خبرگزاری کار ایران

نماینده ولی فقیه در استان زنجان

قرآن براساس تعالی اندیشه‌های بشری به پیامبر نازل شده است

نماینده ولی فقیه در استان زنجان گفت: قرآن بر اساس تعالی اندیشه‌های بشری به پیامبر اکرم (ص) نازل شده است.

به گزارش خبرنگارایلنا از زنجان، آیت‌الله شیخ علی خاتمی امروز یکشنبه (۲۲شهریور) در مراسم افتتاحیه نوزدهمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاهیان پیام نور اظهار کرد: همه پیامبران برای اثبات نبوت خود معجزاتی را آورده‌اند که در واقع سند حقانیت پیامبر برای رسالت باشد.

وی با اشاره به روایتی از امام رضا (ع) در زمینه اینکه چرا معجزات انبیا متفاوت است، تصریح کرد: به فرموده ایشان «در زمان حضرت موسی (ع) مسئله‌ای که مورد توجه مردم بوده و همه اذهان متوجه آن بودند، بحث کارهای عجین جادوگران بود که همه توجهات جامعه را به خودش جلب کرده بود و بر همین اساس خداوند معجزه ایشان را ید بیضا قرار داد»، از همین رو نخستین گروهی که به ایشان روی می‌آوردند، جادوگران هستند.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان همچنین با اشاره به اینکه در زمان حضرت عیسی (ع) نیز عده‌ای از پزشکان توانایی نامحدودی داشته و سخت‌ترین بیماری‌ها را مداوا می‌‎کردند، گفت: حضرت عیسی (ع) نیز بر همین اساس علاوه بر سخن گفتن در گهواره به اذن خداوند به پرنده‌ای که از گل ساخته شده بود، جان دادند.

آیت‌الله خاتمی با بیان معجزه پیامبر اکرم (ص) کاملا متفاوت با معجزات سایر انبیاء است، اضافه کرد: حقوق بشر و اندیشه‌های بشر به تدریج رشد و تعالی پیدا کرده و در بسیاری از موارد معجزات سمعی و بصری خیلی اثرگذار بود، ولی زمانی که اندیشه‌ها متعالی شد، دیگر معجزات بصری آنجاذبه را نخواهند داشت، چرا که اندیشه بشر رشد پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه در این وضعیت معجزه نیز باید به گونه‌ای باشد که اقناع کننده مردم باشد، تصریح کرد: در زمان پیامبر اکرم (ص) نیز همین موضوع صدق می‌کرد، البته ایشان معجزاتی که به چشم دیده شود نیز داشتند، ولی معجزه اصلی ایشان یعنی قرآن به گونه‌ای است که با اندیشه و عقل و فکر بشر تطابق دارد.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان با بیان اینکه معجزه باید بر اساس و مبنای علم و تعالی باشد، گفت: آیاتی که بر پیامبر اکرم (ص) نازل شده است، به تدریج بر ایشان نازل شده است و نخستین آیات نازل شده بر ایشان همانند تی‌تر قرآن است.

امام جمعه زنجان با بیان اینکه آیات نازل شده بر پیامبر اکرم (ص) در زمانی نازل شد که کاملا جاهلیت بر زمان حاضر حاکم بود، اظهار کرد: مکانی که پیامبر اکرم (ص) مبعوث شدند، از قسمت جنوبی تا قسمت شمالی کل مجموعه فقط ۱۷ نفر باسواد بودند و از این تعداد فقط ۱۰ نفر سواد خواندن و نوشتن داشتند.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به اینکه پیامبر اکرم (ص) در چنین شرایطی ترویج دین و قرآن را با قرائت آیه «اقرا باسم ربک ‌الذی خلق» آغاز کردند، گفت: در این آیه کل خلقت بیان شده اما به خلقت انسان تاکید بیشتری شده است.

وی با بیان اینکه معجزه پیامبر اکرم (ص) همین قرآن است که استعدادهای بشری را شکوفا کرده است، افزود: حضرت علی (ع) نیز در خطبه نخست نهج‌البلاغه نسبت به ارسال رسل تاکید کرده‌اند.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان با بیان اینکه کار پیامبران نیز فطرت خداجویی است و ایشان برای همین امر مبعوث شده‌اند، اضافه کرد: انبیاء آمده‌اند تا نعمت‌های فراموش شده را به بشر متذکر شوند.

آیت‌الله خاتمی دیگر هدف مبعوث شده انبیاء را شکوفا کردن استعدادهای انسان‌ها اعلام کرد و گفت: ایشان یک برنامه به دنیا ارائه کرده‌اند که بسیار جامعه است و همه آداب و رسوم‌‎‌ها را در برمی‌گیرد.

امام جمعه زنجان با بیان اینکه با اعلام حکومت جهانی قرار نیست، در‌‌ همان روز نخست همه به دین ایمان آورند، اظهار کرد: وقتی خود مردم حلاوت و شیرینی عدالت دین را چشیدند، اندیشه‌ها به کمال رسیده و همه بر اساس اختیار به دین ایمان می‌آورند.

وی با تاکید بر اینکه در دین اجباری نیست، گفت: دیندار شدن بر اساس اجبار و زور فایده‌ای ندارد، و ارزش واقعی دین زمانی است که ایمان‌ها کامل شود و مردم به اختیار روی گرا به دین شوند.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان با اشاره به اینکه در زمان به کمال رسیدن عقول در سایه دین الهی، فضایل اخلاقی جانشین بدی‌ها می‌شود، تصریح کرد: در این زمان زندگی برادرانه خواهد بود و‌‌ همان تعالیم اولیه دین به بار خواهد نشست.

وی با اشاره به اینکه پیامبر اکرم (ص) نیز بسیار مشتاق به راهنمایی مردم بودند، بیان کرد: راه نجات‌‌ همان ثقلین اهل بیت و قرآن است که مکمل مبین، مفسر و مروج هم هستند.

آیت‌الله خاتمی ادامه داد: توجه به قرآن و غفلت از عترت به کمال نمی‌‎رسد و نتیجه آن کسی است که نام مسلمان را برخود گذاشته ولی قتل عام هم می‌کند، که این دین ارزشی ندارد.

وی درپایان سخنان خود، تاکید کرد: تشیع بدون دین نیز‌‌ همان است که آمریکا از آن حمایت می‌کند و این تشیع نتیجه‌ای ندارد.

کد خبر : ۳۰۴۸۴۸