خبرگزاری کار ایران

روز پرستار در ارومیه

مراسم گرامیداشت صدمین سال ایجاد رشته پرستاری کشور در ارومیه + تصاویر

مراسم گرامیداشت صدمین سالگرد تاسیس رشته پرستاری کشور در ارومیه با حضور معاون وزیر بهداشت، استاندار و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی برگزار شد.

جواد آقازاده رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی در ابتدای این مراسم طی سخنانی با ارائه گزارشی از تاریخ پزشکی و پرستاری استان،از یک قرن خدمات صادقانه در طب نوین و پرستاری مدرن در ارومیه  به نیکی یاد کرده و گفت: اولین کلینیک طبی در سال ۱۸۳۵ و نخستین آموزش مدرن بهداشت خانواده در سال ۱۸۳۸ در ارومیه شروع شد، ولی افتخار مهم افتتاح نخستین بیمارستان و همزمان اولین مدرسه عالی طب در ارومیه در سال ۱۸۸۲ توسط دکترجوزف کاکران و تاسیس نخستین آموزشکده پرستاری در سال ۱۲۹۴ بود که اینهمه نشان از قدمت خدمات سلامتی در این منطقه را دارد .

نقش ارومیه در آموزش پزشکی و پرستاری مدرن افتخاری بزرگ است

معاون کل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیز طی سخنانی به پیشرو بودن و سبقه دیرینه ارومیه در رشته پرستاری و پزشکی اشاره کرد و گفت: نقش ارومیه در آموزش پزشکی و پرستاری مدرن افتخاری بزرگ است.

حریرچی در ادامه به ارزش دو نعمت امنیت و سلامتی اشاره کرد و گفت هدف نظام سلامت افزایش سلامت مردم است که با افزایش کیفیت زندگی، افزایش طول عمر و کاهش مرگ زودرس می توان به این هدف نایل شد.

وی در ادامه به وضعیت نامناسب شاخص های سلامتی در کشور اشاره کرده و گفت: کشور ما در دو دهه اخیر حتی در بین کشورهای منطقه از وظعیت مناسبی برخوردار نیست.

در بین ۲۲ کشور منطقه در امید به زندگی و اکثر شاخص های نظام سلامت در رتبه ۱۲ الی ۱۶ قرار داریم.

وی در ادامه در خصوص شاخص های نظام بهداشتی و درمانی گفت: به ازای ۱۰۰۰ نفر جمعیت ۱٫۲۱  پزشک  وجود دارد که متوسط منطقه ۱٫۷ الی ۲٫۵ می باشد و به ازای ۱۰۰۰ نفر جمعیت ۱٫۷ تخت در کشور وجود دارد  که در منطقه ۲٫۵ تخت می باشد.

کشور نیازمند ۲۶۰ هزار نفر نیروی پرستار است

معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز گفت: هم‌اکنون کشور نیازمند ۲۶۰ هزار نفر نیروی پرستار است و باید در یک برنامه پنج ساله تامین شوند.

محمد میرزابیگی اظهار داشت: هم‌اکنون ۱۸۱ دانشکده پرستاری در سطح کشور وجود دارد اما با این حال دچار کمبود پرستار در سطح کشور هستیم.

میرزابیگی بیان کرد: هم‌اکنون سالیانه هفت هزار و ۵۰۰ پرستار در ۱۸۱ دانشکده پرستاری، از مقطع کارشناسی تا دکتری تربیت می‌شوند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هم‌اکنون در کشور ۲۰ استاد تمام پرستاری و ۴۰۰ نفر فارغ التحصیل دکترای پرستاری وجود دارد.

میرزابیگی با اشاره به اینکه هم‌اینک ۱۳۰ هزار نیروی پرستاری در کشور وجود دارد بیان کرد: هم‌اکنون کشور نیازمند ۲۶۰ هزار نفر نیروی پرستاری بوده و باید در یک برنامه پنج ساله تامین شوند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: بنابراین هم‌اکنون دو برابر وضعیت فعلی نیازمند پرستار در کشور هستیم.

مشکل کمبود پرستار باید به وسیله دانشکده‌های پرستاری مرتفع شود

نائب رئیس شورای عالی نظام پرستاری گفت: پذیرش دانشجو در مقطع دکتری تخصصی پرستاری در دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه انجام می‌شود.

عباس عباس‌زاده با اشاره به کمبود پرستار در کشور اظهار داشت: مشکل کمبود پرستار باید به وسیله دانشکده‌های پرستاری مرتفع شود.

وی تصریح کرد: به همین منظور برای توسعه آموزش پرستاری در کشور برنامه‌ای تدوین شده و در مراحل پایانی قرار دارد و امید است با آغاز این برنامه تحولی در نظام سلامت ایجاد شود.

عباس‌زاده با بیان اینکه هم‌اکنون ۱۵۰۰ عضو هیئت علمی در رشته پرستاری کشور وجود دارد، افزود: این تعداد پرستار عضو هیئت علمی در ۱۸۱ دانشکده پرستاری مشغول فعالیت هستند که کافی نبوده و باید افزایش یابند.

نائب رئیس شورای عالی نظام پرستاری گفت: خوشبختانه دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه جزو دانشکده‌های موفق کشور محسوب می‌شود.

عباس‌زاده تصریح کرد: هم‌‌اکنون پذیرش دانشجو در مقطع دکتری تخصصی پرستاری در دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه مورد بررسی قرار گرفته و اگر نواقصات آن مشخص شده و توسط دانشگاه علوم‌پزشکی این شهر برطرف شود، دانشجویان مقطع دکتری در این دانشکده پذیرش می‌شوند.

دولتمردان توجه ویژه ای به سلامت آذربایجان غربی داشته باشند

در این مراسم سعادت استاندار آذربایجان غربی با تبریک این مناسبت مهم گفت : آذربایجان غربی دروازه ورود به اروپاست و این برای ما هم فرصت هست و هم تهدید و از جمله تهدیدات آن انتقال مشکلات و بیماریهای کشورهای مرزی به کشور ما و مضاعف شدن هزینه ها برای ماست .

وی با بیان اینکه این استان در شاخص های سلامت در رتبه های پایین کشور قرار دارد ، ادامه داد : وضعیت مطلوبی در سلامت ندارد و در رتبه های پایین کشوری قرار دارد خواستار توجه ویژه مسئولین به این موضوع شد و گفت : ضروری است دولت در این زمینه پشتیبانی لازم را انجام دهد تا با ارتقای زیر ساخت ها ، شاخص های سلامت در استان افزایش یابد.

سعادت ضمن قدردانی از تلاش شبانه روزی پرستاران و کادر پزشکی استان گفت: بدون تردید تلاشهای شبانه روزی کادر پزشکی و بویژه پرستاران در تسکین و بهبود آلام و درد های بیماران ستودنی است.

تجلیل از اولین رئیس آموزشکده پرستاری ارومیه

در بخشی از مراسم بزرگداشت یکصدمین سالگرد تاسیس رشته پرستاری در ایران از خانم حوریه مهمانچی اولین بانوی پرستار که در سال ۱۳۴۳ به عنوان «رئیس دانشکده پرستاری ارومیه» منصوب و مدارک فارغ التحصیلان رشته پرستاری ورودی سال ۱۳۴۵ با امضای این بانوی تلاشگر رسیده بود، تقدیر به عمل آمد.

رونمایی از تمبر اختصاصی یکصدمین سالگرد تاسیس رشته پرستاری در ارومیه

همچنین تمبر اختصاصی این مراسم با حضور دکتر میرزابیگی معاون پرستاری وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ، مهندس سعادت استاندار آذربایجان غربی ، دکتر آقازاده قائم مقام وزیر و رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ، فرخی  مدیر کل پست استان و دکتر حبیب زاده رئیس دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه رونمایی و ممهور گردید و مسئولین پیام های خود را در حاشیه این تمبر درج کردند.

رونمایی از پرچم و تندیس یکصدمین سالگرد تاسیس رشته پرستاری در ارومیه

در این مراس همچنین از تندیس یکصدمین سالگرد تاسیس رشته پرستاری در ارومیه با عنوان «یک قرن خدمت صادقانه» پرده برداری شد و پرچم یکصدمین سال به اهتزاز در آمد .

کد خبر : ۳۱۲۰۰۲