قوانینی بازداریم که منابع صندوق را به خطر بیندازد.

وی به بحث بیمه تکمیلی اشاره کرد و گفت: ما با بیمه تکمیلی مخالف نیستیم اما باید بدانیم قوانین موجود ما بیمه درمانی ما را تضمین کرده است آیا معنای اسلام ناب محمدی این است که بجای دستگیری از فقرا، فقرای دیگری را از حقوق آنان بهره‌مند سازیم.

صادقی با انتقاد از نحوه اعمال افزایش دستمزدهای کارگران وبه تبع آن بازنشستگان در سالجاری اظهار داشت: با وجود آنکه افزایش ۱۷ درصدی برای بیمه شدگان تامین اجتماعی، دولت آمد و آن را در قیاس با صندوق‌های هزینه‌ای خود قرار داد و این افزایش را ۲ درصد کاهش داد.

وی به موضوع کسر حق بیمه از بن و اعتراض کارفرمایان اشاره و تاکید کرد کلیه پرداختی‌های کارفرمایان به کارگران به عنوان حقوق مشمول کسر حق بیمه است حال اگر نمی‌خواهید اینکار را انجام دهید حداقل بن کارگری را چاق‌تر کنید.

صادقی بر ضرروت شفاف سازی فعالیت‌های سازمان تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت: یکی از اقداماتی که قرار است انجام شود پرداخت حقوق مستمری بگیران و بازنشستگان بجای سیستم حروف الفبایی طی بیستم تا بیست و هفتم هر ماه صورت گیرد و بدین ترتیب روند کار اصلاح و احیانا مانع سوءاستفاده‌هایی که در این زمینه می‌شده گرفته می‌شود البته تحقق آن به همراهی کانون‌های بازنشستگی دارد و در بلند مدت ذائقه بازنشستگان را شیرین خواهد کرد.

وی به بحث همسان سازی حقوق کارگران بازنشسته درمقایسه با بازنشستگان کشوری و لشگری اشاره کرد و گفت: با اعتراضاتی که آن زمان در مقابل مجلس انجام دادیم این موضوع به نحوی شکل عملیاتی به خود گرفت و هرچند دولت وقت آن را برای ۴سال پیش بینی کرده بود اما با پیگیری‌های آقای محجوب این امر توسط مدیریت جدید تامین اجتماعی با پیش بینی در بودجه و در قالب بدهی دولت استمرار پیدا خواهد کرد.

صادقی در بخش پایانی سخنان خود با تاکید بر لزوم پرداخت بدهی‌های دولت به تامین اجتماعی و پیش بینی آن در قالب بودجه‌های سالانه اظهار داشت: انتظار داریم در قالب قانونی‌‌ همان رفتاری که تامین اجتماعی در قبال بدهی‌های بخش خصوصی دارد با بدهی‌های بخش دولتی داشته باشد.

کد خبر : ۳۱۳۹۴۱