خبرگزاری کار ایران

بررسی سناریوهای پیش روی دولت برای انتخاب استاندار

وقتی گزینه دولت اصولگرایان فارس را به چالش می‌کشاند

در حالی که هفته گذشته مجمع نمایندگان فارس در مجلس طی جلسه‌ای با برخی علمای استان نام چند تن را به عنوان گزینه‌های پیشنهادی استاندار فارس به دولت اعلام کردند، وزارت کشور در اقدامی که شاید کمتر کسی فکرش را می‌کرد سید محمد علی افشانی را به عنوان گزینه نهایی این وزارتخانه اعلام کرد تا آب پاکی را روی دست نمایندگان اصولگرای فارس بریزد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مطرح شدن نام محمد علی افشانی به عنوان گزینه نهایی دولت جهت به دست گرفتن کلید ساختمان 6 طبقه میدان امام حسین شیراز کافی بود تا نمایندگان فارس با به تحریر درآوردن نامه‌ای خواستار استیضاح وزیر کشور شوند.

اعلام وصول نشدن این نامه توسط هیات رییسه مجلس بهانه‌ای بود تا این نمایندگان ضمن ترک صحن علنی مجلس در خواست استعفای خود را از طریق رسانه‌ها اعلام کنند.

اعلام استعفای دسته جمعی این نمایندگان در حالی رسانه‌ای شد که براساس مواد 94تا97آیین نامه داخلی مجلس اگر نماینده‌ای بخواهد استعفا دهد باید تقاضای مستدل خود را تحویل رئیس مجلس دهد و رئیس در اولین جلسه علنی آن را اعلام و در دستور کار هفته بعدی مجلس برای رای‌گیری قرار دهد.

پس در واقع براساس این آیین‌نامه هیچکدام از نمایندگان فارس  عملا استعفا نداده‌اند بلکه این اقدام بیشتر شبیه یک قهر سیاسی یا شاید هم تهدید دولت به قهر سیاسی بوده است.

در واقع با توجه به اتفاقی که روز یکشنبه در صحن علنی مجلس رخ داد این‌گونه به نظر می‌رسد که این نمایندگان  یا شناخت کافی از آیین‌نامه داخلی و روند قانونی استعفا ندارند یا اینکه به فرآیند استعفا اشراف کامل دارند ولی می‌خواهند با بکار بردن واژه استعفا حرف خود را به کرسی بنشانند.

این اقدام نمایندگان مجلس که می‌توان از آن به عنوان بی‌نظمی در روند برگزاری جلسه علنی مجلس یاد کرد در حالی صورت می‌گیرد که مقام معظم رهبری در خصوص آداب حضور نمایندگان در مجلس می‌فرمایند:

"به نظر من آن چیزی که در مجلس مهم است حضور نمایندگان محترم سر پست2هاست"، حضور باید منضبط، سر وقت و با رعایت دقیقه و ثانیه باشد هم در داخل صحن مجلس و هم در کمیسیون‌ها"

حمایت اصلاح‌طلبان و حامیان دولت از گزینه وزارت کشور

شایددر ابتدا محمد علی افشانی در میان نام‌هایی مثل محمد ابراهیم انصاری لاری، عبدالحمید معافیان، کریم شور انگیز، اسماعیل تبادار، رحمت الله خسروی و جمشید انصاری برای اصلاح‌طلبان و حامیان دولت در فارس ناآشنا بود اما اعتراض نمایندگان فارس در مجلس به انتخاب دولت، چنان نام وی را بر زبان‌ها انداخت تا باعث شود گروه‌های مختلف اصلاح‌طلب و حامیان دولت بر سر حمایت از گزینه وزارت کشور برای نشستن روی صندلی استانداری فارس به اجماع برسند.

در چنین شرایطی بود که گروهی از فرهنگیان و دانشگاهیان فارس، شورای تدبیر و امید نورآباد و ممسنی، اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان شهر قایمیه، مجمع کارمندان خط امام فارس و تعداد دیگری از گروه‌ها و تشکل‌های اصلاح‌طلب و حامی دولت دقایقی پس از اعلام خبر استعفای دسته‌جمعی نمایندگان فارس در مجلس با صدور بیانیه‌هایی حمایت خود را از گزینه نهایی دولت اعلام کردند.

سه سناریو پیش روی دولت

در شرایطی که استعفای اعتراض آمیز نمایندگان مجلس بازتاب قابل تاملی را در فضای مجازی و رسانه‌ای فارس به همراه داشته است، به نظر می‌رسد پروسه انتصاب استاندار فارس سه تئوری را پیش روی خود می‌بیند.

اتفاق نخست این است که دولت روحانی برانتصاب گزینه مورد نظر خود اصرار می‌کند تا راه آنچه حامیان وی دخالت قوه مقننه در وظایف و اختیارات قوه مجریه است را ببندد. روحانی با این اقدام نمایندگانی که خود نامه استعفای خود را رسانه‌ای کردند را بر سر دوراهی رفتن یا ماندن قرار می‌دهد.

اتفاق دوم این است که داستان معرفی وزیر علوم در فارس تکرار می‌شود و روحانی با خط کشیدن بر روی نام افشانی به عنوان گزینه استانداری و با نشاندن وی در یک پست مهمتر، گزینه دیگری را برای تصدی استانداری فارس معرفی می‌کند.

این در حالی است که در صورت بروز چنین اتفاقی نمایندگان کنونی مجلس دیگر تیر استعفا را در چنته ندارند تا با رها کردن آن دولت را تحت فشار دهند.

اما اتفاق سوم که البته کمی بعید به نظر می‌رسد این است که روز چهارشنبه گزینه مطرح شده در جلسه هیات دولت برای آمدن به فارس، گزینه‌ای باشد که مورد حمایت و اقبال گروه‌های حامی دولت در فارس نباشد. یعنی اینکه روحانی در مقابل خواست نمایندگان کوتاه آمده باشد.

حالا باید منتظر نشست و دید در شرایطی که حمایت از افشانی اجماع اصلاح‌طلبان و حامیان دولت را در مقابل خواست نمایندگان عمدتا غیر همراه بادولت بوجود آورده است، دولت روحانی در خصوص انتصاب استاندار یکی از مهمترین استان‌هایش چه تصمیمی می‌گیرد.

تصمیمی که یا نشان از جواب مثبت به دغدغه‌های حامیانش در فارس خواهد بود یا باعث می‌شود تا نمایندگان اصولگرای فارس در مجلس نگرانی‌های خود را در این خصوص فراموش کرده و سرمست از پیروزی سیاسی مقابل دولت به انتخابات اسفند بیاندیشند.

گزارش: محمد جواد شلتوک کار

 

کد خبر : ۲۹۰۰۸۹