خبرگزاری کار ایران

مدیرکل جهاد کشاورزی استان

هزار هکتار از اراضی البرز زیر کشت دانه‌های روغنی می‌رود

مدیرکل جهاد کشاورزی البرز گفت: با توجه به اهداف عالیه وزارت متبوع و نیاز کشور به تولید روغن خوراکی، هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت دانه‌های روغنی می‌رود.

به گزارش ایلنا در کرج، مجید موسوی افزود: با توجه به اهداف عالیه وزارت متبوع و نیاز کشور به تولید روغن خوراکی، برنامه‌های توسعه کشت گیاه دانه روغنی کلزا با نگرش تغییر ارقام op به هیبرید به منظور کاهش ریزش و ایجاد یک نواختی در رسیدن محصول تدوین و به شهرستان‌های تابعه ابلاغ شده است.

 وی با اشاره به روند تولید بذر در استان خاطرنشان کرد: با توجه به برنامه‌ریزی مناسب در سال‌های قبل و همکاری خوب تولید کنندگان بذر، البرز توانست همه تعهدات خود در زمینه تولید بذور طبقات مختلف بذر گندم و جو برای کشت در سال زراعی ۹۵-۹۴ در داخل استان را اجرا کند.

وی ادامه داد: در راستای اهداف عالیه وزارت متبوع به گونه‌ای برنامه ریزی شده تا در سال زراعی جاری حدود ۵۸ درصد مزارع گندم و حدود ۵۰ درصد مزارع جو با استفاده از بذور گواهی شده و و برای مابقی بذور که به صورت خود مصرفی توسط کشاورزان صورت می‌گیرد با هماهنگی به عمل آمده مقرر است بذور مذکور در صورت تمایل کشاورزان از طریق شرکت‌های تولید کننده بذر استان بوجاری و ضدعفونی شود.

 وی در ادامه با اشاره به اهمیت تولید و تداوم پنبه در مزارع استان البرز گفت: تأمین بذر بدون کرک و کاشت با بذرکار مناسب،. اجرای آبیاری تیپ در این مزارع و کاهش آب مصرفی در واحد سطح، برنامه ریزی در خصوص مدیریت بازرگانی و فروش محصول پنبه کشت شده در استان البرز از جلمله برنامه‌های توسعه‌ای کشت پنبه در البرز عنوان کرد.

 وی در ادامه با اشاره به اهمیت نظارت بر تولید انواع کود و سم در استان بیان داشت: با توجه به ابلاغ وزارت جهاد کشاورزی که مقرر است از اواخر آبان ۱۳۹۴ هیچ ماده کودی بدون داشتن مجوز تأیید موسسه تحقیقات آب و خاک توزیع و استفاده نشود، کمیته نظارت بر مواد کودی با همکاری مراجع ذیصلاح «به ویژه سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان صنعت، معدن و تجارت و موسسه تحقیقات آب و خاک و...» تشکیل و در حال سرکشی و نمونه برداری از مواد کودی در واحد‌های تولیدی و یا توزیعی سطح استان است و تاکنون نیز تعداد زیادی نمونه برداری صورت گرفته است.

 وی در ادامه خاطرنشان کرد: در سال زراعی جاری سطح زیر کشت ذرت علوفه‌ای استان ۹۸۹۷ هکتار است که پیش بینی می‌شود تولید امسال ۵۸۱۲۶۸ تن باشد، تلاش استان بر این است که اکثر مزارع را به سمت استفاده از سیستم آبیاری با تیپ سوق دهد.

موسوی در ادامه خاطرنشان کرد: در راستای تداوم تولید و امکان بهره وری بهتر و بیشتر از منابع آبی در دسترس و در راستای سیاستهای کلی کشور، برش سهمیه اجرای آبیاری موضعی (میکرو) با استفاده از نوار تیپ در مزارع گندم، جو، ذرت علوفه‌ای، پنبه و دانه‌های روغنی با همکاری مدیریت آب و خاک تهیه و به شهرستانهای تابعه ارسال شده است.

وی در ادامه گفت: برای اجرای صحیح و اصولی طرح همچنین برآورد دقیق مصرف آب با نوار تیپ در واحد سطح و نیز اعمال همه روشهای مناسب مدیریت تولید مقرر است ۴ مزرعه گندم به صورت پایلوت با همکاری موسسات تحقیقاتی مستقر در استان با روش آبیاری تیپ در مقایسه با روشهای معمول اجرا شود. به طوری که نتایج استخراج شده را بتوان در سایر مزارع پیاده نمود. در برنامه ابلاغی سهمیه اجرای استان از سال ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۴ حدود ۲۲۰۰۰ هکتار آبیاری با تیپ تعیین شده است.

وی در پایان با بیان اینکه ادوات و ماشین‌های مورد نیاز جهت توسعه کشاورزی حفاظتی در استان در صورت وجود متقاضی از محل تسهیلات خط اعتباری مکانیزاسیون قابل تأمین است افزود: به منظور پایدار نمودن تولید و صرفه جویی در مصرف آب استفاده از روشهای نوین کشاورزی حفاظتی با کم خاک ورزی و بدون خاک ورزی جزء برنامه‌های در حال پیگیری استان می‌باشد به طوری که امید می‌رود با بکارگیری این روش ضمن حفظ سطح کشت موجود از مقدار آب مصرفی در واحد سطح کاسته شده است.

کد خبر : ۳۱۱۶۲۹