خبرگزاری کار ایران

رتبه نخست منطقه ویژه اقتصادی بندر امام به‌عنوان مرز خروجی ترانزیت مواد نفتی

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان گفت: منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی طی پنج‌ماهه نخست سال جاری موفق شد به‌عنوان مرز خروجی ترانزیت، ۷۸درصد از سهم ترانزیت مواد نفتی را به خود اختصاص داده و رتبهٔ نخست را در این زمینه حفظ کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از بندر امام خمینی، مهندس عبدالهی با اشاره به ترانزیت دو میلیون و پانزده هزار و نهصد و چهار تن فرآورده‌های نفتی طی پنج‌ماهه نخست سال جاری از مجتمع بندری امام خمینی، بیان داشت: این مجتمع بزرگ بندری ضمن فراهم آوردن بستر مساعد برای فعالیت‌های بخش خصوصی، موفق شده است به‌عنوان مرز خروجی تـــرانزیت، رتبهٔ نخست ترانزیت فرآورده‌های نفتی را تثبیت نماید.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی در تشریح این موفقیت چشمگیر که طی پنج‌ماهه نخست مکرر رخ‌داده است، افزود: حجم ترانزیت نفتی کشور طی پنج‌ماهه نخست سال جاری بالغ‌بر دو میلیون و ششصد و سیزده هزار تن بوده است که ۷۸ درصد آن از مرز خروجی منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی ترانزیت شده و حاکی از شکوفایی فعالیت‌های ترانزیتی در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی به‌عنوان کانون ترانزیت فرآورده‌های نفتی کشور است.

وی در تشریح دلایل رونق فعالیت‌های ترانزیتی در این مجتمع بزرگ بندری اظهار داشت: برخورداری از مزیت نزدیکی به کشور عراق و فراهم آمدن بسترهای مناسب توسط اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، موجب جلب‌توجه سرمایه‌گذاران جهت ایجاد امکانات و تأسیسات تخلیه و بارگیری مکانیزه برای فرآورده‌های نفتی شده است.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی بهره‌گیری از توان تخصصی و فنی نیروی انسانی کارآمد و آموزش‌دیده و تجهیزات مدرن و پیشرفته را از جمله دیگر عواملی برشمرد که موجب استقبال روزافزون فعالان حوزه ترانزیت در این مجتمع بندری و درنتیجه شکوفایی این نوع فعالیت شده است.

عبدالهی با اشاره به اهمیت همکاری بین بخشی دستگاه‌های متولی بازرگانی کشور، هم‌افزایی نهادهای ذی‌ربط در این زمینه برای تقویت روزافزون ترانزیت و بهره‌گیری از ظرفیت‌های کشور به‌ویژه بنادر استان خوزستان را عاملی پیش برنده در شکوفایی فعالیت‌های ترانزیتی برشمرد.

یادآور می‌شود سهم منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی از کل ترانزیت کشور اعم از کالاهای نفتی و غیرنفتی طی پنج‌ماهه نخست سال جاری ۳۸ درصد بوده است که نشان از جایگاه مهم این بندر بزرگ تجاری در زمینهٔ ترانزیت دارد.

کد خبر : ۳۰۲۰۸۳