خبرگزاری کار ایران

نجفی در نشست کمیسیون فرهنگی اکو

ویژگی منحصر به فرد گیلان آن را به بهشت جهانگردان تبدیل کرده است

استاندار گیلان با بیان اینکه تجمیع دریا ،کوه و جنگل در این استان در دنیا کم نظیر است گفت: ویژگی منحصر به فرد گیلان آن را به بهشت جهانگردان تبدیل کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدعلی نجفی در بیستمین نشست کمیسیون فرهنگی اکو که در لاهیجان برگزار شد، با ابراز خرسندی از میزبانی این نشست، اظهار کرد: بسیار خوشحال هستم که فرصتی دست داد تا از طرف تمام ایرانیان عزیز در این اجلاس سخن بگویم.

وی با اشاره به اینکه گیلان از دیرباز به مهمان‌نوازی و فرهنگ گستری شهره بوده است، افزود: این استان میزبان فرهنگ و هنر چندین هزار ساله مردمی ست که آغوش هنر و فرهنگ این مرز و بوم را بر روی سایر کشورها گشودند.

نجفی خاطرنشان کرد: سال‌هاست که از تاسیس اکو توسط سه کشور می‌گذرد اما تعامل گیلان با این کشورها به لحاظ فرهنگی ، چندین قرن قدمت دارد.

استاندار گیلان ادامه داد: در طول دو دهه از همکاری‌های نزدیک میان کشورهای عضو، مدل جدیدی از همکاری‌های منطقه‌ای به نمایش درآمد و پیشرفت‌های قابل توجه در حوزه‌های گوناگون محیط زیستی ، بانکداری ،صنعت ومعدن ،حمل و نقل و فرهنگ حاصل شد.

وی تاکید کرد: بدون تردید مشارکت در چارچوب سازمان همکاری‌های اقتصادی با در نظر گرفتن اشتراکات فرهنگی و اجتماعی ،معبر روشن و اطمینان بخشی برای همگرایی دو سویه فراهم می‌کند.

نجفی با اشاره به اینکه تشکیل اکو از ابتدا بر مبنای فعالیت‌های اقتصادی بوده، بیان کرد: اگر توسعه کشورها در سایه منابع انسانی و توسعه فرهنگ محور نباشد،دیری نخواهد پایید و روند حوادث جاری و قدرت طلبی سیاست‌مداران، شعله‌های رابطه را خاموش خواهد کرد، از این رو شناخت تمدن و تاریخ و اشتراکات فرهنگی کشورهای اکو، سنگ بنای اصلی ارتباط بین کشورهاست.

استاندار گیلان با اشاره به آثار به جا مانده از تپه‌های مارلیک،گیلان را صاحب تمدن و فرهنگ عظیم چند هزار ساله دانست و یادآور شد: گیلان تنها خطه‌ای از کشور است که نه با جنگ و شمشیر ،بلکه با منطق و عشق به اسلام گروید و آنقدر بر این عقیده استوار ماند که به مامن علویان و شیعیان تبدیل شد.

نجفی،حوزه گردشگری و صنایع دستی را حوزه‌ای دانست که می‌توان در آن حرف‌های زیادی برای گفتن داشت.

وی افزود : ظرفیت استان گیلان در جذب توریسم موجب حضور میهمانان زیادی از کشورهای منطقه شده است.

نجفی تجمیع دریا ،کوه و جنگل در گیلان را در دنیا کم نظیر دانست و عنوان کرد: ویژگی منحصر به فرد گیلان آن را به بهشت جهانگردان تبدیل کرده است.

وی برگزاری نمایشگاه‌های آثار فرهنگی سایر کشورها در گیلان و همچنین نمایش آثار هنری هنرمندان گیلان در نمایشگاه‌های منطقه را از دیگر ظرفیت‌های استان برای ارتباط با اکو دانست و گفت: گیلان آمادگی بر پایی این نمایشگاه‌ها را با رویکرد فرهنگی و اقتصادی دارد.

استاندار گیلان در پایان تصریح کرد: موزه میراث روستایی گیلان از گنجینه‌های تاریخ وتمدن و فرهنگ این سرزمین است و با گواهینامه و جوایز بین المللی زیادی که اخذ کرده، فرصتی‌ مغتنم برای ارتباط دو سویه با اکو و همچنین ظرفیتی برای پذیرش سرمایه‌گذاران است.

گفتنی‌ست؛ در این نشست سفرای افغانستان، پاکستان، تاجیکستان،جانشین سفیر ایران در سازمان همکاری اقتصادی اکو و رئیس موسسه فرهنگی اکو حضور داشتند.

بیستمین نشست کمیسیون فرهنگی اکو امروز و فردا (پنجم و ششم مهرماه) ادامه دارد و در آن، در ارتباط با مسائل مربوط به موسسه فرهنگی اکو بحث و تبادل نظر خواهد شد.

بازدید از موزه تاریخ چای و مزار کاشف السلطنه بانی چای ایران و جاذبه‌های شهر لاهیجان و تله‌کابین از برنامه‌های جنبی این نشست است.

سازمان همکاری اقتصادی (اکو) ، یک سازمان اقتصادی منطقه‌ای است و کشورهای ایران، پاکستان و ترکیه در سال 1964 میلادی نخستین بار این سازمان را پایه‌ریزی کردند.

پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی ، کشورهای افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان به اکو پیوستند و این سازمان هم اکنون با 10 عضو، حدود 330 میلیون جمعیت را شامل می‌شود.

طبق اساسنامه این سازمان، اکو برای بهبود شرایط توسعه اقتصادی پایدار کشورهای عضو تلاش می‌کند و برای حذف تدریجی موانع تجاری در این منطقه فعالیت دارد.

تهیه برنامه مشترک برای توسعه منابع انسانی در این 10 کشور از دیگر اهداف اکو اعلام شده است.

زبان رسمی اکو، انگلیسی است و مقر اصلی آن، شهر تهران است.

مؤسسه فرهنگی اکو نیز نهاد فرهنگی سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) است که در سال 1374 تأسیس شده و مرکز آن در ایران و شهر تهران است.

وظیفه این موسسه، گسترش همکاری و تبادل های فرهنگی میان کشورهای عضو اکو است.

کد خبر : ۳۰۸۳۵۳