خبرگزاری کار ایران

خروج بانک‌ها از شهرک‌های حاشیه‌ای کرمانشاه، ساکنان را منزوی کرده است

خروج تدریجی بانک‌ها و موسسات مالی از شهرک‌های حاشیه‌ای شهر کرمانشاه زمینه انزوای بیشتر مردم این محلات را فراهم آورده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کرمانشاه، رشد سریع و ناهمگون جمعیت شهری ایران به دلیل مهاجرت از روستا و جنگ تحمیلی در چند شهر بزرگ کشور از جمله کرمانشاه باعث رشد غیراصولی شهرنشینی و ترویج حاشیه‌نشینی و شهرک‌سازی‌های غیر مجاز شده است.

در حال حاضر بخش بزرگی از جمعیت شهری کرمانشاه ساکن چنین مناطقی مانند دولت آباد، ظفر، نوکان، حکمت‌آباد، آناهیتا،کیهان‌شهر، جعفرآباد، آریاشهر و ... هستند.

با وجود کمبود امکانات رفاهی، ورزشی، اقتصادی، آموزشی و ... متاسفانه اخیرا شاهد خروج برخی بانک‌ها و موسسات مالی از محله‌ها و شهرک‌های حاشیه‌ای این شهر هستیم که این امر ظاهرا به علت عدم توجیه اقتصادی شعبه در این مناطق صورت گرفته است.

مدتی است به صورت شفاهی و کتبی مردم برخی از شهرک‌های حاشیه‌ای شهر کرمانشاه نبود شعب بانک در محلات خود را به مسئولان ارشد و اقتصادی این استان اعلام کرده‌اند، ولی تاکنون کاری برای این محلات انجام نگرفته است.

برخی از مدیران بانکی علت خروج شعب خود را از محلات حاشیه‌ای ناکارآمدی بانک در آنجا اعلام کرده‌اند.

علیرضا محمدی محمد، کارشناس مسایل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: از سال‌های گذشته روند خروج بانک‌های دولتی از محلات حاشیه‌ای شهر به عللی که سیاست‌گذاران این بانک‌ها تشخیص می‌دهند، آغاز شده است.

معاون بانک قوامین استان کرمانشاه بیان کرد: بانک یک بنگاه اقتصادی است که اولین هدف آن سودآوری و با دیدگاه تئوری‌های جدید اقتصادی و مالی، افزایش ارزش آتی حقوق صاحبان سهام است و از این منظر انتخاب نقاط دارای توجیه اقتصادی که امکان جذب حداکثری منابع مالی و ارائه خدمات سودآور فراهم باشد، حق بانک است.

این مدرس دانشگاه افزود: لذا مهم‌ترین مسئله‌ای که منتج به عدم توجه به اقشار آسیب‌پذیر شده است، عدم اعمال مسئولیت اجتماعی بانک و نگاه کوتاه مدت و سطحی به مبحث سودآوری است.

21

به هر حال خروج بانک‌ها از شهرک‌های حاشیه‌ای در واقع باری بر دوش حاشیه‌نشینان به دور از امکانات رفاهی و دل شکسته از بیکاری و بی‌مهری برنامه‌ریزان شهری‌ست.

محمدی محمد به راهکارهای برون رفت از این معضل اشاره کرد و گفت: با توجه به پیشرفت تکنولوژی و توسعه بانکداری الکترونیکی و از طرفی توفیق و رشد اقتصادی کشورها با محوریت بازار سرمایه و دارای بانک چابک و کوچک، موضوع خروج بانک‌ها از حاشیه را می‌توان به عنوان یک فرصت نگاه کرد.

معاون بانک قوامین استان کرمانشاه افزود: البته نیاز بانکی شهرک‌های حاشیه‌ای برای سهولت مبادلات پولی بر کسی پوشیده نیست.

این کارشناس اقتصادی نصب و راه‌اندازی خودپرداز و اتاق‌های 724 جدید با امکان دریافت و پرداخت وجه نقد و نیز توانایی انجام کارهای بانکی را از راهکارهای موجود برای برون‌رفت از این معضل جدید حاشیه‌نشینی اعلام کرد.

وی یادآور شد: تکلیف به بانک‌های دولتی (ملی، مسکن، کشاورزی، پست بانک، صنعت و معدن و توسعه صادرات) برای حفظ شعب خدماتی در حاشیه‌ها به منظور توجه به مسئولیت اجتماعی آنها و تقویت رفاه عمومی و عدالت اجتماعی و نیز فعالیت بانک‌ها در شهرک‌های حاشیه‌ای زمینه‌ساز رونق اقتصادی خواهد بود.

این کارشناس مسایل اقتصادی بیان کرد: دلیل خروج بانک‌ها از شهرک‌های حاشیه شهر، عدم سودآوری یا حتی زیان‌دهی است، البته این ایده قابل قبول نیست و در بلند مدت انجام امور عام المنفعه، خداپسندانه و عدالت‌گستر، خود نوعی تبلیغ خواهد بود.

محمدی محمد به نقش موسسات مالی و بانک‌ها در پر کردن این خلا اشاره کرد و افزود: در ایران به جز بانک‌هایی که به امور تخصصی خود می‌پردازند؛ مابقی بانک‌ها از جمله بانک دولتی ملی و سایر بانک‌های عامل؛ همه امور بانکی تجاری، صنعتی، کشاورزی و ... را انجام می‌دهند، لذا اتخاذ تدابیری جهت احداث شعبه در حاشیه شهرها مثمر ثمر خواهد بود.  

به گزارش خبرنگار ایلنا از چند سال پیش برخی بانک‌های دولتی در شهرک‌های حاشیه‌ای کرمانشاه مانند کیان‌شهر به تدریج شعب خود را در این محلات تعطیل کرده‌اند و همین امر باعث ایجاد مشکلات بسیاری از جمله ازدیاد مسافرت‌های درون شهری برای شهروندان این محلات شده است.

 

کد خبر : ۲۸۶۹۱۳