خبرگزاری کار ایران

علی قربانی اعلام کرد

رکود در حوزه‌های هنری مراکز استان‌ها

مدیر مرکز محافل و جشنواره‌های حوزه هنری کشور، گفت: به دلیل نبود حمایت‌های لازم فرهنگی اکنون هنر تئا‌تر دوران رکود خود را در مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها می‌گذراند.

به گزارش خبرنگارایلنا از زنجان، علی قربانی شامگاه دیروز، در حاشیه اختتامیه جشنواره تئا‌تر منطقه‌ای سوره در زنجان در جمع خبرنگاران، با اشاره به اینکه هنر تئا‌تر رشته‌ای است که علاقه مندان ویژه را دارد و نیازمند حمایت مالی، پشتیبانی و امکانات لازم می‌باشد، تاکید کرد: متاسفانه این موضوع در سال‌های اخیر به حداقل خود رسیده است.

قربانی، در این زمینه تاکید کرد: امکانات و سالن‌های تئا‌تر کشور روز به روز در حال فرسوده شدن است و اگر سالنی پابر جا مانده فقط برای برگزاری سخنرانی‌ها ساخته شده که این نوع مکان‌ها نیز در حال تخریب است و در اختیار گروه‌های تئاتری قرار نمی‌گیرد.

 وی، در ادامه با بیان اینکه ضعف در نمایشنامه نویسی وضعیت تئا‌تر کشور را به افول قرار داده است، ابراز کرد: این موضوع در استان‌ها بیشتر عینیت دارد چرا که در گذشته تئا‌تر استان‌ها سابقه درخشانی داشتند روز به روز کمرنگ‌تر می‌شود.

این مسوول فرهنگی کشور، در زنجان، در بخشی از سخنان خود، با بیان اینکه حمایت از هنر تئا‌تر در گرو احداث سالن‌های مختلف این رشته است، ادامه داد: ورود دستگاه‌های فرهنگی متفاوت به این بخش به تداوم بیشتر این هنر منجر می‌شود و هرچه اجراهای زیادی از این هنر به روی صحنه برود و مردم بیشتر این هنر فاخر را مشاهده کنند آن عه خلاق‌تر و پویا‌تر خواهد شد.

قربانی، همچنین با اشاره به اینکه بودجه اختصاص یافته به تئا‌تر هیچ نوع کمکی به فعالیت‌های این بخش نمی‌کند و به عبارتی چراغ این هنر را فقط روشن نگه داشته است، اظهار داشت: با نگاهی به سایر زمینه‌های هنری متوجه می‌شوید این هنر اصیل بیش از گذشته مظلوم و کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

قربانی برگزاری جشنواره‌های تئا‌تر منطقه‌ای سوره در مناطق مختلف کشور را گامی مهم برای جبران خلاهای موجود در این بخش بیان کرد و گفت: حوزه هنری در مدت چهار سال اخیر به جشنواره‌های منطقه‌ای تئا‌تر سوره کشور توجه جدی کرده است.

وی در این راستا یادآور شد: حوزه هنری اعتقاد دارد جشنواره‌های منطقه‌ای سوره فرصتی است که در آن گروه‌های محلی بیشتری می‌توانند در تعامل با یکدیگر قرار بگیرند و از تجارب یکدیگر ‌‌نهایت استفاده را داشته باشند.

قربانی،، با اشاره به سابقه دیرینه استان زنجان در فرهنگ و هنر، گفت: حوزه هنری زنجان سابقه زیادی در فرهنگ و هنر کشور دارد که این موضوع به ویژه در هنر تئا‌تر قابل کتمان نیست.

وی، در این زمینه در پایان سخنان خود اضافه کرد: استان زنجان نیز همانند سایر استان‌ها برای پوپایی و رشد در هنر تئا‌تر به حمایت‌های مالی بیشتری نیاز دارد و این در حالی است که زنجان فقط یک سالن ویژه تئا‌تر دارد که این موضوع مایه تاسف است.

کد خبر : ۳۰۰۵۳۲