خبرگزاری کار ایران

مازندران در عملیات کربلای4 نقش بسیار مهمی داشت

مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس مازندران گفت:برای مراسم استقبال ،تشییع و خاکسپاری شهید غواص و خط شکن مازندران، ستاد استقبال و تکریم در مازندران تشکیل شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از ساری؛عبدالله ملکی در نشست خبری با اصحاب رسانه با اعلام اینکه مازندران  338  شهید را در عملیات کربلای 4 تقدیم اسلام کرد ، اظهار داشت: 40 نفر از شهدای گرامی این عملیات غواص بودند.
 
وی با بیان اینکه عملیات کربلای 4 در محور ابوالخصیب به صورت گسترده  در تاریخ 5 دی 65 به فرماندهی سپاه انجام شد، افزود: مازندران در این عملیات نقش بسیار مهمی داشت.
 
مدیر کل حفظ آثار و نشرارزشهای دفاع مقدس مازندران به270 شهید تازه تفحص شده که بیش از پنجاه نفر از خط شکنان و غواصان از گردان 25 کربلا بودند، اشاره کرد و گفت: از این تعداد شهید 175 نفر غواص و خط شکن دفاع مقدس بودند.
 
ملکی بیان داشت: بعد از گذشت 29 سال از عملیات کربلای 4 ، کمیته جستجوی مفقودین 175 غواص ایرانی را که با دستهای بسته شده به شهادت رسیده و زنده به  گور شدند در منطقه ابوفلوس عراق کشف کردند که پیکر این شهدای پاک و مطهر همراه با 100 رزمنده گمنام دیگر طی مراسمی در تهران تشییع شد.
 
وی  افزود: به غیر از این 175 نفر که در منطقه ابوفلوس کشف شدند ما بقی  شهدا در مناطق عملیاتی مجنون، فاو ، زبیدات، شرق و غرب رودخانه دجله پیدا شدند.
 
ملکی با بیان اینکه از تعداد شهدای کشف شده 30 شهید سهم مازندران شد که از این تعدادهویت 7 تن از شهدای گلگون کفن دفاع مقدس مشخص شد ، گفت: برای مراسم  استقبال ،تشییع و خاکسپاری این عزیزان ستاد استقبال و تکریم در مازندران تشکیل شد.
 
وی با بیان اینکه از 30 شهید غواص و خط شکن مازندران، 23 شهید گمنام و هویت هفت شهید مشخص شده است، گفت: پیکرهای شهیدان شناسایی شده به نامهای شهید محمد صادق معلمی  در ساری، شهید حسینعلی بالویی در بهشهر، شهید سید حسن فاطمی و شهید منصور مهدوی نیاکی در آمل، شهید مسلم رسولی کناری در فریدونکنار، شهید غلامرضا اسدی در نوشهر ، شهید سید رضا فاضلی در چالوس  همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق ( ع) تشییع و به خاک سپرده می شوند.
 
مدیر کل حفظ آثار و نشرارزشهای دفاع مقدس مازندران اظهار داشت: پیکر پاک و مطهر 30 شهید  غواص و خط شکن دفاع مقدس صبح روز 14 مرداد سال جاری از ستاد معراج شهدا در خیابان بهشت تهران تحویل گرفته و صبح 15 مرداد از رامسر غربی ترین شهر مازندران مورد استقبال قرار گرفته  و با عبور از هفت محور مورد استقبال مردم مازندران قرار گرفته و بر دستان  مازندرانی های ولایتمدار تشییع می شود.
 
وی در ادامه مطلب فوق با بیان اینکه در تمام محورها مسئولیت ستاد استقبال با فرمانداران و فرماندهان سپاه و نواحی شهرستانهایی که پیکر پاک شهدا در آنجا تشییع می شود است، افزود: محور یکم ، شامل شهرهای رامسر، شیرود، تنکابن ، نشتارود ، عباس آباد ، سلمان شهر و کلارآباد است که این شهدا از 15 مرداد صبح ساعت 8 مورد استقبال مردم ولایی این شهرها قرار می گیرند.
 
ملکی با بیان اینکه محور دوم در روز 16 مرداد در شهرستانهای چالوس ،نوشهر، نور، رستم رود ، ایزد شهر، محمود آباد می شود ، افزود: در این روز شهدا به دو قسمت تقسیم می شوند که 20 شهید گرانقدر به سمت شهرستان آمل و 10 شهید دیگر نیز از 17 مرداد در اختیار محور سوم که که شامل شهرهای آمل و بابل است گرفته و بر دستان مردم شریف این دو شهر تشییع می شوند.
 
وی افزود: 17 مرداد پیکر 30 آلاله گرانقدر با عبور از محور چهارم در شهرهای فریدونکنار، بابلسر، بهنمیر، سیمرغ و جویبار مورد استقبال عموم قرار می گیرد و سپس در 18 مرداد در شهرهای پل سفید، زیرآب و شیرگاه که جزء محور ششم محسوب می شوند استقبال می شود.
 
مدیر کل حفظ آثار و نشر دفاع مقدس مازندران در ادامه افزود: در همان روز 18 مرداد ادامه محور ششم از شهرستان های گلوگاه، خلیل شهر، بهشهر و میاندرود و بعد ازظهر نیز وارد شهرستانهای نکا و میاندرود می شوند.
 
ملکی با بیان اینکه پیکرهای مطهر این شهیدان در صبح روز 19 مرداد وارد شهرستان قائمشهر می شود، گفت: در ادامه مراسم استقبال در قائمشهر پیکر شهدای 30 غواص و خط شکن دفاع مقدس تحویل ستاد معراج در محل باغ موزه دفاع مقدس مازندران می شود.
 
وی افزود: با تمهیدات اندیشیده شده از سوی ستاد استقبال از شهدای مازندران مقرر شد مراسم وداع با شهدای گرانقدربعد از نماز مغرب و عشاء در جوار مقبره هشت شهید گمنام برگزار شود که ستاد این مراسم حضور 30 الی 50 هزار نفر از مازندرانی های ولایی را پیش بینی کرده است.
 
ملکی با بیان اینکه دکتر رحیم ازغدی به عنوان سخنران و رضا بذری به عنوان مداح در این مراسم حضور یابند،گفت: مراسم تشییع پیکرهای 30 شهید غواص و خط شکن مازندرانی در روز سه شنبه  20 مرداد از ساعت 8  ونیم همزمان با سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع) از میدان شهدای ساری شروع و تا میدان امام (ره) ادامه می یابد.
 
مدیر کل حفظ آثار و نشر دفاع مقدس مازندران اعلام کرد: از 23 شهید گمنام غواص و خط شکن مازندرانی، 2 شهید در حسینه عاشقان کربلا ساری، 3 شهید در میاندرود، 3 شهید در بهشهر، 2 شهید در خلیل شهر، یک شهید در نکا، 2 شهید در پل سفید، 2 شهید در بابل، 3 شهید در محمود آباد، 2 شهید در ایزد شهر، 2 شهید در عباس آباد و یک شهید گرانقدر در پادگان آموزشی شهرستان شیرگاه به خاک سپرده می شود.
 
وی با بیان اینکه از 7 شهید ی که که هویت آنها مشخص شده 6 شهید بسیجی و یک شهید از چالوس پاسدار و متاهل بوده است.
کد خبر : ۲۹۵۲۷۲