خبرگزاری کار ایران

تفاهم نامه‌ همکاری اتاق‌های زنجان -خرسون و دونتسک منعقد شد

روسای اتاق‌های بازرگانی خرسون و دونتسک کشور اکراین به همراه یک هیات تجاری به منظور بسط و گسترش مبادلات تجاری فی‌مابین زنجان و اکراین در اولین روز کاری خود با حضور در محل اتاق بازرگانی زنجان با فعالان اقتصادی استان دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش ایلنا از زنجان به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی زنجان، در این نشست روسای اتاق‌های بازرگانی شهرهای دونتسک و خرسون هرکدام بطور جداگانه ضمن معرفی استان خود و در خصوص ویژگی‌های اقتصادی این استان‌ها توضیحات مبسوطی ارائه کردند.

رئیس اتاق دونتسک حضور در استان زنجان را مایه مباهات و آغازفصل جدیدی از همکاری‌های متقابل دانست و ضمن تشکر از استاندار و رئیس اتاق زنجان آمادگی کشور متبوعش را برای گسترش مناسبات تجاری اعلام کرد.

این مقام مسئول کشور اکراین تصریح کرد: استان دونتسک به لحاظ دارا بودن مواد اولیه صنایع نساجی و متالوژی دارای امکانات بالقوه است از این رو فعالان اقتصادی دو کشور می‌توان در این زمینه‌ها روابط خوبی را برقرار کنند.

وی با اشاره به مشکلات تجارت با کشور اکراین گفت: اختلافات میان روسیه و اکراین که منجر به بسته شدن سرمایه‌گذاری‌ها در این کشور شد از جمله تهدیدات پیش روی سرمایه‌گذاران کشور اکراین است هر چند آزادی‌های موجود در بخش خصوصی و همچنین توانمندی کشور  در بخش کشاورزی و صنایع غذایی و بهره‌مندی از تکنولوژی در حوزه صنایع از جمله قابلیت‌های آن است.

وی از دونتسک به عنوان تنها‌ترین اتاق اکراینی که عضو اتحادیه اروپاست یاد کرد و گفت: یکی از وظایف اتاق دونتسک حمایت از شرکت‌هایی‌ست که در داخل و یا خارج با این کشور همکاری می‌کنند.

فغفوری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز در این نشست از وجود یک معدن آلونیت با ذخیره سازی، ۸۰ میلیون تن در استان زنجان خبر داد و آمادگی زنجان رابرای مشارکت و سرمایه گذاری شرکت اکراینی در این پروژه اعلام کرد.

درادامه این نشست مهندس جمیلی رئیس اتاق زنجان ضمن تشکر و ابراز خرسندی از حضور روسای اتاقهای بازرگانی دونتسک و خرسون توضیحات مبسوطی در خصوص توانمندیهای استان و موقعیت سوق الجیشی و جایگاه زنجان در مبادلات تجاری با کشور اکراین ارائه نمود.

رئیس اتاق زنجان قرارگرفتن استان زنجان در کانون جمعیت تولید و مصرف کشور را از مهم‌ترین ویژگی‌های استان دانست و گفت: ۵۰ درصد بازار تولید و مصرف کشور در شعاع ۴۰۰ کیلومتری استان زنجان قرار گرفته است

این مقام مسئول همجواری با ۵ استان مرزی، واقع شدن در مسیر زیرساختهای اصلی انرژی و راههای ارتباطی و قرارگیری بین قطبهای صنعتی و معدنی را از ظرفیتهای بالقوه استان زنجان برشمرد و اظهار داشت: استان زنجان مقام اول کشور در تولید سرب و روی را داراست در حوزه سنگهای تزئینی، معادن آهن و تولید مس از قابلیتهای بالقوه‌ای برخوردار است و در خصوص صنایع برق و تجهیزات برقی، صنعت نساجی و قطعه سازی نیز استان زنجان دارای ویژگیهای منحصر به فردی است.

 در ادامه تفاهم نامه‌ای بین روسای اتاقهای زنجان و خرسون – زنجان و دونتسک منعقد شد.

کد خبر : ۳۰۴۸۴۰