خبرگزاری کار ایران

رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی

سرانه مصرف گوشت قرمز در کشور پایین است

رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور با بیان اینکه سرانه مصرف گوشت قرمز در کشور پایین است از پرورش نژادهای خاص برای تولید اقتصادی شیر و گوشت قرمز در کشور خبر داد.

به گزارش ایلنا در کرج، مرتضی رضایی با بیان این مطلب روز سه شنبه در نشست خبری موسسه تحقسقات واکسن و سرم سازی رازی کرج گفت: اجرای طرح کلان بهبود نرخ بره گیری در گله‌های عشایر از طرح‌های مهم موسسه تحقیقات علوم دامی کشور است.

وی در ادامه با بیان اینکه عمده تولیدکنندگان گوشت گوسفندی و بز عشایر هستند افزود: با نرخ بره گیری کمتر از ۷۰%، همچنان میزان مرگ و میر دام‌های عشایری در کشور بالاست.

وی در ادامه با بیان اینکه نرخ بره گیری در برخی از مناطق محروم کشور تا ۵۰ درصد متغیر است خاطرنشان کرد: موسسه تحقیقات علوم دامی با سفارش سازمان عشایری کشور، این طرح را در قالب ۱۸ پروژه گله‌های عشایری کشور اجرا کرده است.

وی ادامه داد: اجرای این طرح در مواردی همچون هورمون تراپی و تغذیه تکمیلی منجر به افزایش حداقل یک و نیم برابری بره گیری شده است.

وی، پرورش نژادهای خاص برای تولید اقتصادی شیر و تولید گوشت بومی را از اهداف این طرح عنوان کرد و ادامه داد: این طرح در مناطقی از کشور به خصوص شمال کشور اجرا شده تا نژادهای دو منظوره پرورش یابند و تا کنون به نتایج خوبی نیز رسیده‌ایم.

وی در ادامه با بیان اینکه ۴۵ درصد از تولید ناخالص ملی بخش کشاورزی کشور مربوط به تولیدات دامی است گفت: سالانه حدود دو میلیون و ۸۰۰ هزار تن گوشت مرغ و حدود ۹۰۰ هزار تن تخم مرغ و ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تن شیر، در کشور تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه ۹۶ درصد تولیدات دامی توسط بخش خصوصی و مردم تولید می‌شود افزود: در تلاش هستیم تا بخش تحقیقات علوم دامی با بهره برداران واقعی بخش تولیدکنندگان در بخش‌های طیور، زنبور عسل، گاو شیری، عشایری بیشتر شود.

رضایی در ادامه اجرای طرح راه اندازی ایستگاه ملی تحقیق و توسعه گاو دو منظوره، از دیگر طرح‌های چند سال اخیر این موسسه است افزود: با وجود چالش‌های موجود در چند سال اخیر در بحث اقتصاد شیر و از طرفی نیاز روزافزون واردات گوشت قرمز به داخل کشور این طرح در کشور عملیاتی شد.

وی درادامه با بیان اینکه سیاست‌های جدید این موسسه بر اساس همکاری بین دستگاهی و منطبق با شرایط و نیازهای روزآمد کشور در حوزه تامین و افزایش تولیدات محصولات پروتئینی کشورتعریف می‌شود، مهم‌ترین وظیفه موسسه تحقیقات علوم دامی کشور را تحقیق و پژوهش در حوزه تامین این نیاز‌ها عنوان کرد.

وی در پایان، با بیان اینکه در حال حاضر تولید پروتئین حیوانی از مزیت بالایی در صنعت دامی کشوربرخوردار است بهبود وضعیت تولیدات دامی از مهم‌ترین برنامه‌های موسسه تحقیقات علوم دامی کشور عنوان کرد.

کد خبر : ۳۰۰۱۶۹