خبرگزاری کار ایران

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در کاشان

بهترین تسهیلات دولتی در خدمت اشتغالزایی مناطق محروم است

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور گفت: دولت سهل الوصول‌ترین، راحت‌ترین راه برای ارائه تسهیلات به طرح‌های روستایی را طراحی کرده است و اکنون فرصت در اختیار فرهیختگان و مردم روستا است تا از آن برای شکوفایی و محرومیت زدایی منطقه از آن بهره‌برداری کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کاشان معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور ظهر امروز در جمع مسئولان، بخشداران، دهیاران و کار‌شناسان در سالن جلسات فرمانداری گفت: هفته دولت فرصتی است تا با افتتاح پروژه‌ها به مردم اعلام کنیم که همچنان خدمتگزار مردم هستیم ولی این به معنی آن نیست که تمام دین خود را به مردم ادا کرده‌ایم.

سید ابوالفضل رضوی افزود: اصل و اساس حفظ و نگهداری انقلاب، مردم هستند. آنان انقلاب را به پیروزی رساندند، در هشت سال دفاع مقدس از خودگذشتگی و ایثار کردند و همچنان در صحنه هستند.

وی تأکید کرد: دولت تدبیر و امید نیز با چند تعهد پا به عرصه خدمت به مردم گذاشت، نخست آنکه وعده داده شد با مواضع هوشمندانه در سیاست خارجی و بین الملل و رفع تحریم به گونه‌ای عمل کند که اگر قرار است سانتریفیوژ‌ها بچرخد، چرخ زندگی مردم نیز بچرخد که به این عهد خود وفا کرد.

رضوی اظهار کرد: وقتی دنیا و استکبار جهانی با منطق قوی جمهوری اسلامی مواجه شدند چاره‌ای جز مذاکره ندیدند. و دولت هم بر اساس آموزه‌های دینی و با الهام گرفتن از رهنمودهای قرآنکه می‌فرماید منطق گفتگو مقدم به رویارویی است وارد مذاکره با دیگر کشور‌ها شد و با پیروزی و سربلندی از آن بیرون آمد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور گفت: نتیجه آن شد که در نخستین گام با توجه به شاخص‌های بین المللی وضعیت کسب و کار در ایران از رتبه ۱۵۸ به رتبه ۱۰۰ بهبود پیدا کرده و در کنار آن تورم نقطه به نقطه کاهش پیدا کرد و رونق کسب و کار افزایش داشت و البته باید گفت تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیار داریم و همچنان باید تلاش کنیم.

وی افزود: به گفته فرموده حضرت امام بالا‌ترین عبادت، خدمت به محرومین است. و روستا‌ها و مناطق کمتر توسعه یافته در اولویت برای خدمت رسانی بیشتر است.

رضوی اظهار داشت: با وجودی که بعضی از زیرساخت‌ها در روستا‌ها ایجاد شده است ولی همچنان مهاجرت از روستا‌ها به شهر‌ها کاهش پیدا نکرده است. یکی از دلایل این امر نبود اشتغال برای جوانان تحصیل کرده در روستا‌ها می‌باشد و از طرف دیگر درآمد خانوار در روستا‌ها ۶۰ درصد درآمد خانوار در شهر‌هاست و مجموعه این عوامل ناشی از عدم اشتغال با ثبات و پایدار در روستا‌ها است که در دولت تدبیر امید سیاستگزاری و برنامه ریزی خاصی در جهت رفع این معضل انجام گرفته است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور گفت: رویکرد دولت در این خصوص با استفاده از رهنمودهای مقام معظم رهبری است. ایشان در خصوص تبیین سیاست اقتصاد مقاومتی بر مشارکت مردم تأکید کرده‌اند.

وی تأکید کرد: این یک اصل پذیرفته شده و تجربه موفق است که هرجا مردم در امور مشارکت دارند موفقیت در خور توجهی حاصل می‌شود. اگر در بحث‌های اقتصادی در کشور موفق عمل نکرده‌ایم به خاطر این است که نسبت به این اصل توجه نکرده‌ایم. بخش دولتی را فربه نموده و بخش خصوصی را نحیف نگه داشته‌ایم.

این مقام دولتی تصریح کرد: بخش دولتی از بس بزرگ شده است نمی‌تواند حرکت کند و بخش خصوصی در نقطه مقابل، از ضعف قادر به حرکت نیست و از اینرو باید تلاش کنیم تا دولت را کوچک و چابک نموده و بخش خصوصی را توانمند کنیم.

رضوی افزود: برنامه ریزی دولت تدبیر و امید در روستا‌ها با استفاده از این مسائل است. هیچ کس به اندازه مردم روستا با ظرفیت‌های و امکانات روستا آشنا نیست. مردم روستا و مناطق محروم بهتر تشخیص می‌دهند که قابلیت‌های بالقوه اقتصادی در چه حوزه‌ای نهفته مانده و نیروی انسانی و فرهیخته روستا نیز بیش از متوسط معمول شهری و روستایی‌ست.

وی گفت: از هر ۵ خانوار روستایی یک نفر تحصیل کرده است و این یک سرمایه انسانی با ارزش است. باید ساز و کاری مشخص کنیم که تحصیل کرده‌های روستا دین خود را منطقه خود ادا کنند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور اظهار داشت: قدم بعدی ایجاد یک هسته برای فعالیت‌های اقتصادی با توجه به منابع انسانی است. افرادی که روستایی هستند و به فرصت‌ها و محدودیت‌های روستای خود اشراف دارند. و دولت در قدم بعدی تسهیلات قابل توجهی ارائه می‌دهد تا با شکوفایی طرح‌ها و پروژه‌های پیشنهاد شده رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال در منطقه محقق گردد.

رضوی یادآور شد: به هر میزان که میزان مشارکت بیشتر باشد تسهیلات اعطایی بیشتر خواهد بود. در صورتی که ۵۰ خانوار مشارکت کنند با ۳۵ درصد آورده ۶۵ درصد تسهیلات به کارمزد ۵ درصد تعلق خواهد گرفت و با افزایش میزان مشارکت تسهیلات افزایش پیدا می‌نماید تا جایی که چنانچه ۲۵۰ خانوار یا بیشتر در طرح مشارکت نمایند ۸۵ درصد تسهیلات ارائه خواهد شد.

وی با بیان اینکه ضمانت این تسهیلات تنها داشتن شماره کارت ملی است تأکید کرد: دولت سهل الوصول‌ترین، راحت‌ترین راه برای ارائه تسهیلات به طرح‌های روستایی را طراحی کرده است و اکنون فرصت در اختیار فرهیختگان و مردم روستا است تا از آن برای شکوفایی و محرومیت زدایی منطقه از آن بهره برداری کنند.

سرپرست فرمانداری کاشان نیز در ابتدای این جلسه ضمن گرامی داشت هفته دولت و خیرمقدم به معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور گفت: فرمانداری کاشان از ماه‌ها قبل روی طرح‌های حوزه روستایی کارهای اولیه و کار‌شناسی خود را انجام داده است.

حمیدرضا مومنیان افزود: مناطق روستایی و مناطق محروم شهرستان کاشان فرصت‌های بسیار خوبی در حوزه‌های مختلف دارد ولی لازم است با ایجاد طرح‌های متناسب از این ظرفیت‌های برای ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی استفاده شود.

وی تأکید کرد: لازم است از امکاناتی که دولت تدبیر و امید در این حوزه طراحی و تعریف نموده است استفاده حداکثری در جهت خدمتگزاری بیشتر به مردم صورت گیرد.

کد خبر : ۳۰۰۳۴۲