خبرگزاری کار ایران

پایان ۱۴ سال سال صبوری و تلاش

سوت قطار شهری اصفهان به گوش رسید...

سال ۸۱ بود که کلنگ احداث خط یک مترو به زمین زده شد؛ قرار نبود احداث این پروژه ۱۴ سال طول بکشد اما عوامل متعددی از جمله تاریخی بودن شهر اصفهان، کمبود اعتبارات و تحریم‌ها دست به دست هم دادند تا مردم اصفهان هنوز چشم انتظار تکمیل مترو باشند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ۱۴سال از آغاز پروژه خط یک مترو اصفهان می‌گذرد، در این سال‌ها مردم اصفهان کم کم امید خود را برای سوار شدن مترو از دست دادند، اما اکنون پس از ۱۴ سال انگار طلسم مترو اصفهان قصد باز شدن دارد چرا که طی ماه‌های اخیر با ورود کامیون‌های حامل واگن‌های مترو بارقه‌های امید در دل مردم زنده شده است.

واگن‌ها یکی پس از دیگری وارد شهر می‌شوند و اکنون دو رام از قطار‌ها بر روی ریل قرار گرفته و به صورت آزمایشی در فاز اول خط یک حدفاصل ایستگاه قدس در خیابان امام خمینی (ره) تا میدان شهدا در حال حرکت است.

تاریخچه مترو اصفهان

پیشینه راه‌اندازی قطار شهری اصفهان به زمان احداث ذوب آهن اصفهان در دهه ۴۰ باز می‌گردد.

مطالعه و پیشنهاد اولین مسیر از طرف مشاور خارجی از فرودگاه اصفهان به ذوب آهن و فولاد شهر مطرح شد اما این طرح هرگزاجرایی نمی‌شود.

در سال ۱۳۵۵ مطالعات حمل و نقل درون شهری توسط مهندسان مشاور سوئدی ولوو در حد فاز صفر انجام و متوقف شد.

این پیشنهاد، شبکه‌ای از متروی سبک و اتوبوس بود. در سال ۱۳۶۳ مطالعات برون شهری حمل و نقل به مدیریت مجتمع فولاد مبارکه و کار‌شناسی اساتید دانشگاه صنعتی اصفهان انجام شد و پیشنهاد ایجاد قطار مسافربری منطقه صنعتی حاشیه زاینده رود مطرح شد.

در این سال طرح جامع اصفهان و طرح جامع مترو منطقه اصفهان به مدیریت سازمان مسکن وشهرسازی به تصویب رسید.

دو سال بعد در سال ۱۳۶۵، مطالعات شبکه مترو منطقه اصفهان به مدیریت استانداری اصفهان توسط مشاور ژاپنی در حد فاز صفر انجام شد و ایجاد شبکه مترو و تراموا در اصفهان پیشنهاد شد.

بین سال‌های ۷۱ و ۷۳ نیز مطالعات امکان پذیری حمل و نقل انبوه منطقه اصفهان توسط مشاور استرالیایی انجام گرفت.

برای خط یک متروی اصفهان ۲۰ ایستگاه پیش بینی شد

در سال‌های ۷۵تا ۷۷ طراحی اولیه خطوط اولویت دار قطار شهری اصفهان انجام می‌شود و سال ۷۹ هم زمان با تصویب بودجه احداث قطار شهری پنج شهر کشور در مجلس شورای اسلامی، مطالعات پروژه قطار شهری اصفهان آغاز می‌شود.

با فرا رسیدن سال ۱۳۸۰، طرح نهایی خط یک مترو به طول ۵/۱۲ کیلومتر تصویب می‌شود و عملیات اجرایی ساخت تونل آن آغاز می‌شود. پس از اجرا ۷/۷ کیلومتر به این خط افزوده می‌شود تا طراحی تفصیلی خط شمال- جنوب مترو اصفهان به طول ۲/۲۰کیلومتر که از شمال شهر اصفهان شروع شده وتا ترمینال صفه در جنوب امتداد دارد، آغاز شود.

این خط در سه قطعه اجرا شد و اکنون۱۲ کیلومتر از قسمت شمالی آن از میدان قدس تا میدان شهدا آماده بهره‌برداری است.

برای خط یک متروی اصفهان ۲۰ ایستگاه پیش بینی شد.ایستگاه‌های پاسداران، کاوه، مدرس، شهدا، امام حسین، انقلاب، شریعتی، آزادی و صفه ایستگاه‌های خط یک مترو هستند. از ۲۰ایستگاه خط یک قطار شهری اصفهان۱۰ ایستگاه حدفاصل ایستگاه قدس تا شهدا آماده بهره‌برداری است.

پایان ۱۴ سال چشم انتظاری مردم برای سوار شدن به مترو

 شهردار اصفهان نیز از پایان ۱۴ سال چشم انتظاری مردم برای سوار شدن به مترو خبر می‌دهد و می‌گوید: با حمایت‌های شورای اسلامی شهر به صورت جدی پروژه مترو را پیگیری کردیم که در این راستا چشم انتظاری مردم پس از سال‌ها به نتیجه رسید.

مهدی جمالی‌نژاد با بیان اینکه اکنون شهر به کارگاه عمرانی تبدیل شده است، اظهار می‌کند: البته شهروندان در زمان اجرای پروژه‌های عمرانی با ترافیک روبرو می‌شوند اما هر عمل جراحی نیز در ابتدا درد دارد ولی بعد از مدتی به نفع فرد است در نتیجه پروژه‌های عمرانی نیز به نفع شهر خواهد بود.

شهردار اصفهان با اشاره به اینکه فاز اول خط یک مترو اکنون آماده بهره برداری است، بیان می‌کند: راه اندازی مترو به صورت تدریجی و پلکانی خواهد بود بر این اساس در ابتدای راه اندازی، مترو به مدت ۳ ساعت به شهروندان خدمات رسانی می‌کند و به مروز ساعات خدمات رسانی افزایش می‌یابد.

جمالی‌نژاد می‌گوید: فاز اول مترو حدفاصل ایستگاه قدس در خیابان امام خمینی (ره) تا میدان شهدا راه اندازی می‌شود و تا اوایل سال آینده مترو به ایستگاه تختی می‌رسد و بر اساس برنامه ظرف دو سال آینده خط یک مترو به صورت کامل به بهره برداری می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه اولویت اول پروژه‌های مدیریت شهری اصفهان مترو است، می‌افزاید: پاشنه آشیل مشکلات شهر اصفهان مترو است که در این راستا مدیریت شهری تمام تلاش خود را به کار گرفته تا این پروژه سریع‌تر به بهره برداری برسد.

دغدغه اصلی شورای اسلامی شهر راه‌اندازی مترو است

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان در این باره می‌گوید: دغدغه اصلی شورای اسلامی شهر راه اندازی مترو است در این راستا شورای دوره چهارم حمایت‌های همه جانبه‌ای در جهت تسریع عملیات اجرایی قطار شهری داشته است.

رضا امینی با اشاره به اینکه فاز اول خط یک مترو به زودی راه اندازی می‌شود، تصریح می‌کند: فاز نخست خط یک قطار شهری اصفهان به طول ۱۰. ۲ کیلومتر از شهرک قدس خیابان امام خمینی (ره) تا میدان شهدا پس از گرفتن مجوزهای فنی و استاندارد لازم آغاز به کار کرده است.

وی با بیان اینکه این محور روزانه به مدت سه ساعت و با سر فاصله زمانی نیم ساعت با دو رام قطار کار خود را آغاز کرده است، ادامه می‌دهد: آیین افتتاحیه رسمی این فاز با حضور یکی از مقامات کشوری برگزار خواهد شد.

افتتاح کامل خط یک مترو حق مردم است

استاندار اصفهان در رابطه به راه‌اندازی خط یک مترو می‌گوید: براساس تصمیمات اخذ شده فاز اول خط یک قطار شهری از ایستگاه قدس تا شهدا به زودی راه اندازی خواهد شد.

رسول زرگرپور می‌افزاید: انتظارات مردم پس از بهره برداری از فاز یک خط یک مترو اصفهان برای افتتاح بخشهای دیگر آن بیشتر خواهد شد که این موضوع قطعا حق مردم است.

کد خبر : ۳۱۳۷۶۵