خبرگزاری کار ایران

دبیر خانه صنعت، معدن وتجارت خراسان رضوی

ماهانه ۸ میلیارد تومان مقرری بیمه بیکاری پرداخت می‌شود

دبیر خانه صنعت، معدن وتجارت خراسان رضوی از پرداخت ماهانه ۸ میلیارد تومان مقرری بیمه بیکاری در استان خبر داد و گفت: فضای کسب و کار در استان نسبت به خیلی از استان‌های دیگر کشور چندان مطلوب نیست .

به گزارش خبرنگار ایلنا در مشهد، ابراهیمی در این نشست با تبریک فرا رسیدن روز صنعت و معدن به تلاشگران عرصه کار و تولید اظهار کرد: امسال مراسم این روز پس از ماه مبارک رمضان و در هفته اول مرداد ماه برگزار می‌شود و طی آن از ۳۰ تولید کننده نمونه صنعتی و معدنی که براساس ۲۰ مولفه ارزیابی شده‌اند، تجلیل خواهد شد .

وی افزود: دراین مراسم از پیشکسوتان نمونه، واحدهای تحقیق و توسعه، فنی و مهندسی و مکتشف برتر تجلیل بعمل خواهد آمد .

وی ادامه داد : همچنین از ۳۰ تیرماه لغایت دوم مرداد ماه نمایشگاه صنایع کوچک و متوسط، شرکت‌های بیمه و بانک در محل نمایشگاه بین المللی مشهد آغاز به کار خواهد کرد .

دبیر ستاد گرامی‌داشت روز ملی صنعت و معدن در خراسان رضوی برگزاری جشنواره تولید ملی و رسانه  را از دیگر برنامه‌های این روز اعلام کرد و گفت: همزمان با مراسم بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن، مراسم اختتامیه جشنواره تولید ملی و رسانه با معرفی برگزیدگان رشته‌های خبر، گزارش، گفت‌وگو، یادداشت و بخش ویژه به کار خود پایان خواهد داد.

وی در  ادامه با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد صنعت استان را صنایع کوچک تشکیل می‌دهد با ارائه آماری از وضعیت  تولید خاطرنشان کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس که از سال ۸۹ فضای کسب و کار را  در۲۱ مولفه مورد ارزیابی قرار می‌دهد، در آخرین  گزارش خود رتبه استان خراسان رضوی را ۲۰ اعلام کرده است که این رتبه زیبنده استان نیست .

وی تصریح کرد: در حالی استان در رتبه بیستم در فضای کسب و کار قرار گرفته است، که در شاخص‌هایی که در اختیار کارآفرینان است معمولاً تولیدکنندگان خراسانی رتبه اول تا ششم را به خود اختصاص می‌دهند .

وی اظهارکرد: این موضوع نشان می‌دهد که فضای کسب و کار در استان نسبت به خیلی از استان‌های دیگر کشور چندان مطلوب نیست .

ابراهیمی با بیان اینکه در حال حاضر ۵۷۴۷ واحد تولیدی در استان فعالیت می‌کنند اظهارکرد: از نظر تعداد پروانه بهره‌برداری استان خراسان رضوی رتبه سوم کشور، سرمایه‌گذاری ششم و اشتغال رتبه سوم را به خود اختصاص داده است .

وی با بیان اینکه در سال ۹۳ بیش از ۴۴۸ پروانه بهره‌برداری با ۹۷۶ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صادر شده است، تصریح کرد: این در حالی است در همین سال ۱۳۴۱ جواز تاسیس و توسعه با ۷۰۶۴ میلیارد  تومان سرمایه‌گذاری و بیش از ۳۲ هزار اشتغال صادر شده است.

وی افزود : به این ترتیب ۲/۷ در صد از جوازهای تاسیس و طرح‌های توسعه متعلق با استان بوده است .

وی در ادامه به ظرفیت‌های تولید صنایع استان اشاره کرد و گفت: بیشترین افزایش تولید در گروه‌های کاشی و سرامیک، خودرو، قطعه‌سازی، غذایی و محصولات فولادی به چشم می‌خورد .

دبیر ستاد گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن استان تعداد پروانه‌های کشف معدن را ۵۶۸ فقره، گواهی کشف ۳۶۵ فقره و پروانه بهره‌برداری را ۶۹۵ فقره با اشتغال ۸۴۸۸ نفر در معادن استان اعلام کرد و گفت: با تشکیل اتاق فکر معدن‌کاران در سازمان صنعت، معدن وتجارت اقدامات خوبی برای احیای بخش معدن و نیز جلوگیری از خام‌فروشی در حال تدارک است .

ابراهیمی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره یارانه تولید خاطرنشان کرد: با وجود اینکه قرار بود ۳۰ درصد منابع حاصل از هدفمندی یارانه به بخش تولید اختصاص یابداما تا امروز ریالی به واحدهای صنعتی و معدنی پرداخت نشده است .

وی همچنین از پرداخت ماهانه ۸ میلیارد تومان مقرری بیمه بیکاری در استان خبر داد و گفت: نباید منابع کشور صرف واردات کالاهایی شود که امکان تولید آن در کشور وجود دارد .

دبیر خانه صنعت، معدن وتجارت خراسان رضوی درباره بحث اشتغال صنایع محورغرب مشهد نیز گفت: ۴۰ درصد ظرفیت اشتغال و سرمایه‌گذاری استان در این محور استقرار یافته بنابراین انتقال واحدها به راحتی امکان پذیر نیست .

وی تصریح کرد: براساس آخرین تصمیمات مقرر شده است که واحدهای غیرآلاینده در این محورهم همچنان حضور داشته باشند و هم امکان توسعه برای آنها فراهم شود.

وی در ادامه با اشاره به نرخ سود بالای بانکی تسهیلات تولید در ایران گفت: نرخ تسهیلات یا همان تامین مالی تولید ۱۵ برابر معدل جهانی است که  این مساله قدرت رقابت را از تولید کنندگان گرفته است.

وی افزود: این در حالی است که معدل دریافت مالیات از تولید در دنیا ۱۶ درصد اما در ایران ۲۵ درصد است.

وی در ادامه پرداخت تسهیلات از محل منابع صندوق توسعه ملی و تسهیلات صیانت از تولید با نرخ ۱۶ درصد را  از جمله اقدامات خانه صنعت، معدن و تجارت استان برای گره‌گشایی از مشکلات نقدینگی واحدهای استان عنوان کرد.

ابراهیمی همچنین در خصوص معوقات بانکی تولید گفت: معوقات بانکی در خراسان رضوی برابر با رقم استاندارد جهانی است، این رقم در کشور ۱۸ درصد و در استان فقط ۲/۵ درصد است .

وی در ادامه با گلایه از برگشت منابع بانکی با وجود نیاز واحدهای تولیدی گفت: تا آذرماه سال گذشته مازاد منابع و مصرف بانک‌های استان به ۶ هزار میلیارد تومان رسیده که این رقم با وجود نیاز سرمایه‌گذاران توزیع نشده است .

وی تصریح کرد : به عبارت دیگر در حالی‌که برخی از استان‌ها تا ۱۲۰ درصد منابع خود را مصرف کرده‌اند در خراسان رضوی تنها ۶۰ درصد منابع مصرف شده است .

کد خبر : ۲۸۷۲۲۵