خبرگزاری کار ایران

کامران علمدار استیضاح آخوندی

می‌گویند همان روزهای اولی که گزینه مطلوب حسن کامران از ریاست راه و شهرسازی اصفهان کنار رفت و حجت‌الله غلامی جای او نشست متن استیضاح نوشته شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اگر کسی در اردیبهشت سال ۹۲ در اصفهان به کما رفته باشد و در مهر ۹۴ به هوش آمده باشد، شاید تا مدت‌ها متوجه نشود که رئیس دولت ایران تغییر کرده است و دولتی با گرایش کاملا متفاوت نسبت به دولت قبل روی کار آمده است. نه تنها یک فردِ به کما رفته؛ که مردم معمولی اصفهان نیز هنوز نسیم تغییر را در استان اصفهان ندیده‌اند و حتی شاهدند که کلید تغییر با داس استیضاح مواجه شده و انتصاب یک مدیر کل اعتدالی به جای یک چهره اصولگرا، بهانه عزل عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی دولت اعتدال شده است!

اختلاف کامران و آخوندی

نگاهی به حلقه استیضاح‌کنندگان وزیر راه نشان می‌دهد که این طرح یک مدافع اصلی هم دارد و آن کسی نیست جز پرسابقه‌ترین نماینده اصفهان در مجلس؛ «حسن کامران»

برخی نمایندگان یک جریان خاص که به صورت بالقوه زیر هر استیضاحی را امضا می‌کنند، این بار با کامران همراه شدند تا استیضاح آخوندی کلید بخورد. در‌‌ همان روزهای اولی که گزینه مطلوب حسن کامران از ریاست راه و شهرسازی اصفهان کنار رفت و حجت‌الله غلامی جای او نشست متن استیضاح نوشته شد.

ایرج ندیمی درباره این استیضاح می‌گوید «استیضاح یک علمدار به نام آقای کامران دارد و تا کامران هست هر روز مطرح می‌شود ولی ان شاء الله مطرح نخواهد شد.» اما بر خلاف پیش‌بینی ندیمی این استیضاح به بایگانی نرفت تا سرانجام آخوندی ناچار به حضور در مجلس شود.

حسن کامران به مدد سال‌ها حضور در مجلس شورای اسلامی بدل به پدرخوانده مناسبات استان اصفهان شده است و به اعتقاد فعالان سیاسی اصفهان بیش از رئیس جمهور حسن روحانی، در مناسبات سیاسی استان تاثیرگذار بوده است.

پس از پایان دفاع مقدس، حسن کامران جز اولین گروه نظامیانی بود که لباس نظامی را با لباس نمایندگی عوض کرد و در مجلس چهارم به عنوان نماینده مردم اصفهان وارد مجلس شد. در مجلس پنجم همسرش نیز همراه او به بهارستان آمد. پیروزی اصلاح‌طلبان در مجلس ششم (که همزمان با رد صلاحیت کامران همراه بود) یک دوره در نمایندگی کامران فاصله ایجاد کرد اما در مجلس هفتم و هشتم و نهم سه دوره پیاپی بار دیگر کامران و همسرش بر صندلی‌های سرخ و سبز مجلس تکیه زدند و به این ترتیب این خانواده به سابقه نه دوره نمایندگی در نه دوره مجلس شورای اسلامی رسیدند و قدرت کامران در همه این سال‌ها افزایش یافته است.

کامران جزو معدود نمایندگان استان‌های بزرگ است که دفترش برای مسائل خرد حوزه انتخابیه همیشه باز است و با بزرگان نظام ارتباط نزدیکی دارد تا با سرعت بیشتری مشکلات موکلان خود را به گوش آنان برساند. شاید همین دیدگاه است که موجب می‌شود حضور مدیری که به نامه‌های او توجه نکند را تاب نیاورد. مدیران نیز او را می‌شناسند و در انتصابات با او بیشتر از هر نماینده دیگر استان مشورت می‌شود چراکه جدا از نفوذ سیاسی به دلیل شیوه عملکرد، توانسته همراهی طیفی از مردم و به خصوص روستاییان اصفهان را به دست آورد.

احمد شیرزاد از نمایندگان مجلس ششم اصفهان پیش از این در گفت‌و‌گویی با انتقاد از این شیوه نمایندگی گفته بود وظیفه نمایندگان رسیدگی به مسائل ملی و اولویت دادن به مشکلات کشوری است اما حسن کامران دقیقا در نقطه مقابل این نظر قرار دارد.

او و همسرش بار‌ها تاکید کرده‌اند که زندگیشان را وقف کلاه‌نمدی‌ها و لپ قرمزی‌ها (اصطلاحی که کامران به عنوان روستاییان به کار می‌برد) کرده اند. با این حال به نظر می رسد کامران زیاد دوست ندارد کار مردم جز از طریق نامه‌های او انجام شود.

گرایش سیاسی کامران هم همواره محل مناقشه بوده است. او چپ و راست را در سخنرانی‌های خود نقد می‌کند و معتقد است هیچکدام برای مردم کار نمی‌کنند و در انتخابات نیز در لیست هیچ گروهی قرار نمی‌گیرد و در کنار همسرش لیست دو نفره‌ای ارائه می‌کند که بیشتر طرفداران آنها نیز تک رای به آنها می‌دهند.

هر چند در مناسبات سیاسی گرایش او به اصولگرایان بیشتر از اصلاح‌طلبان است، اما فاصله خود را با هر دو جناح تراز می‌کند چنانچه هر سال به مناسبت هفته دولت در مصلی اصفهان برنامه‌ای برگزار می‌کند و یکی از وزیران موفق دولت را دعوت می‌کند.

اصفهان چشم انتظار تغییر

کامران تندرو‌ترین نماینده اصفهان نیست و اتفاقا در مقایسه با سالک و مقتدایی چهره معتدل‌تری از خود نشان داده است. اما با این وجود، اصلاح‌طلبان اصفهان امیدوارند که نسیم تغییر را در استان خود احساس کنند و با تغییر ترکیب نمایندگان اصفهان در پارلمان، کار نیمه تمام خود در خرداد ۹۲ را در اسفند ۹۴ به پایان برسانند.

باز شدن نسبی فضا و طرح برخی مسائل کمک کرد تا سقائیان‌نژاد یکی از بزرگ‌ترین پدرخوانده‌های سیاسی اصولگرا از شهرداری اصفهان به قم برود اما هنوز مدیران سابق عنان قدرت را در اصفهان بر عهده دادند.

کد خبر : ۳۰۸۷۱۶