خبرگزاری کار ایران

برای نخستین بار در زنجان صورت گرفت

برگزاری جشنواره غذاهای کشورهای اکو(جاده ابریشم)

نخستین جشنواره غذاهای کشورهای اکو(جاده ابریشم) همزمان با جشنواره ملی آش ایران در زنجان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از زنجان، یحیی رحمتی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان از ۱۰ ساله شدن جشنواره آش خبر داد و گفت: این جشنواره از قدیمی‌ترین جشنواره‌های گردشگری در کشور محسوب می‌شود.

رحمتی با بیان اینکه سال گذشته ۴۵ هزار نفر از این جشنواره بازدید کردند، افزود: این جشنواره موجب حضور ۱۰۸ تور در سال گذشته در استان شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان همچنین به برپایی نمایشگاه صناعی دستی ۳۱ استان در حاشیه این جشنواره اشاره کرد و گفت: در این نمایشگاه ۱۳۰ غرفه برای نمایش صنایع دستی استان‌ها دایر شده است.

این مقام مسئول در استان زنجان، به مشارکت ۲۵ استان در جشنواره ملی آش اشاره کرد و افزود: جشنواره مذکور از (۹ تا ۱۳ شهریور) با پخت ۴۲ نوع آش برگزار خواهد شد.

وی درادامه به برگزاری جشنواره غذای کشورهای عضو اکو (جاده ابریشم) همزمان با این جشنواره اشاره کرد و افزود: جشنواره ملی آش در محل ائل داغی و جشنواره غذای کشورهای اکو در محل کارخانه کبریت خواهد بود.

رحمتی جشنواره غذای کشورهای اکو را شامل کشورهای چین، ترکیه، آذربایجان و ترکمنستان و ایران برشمرد.

ایران جزو ۱۲ کشور ثبت ‌کننده آثار باستانی در جهان است

معاون برنامه ‌ریزی و سرمایه ‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با انتقاد از اینکه گردشگری ایران سهمی در آمار بین المللی ندارد، گفت: ایران جزو ۱۲ کشور ثبت ‌کننده آثار باستانی در جهان است.

سعید شیرکوند، معاون برنامه ‌ریزی و سرمایه ‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور نیز در مراسم آغاز به کار نخستین جشنواره غذاهای کشورهای جاده ابریشم اکو، گفت: موفقیت استان زنجان در برگزاری جشنواره ملی آش موجب تداوم و ماندگاری این جشنواره تاکنون است.

وی با اشاره به رشد صنعت گردشگری در عرصه جهانی گفت: ایران جزو ۱۲ کشور ثبت کننده آثار باستانی است ولی در بخش گردشگری سهمی در آمار بین المللی ندارد.

شیرکوند افزود: صنعت گردشگری به عنوان صنعت پیشتاز با سرعت مضاعفی رو به جلو حرکت می‌کند.

معاون برنامه ‌ریزی و سرمایه ‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از انسان امروز به عنوان انسان ثروتمند و دارای فراغت خاطر یاد کرد و افزود: این ثروت در اثر رشد تکنولوژی ایجاد شده است و همین مساله زمان لازم را برای رشد صنعت گردشگری فراهم ساخته است.

وی، ادامه داد: صنعت گردشگری موجب ارتباط کشورهای مختلف با یکدیگر و ایجاد عقله بین افراد جامعه می‌شود.

شیرکوند به اشتغال ایجاد شده از طریق صنعت گردشگری اشاره کرد و گفت: توسعه اقتصادی نیز به دنبال این صنعت در جوامع پدید می‌آید.

معاون برنامه‌ ریزی و سرمایه ‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با انتقاد از اینکه در ایران به این صنعت توجهی نشده است، ادامه داد: درآمدهای نفتی و تکیه دولت بر این درآمد‌ها بر این بی‌توجهی دامن زده است.

وی به باورهای غلط رایج در ایران نسبت به صنعت گردشگری اشاره کرد و افزود: در ایران واژه گردشگری با بی‌بند و باری، هنجارشکنی و هنجارستیزی همراه شده است.

توجه به توریست غذایی یکی از صنایع جدید مورد توجه در کشورهای توسعه یافته است

معاون دبیرکل اکو با اشاره به جشنواره غذاهای کشورهای عضو اکو گفت: توریست غذایی به عنوان یکی از صنایع جدید مورد توجه کشورهای توسعه یافته است.

هایری ماراشلی‌اوغلو، معاون دبیرکل اکو ‌شب گذشته (۹ شهریور) در مراسم آغاز به کار نخستین جشنواره غذاهای کشورهای جاده ابریشم اکو اظهار کرد: استان زنجان یکی از استان‌های در مسیر ترانزیت است و همین مساله می‌تواند در توسعه صنعت گردشگر استان موثر باشد.

وی برگزاری جشنواره غذا در این استان را عامل مهمی در احیای جایگاه استان در عرصه گردشگری عنوان کرد و افزود: موقعیت جغرافیایی این استان موجب احداث کاروانسراهای متعددی شده است.

معاون دبیرکل اکو به توسعه این سازمان با حضور نیروهای منطقه‌ای و بین المللی اشاره کرد و افزود: این اقدام در راستای توسعه اجتماعی و اقتصادی منطقه است.

به گفته ماراشلی‌اوغلو توریست غذایی به عنوان یکی از صنایع جدید مورد توجه کشورهای توسعه یافته است.

وی از جشنواره غذای کشورهای عضو اکو به عنوان خلاقیت و ابتکار ایرانیان یاد کرد و ادامه داد: استان زنجان نیز به جهت شهروندان خونگرم انتخاب خوبی برای برگزاری این جشنواره بوده است.

ماراشلی‌اوغلو نمایش فرهنگ کشور‌ها را از اهداف برگزاری این جشنواره عنوان کرد و افزود: با برگزاری این جشنواره‌ها مردم می‌توانند از سلیقه غذایی کشورهای مختلف مطلع شوند.

وی از غذا به عنوان یکی از نیازهای ضروری انسان یاد کرد و افزود: غذا دروازه فرهنگ ملل مختلف است و با آگاهی از سلیقه‌های غذایی می‌توان زمینه جذب گردشگر را فراهم کرد.

وی معاون دبیرکل اکو در پایان، بر ارتقاء کیفیت غذا‌ها در صنعت گردشگری تاکید کرد و ادامه داد: می‌توان از ظرفیت رسانه‌ها برای تقویت صنعت گردشگری بهره برد.

کد خبر : ۳۰۱۸۸۳