خبرگزاری کار ایران

تاکید شهردار بر ایجاد پایانه صادراتی صنایع دستی در اصفهان

شهردار اصفهان گفت: همه ما به ویژه رسانه‌های مختلف باید هنرمندان بر‌تر صنایع دستی را به عنوان اسطوره‌های هنری معرفی کنیم و ارزش خاصی برای آن‌ها قائل شویم تا این ارزش به وجود آید و صنایع دستی اصفهان همواره زنده بماند.

به گزارش ایلنا، مهدی جمالی‌نژاد در حاشیه آیین بزرگداشت اصفهان، شهر جهانی صنایع دستی با اشاره به عرضه صنایع دستی اصفهان برای شهرهای خواهرخوانده افزود: پیش از این هفته‌های فرهنگی مشترک اصفهان و شهرهای خواهرخوانده آن برگزار شده که بسیار موثر بوده و توانسته صنایع دستی ما را حداقل به شهرهای خواهرخوانده معرفی کند.

وی با اشاره به وجود برخی مشکلات در عرصه صادرات صنایع دستی اصفهان به شهرهای خواهرخوانده و سایر شهرهای دیگر افزود: یکی از این مشکلات عدم استانداردسازی است، چرا که استانداردسازی اهمیت بالایی در صنایع دستی دارد و باید این کار به خوبی انجام شود.

شهردار اصفهان با اشاره به اهمیت بالای ساخت و ایجاد صنایع دستی با توجه به ذائقه روز جهانیان بیان کرد: شاید بسیاری از رنگ‌هایی که اکنون در صنایع دستی از آن استفاده می‌شود، منسوخ شده باشد و با توجه به اینکه هر ساله در جهان یک نوع رنگ خاصی مورد توجه قرار می‌گیرد، می‌توانیم برای جلب توجه، از این رنگ‌ها در صنایع دستی خودمان استفاده کنیم.

وی همچنین ایجاد پایانه صادراتی صنایع دستی در اصفهان را از نکات حائز اهمیت در معرفی و رونق این صنایع عنوان کرد.

جمالی‌نژاد به اهمیت وجود مراکز حراج صنایع دستی نیز اشاره کرد و ادامه داد: خوشبختانه شهرداری اصفهان در ایجاد چنین طرح‌هایی همواره پیشقدم بوده و در حال حاضر طبقه سوم ساختمان جهان‌نما را در اختیار اتحادیه صنایع دستی قرار داده تا هنرمندان به راحتی هنر دست خود را به مردم ارائه دهند.

وی ابراز امیدواری کرد: این کار سرآغازی برای کار مشترک بین دستگاه‌های مختلف شهر اصفهان به منظور معرفی هرچه بهتر صنایع دستی شهر باشد.

وی افزود: از تمام همشهریان عزیز اصفهانی دعوت می‌کنیم تا از طبقه سوم ساختمان جهان‌نما که صنایع دستی در آن مستقر شده‌اند و قرار است صنایع دستی شهرهای دیگر استان هم به آن اضافه شود، بازدید به عمل آورند.

شهردار اصفهان همچنین اضافه کرد: این نمایشگاه به صورت دائمی در حال فعالیت است و می‌تواند باب آشتی بین مردم با صنایع دستی را باز کند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه نگاه ما به صنایع دستی نیازمند تغییر است، اظهار کرد: متاسفانه در کلاس‌های هنر مدارس، به هنرهایی پرداخته می‌شود که شاید نیازی به آن‌ها نباشد اما به صنایع دستی که برای کشور و اصفهان بسیار مهم است، توجهی نمی‌شود.

جمالی‌نژاد با بیان اینکه مدارس باید با جدیت بیشتر در مقاطع تحصیلی پایین‌تر به آموزش صنایع دستی بپردازند تا دانش‌آموزان این میراث ماندگار را به عنوان ارزش تلقی کنند، ادامه داد: صنایع دستی حتی می‌تواند به عنوان شغل دوم افراد نیز حساب شود کما اینکه مسئولان زیادی در اصفهان خودشان کار صنایع دستی انجام می‌داده‌اند و جزء استادکاران این صنایع به حساب می‌‌آیند.

وی تاکید کرد: اگر صنایع دستی به عنوان ارزش تلقی شود، والدین فرزندانشان را ترغیب به فراگیری این هنر‌ها می‌کنند و هنرهای دستی ما در طول تاریخ نمی‌میرند و دیگر دغدغه این را نخواهیم داشت که فلان هنرمند کهنسال ما تنها هنرمند باقی مانده از یک هنر خاص است و دیگر نگران از بین رفتن آن هنر با مرگ یک هنرمند نخواهیم بود.

شهردار اصفهان اضافه کرد: همه ما به ویژه رسانه‌های مختلف باید هنرمندان بر‌تر صنایع دستی را به عنوان اسطوره‌های هنری معرفی کنیم و ارزش خاصی برای آن‌ها قائل شویم تا این ارزش به وجود آید و صنایع دستی اصفهان همواره زنده بماند.

کد خبر : ۳۱۰۶۴۴