خبرگزاری کار ایران

استاندار گیلان

نگاه جامعه به معتادان بازپروری شده اصلاح شود

استاندار گیلان با اشاره به اینکه تنها 20 درصد از معتادان بهبودیافته پاک می‌مانند، گفت: یکی از دلایل این امر عدم پذیرش آنها توسط جامعه است.

به گزارش ایلنا از رشت، محمد علی نجفی امروز در مراسم امحاء بیش از 900 کیلوگرم موادمخدر که به مناسبت بزرگداشت روزجهانی مبارزه با موادمخدر در گیلان برگزار شد، ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهید دکتر بهشتی و 72 تن از یاران امام و نیز شهدای مبارزه با موادمخدر اظهار کرد: در مبارزه با موادمخدر نیاز به جدیت است که این مهم در پویایی  اقدامات و تحرکات در آمار و ارقام گیلان مشهود است.

وی به شعار روز جهانی مبارزه با موادمخدر که بیایید با هم زندگی کنیم و جامعه‌ای عاری از مواد مخدر بسازیم اشاره و خاطر نشان کرد: این شعار زمانی تحقق می‌یابد که با توسعه اشتغال، ایجاد درآمد پایدار و آگاه‌سازی جامعه محیطی امن برای مردم مهیا کنیم.

نجفی، گردش مالی سوداگران موادمخدر در جهان را 4 هزار و پانصد میلیارد دلار عنوان و خاطرنشان کرد: حدود 10 میلیون قاچاقچی در سراسر دنیا با سود خالص 500 تا 600 میلیارد دلار در این بازار حضور دارند.

رئیس شورای تأمین استان با بیان اینکه این رقم درآمد چند دهه بسیاری از کشورهاست گفت: این حضور فعال نشان دهنده وجود مخاطرات جهانی و منافع عده‌ای از سوجویان است که باعث می‌شود برای کسب سود به هر اقدامی دست بزنند.

وی بر ضرورت حفاظت بیشتر از مرزها تأکید و یادآور شد: با وجود اینکه بخشی از موادمخدر از طریق ترانزیت جابه جا می‌شود اما وسعت مرز مشترک با افغانستان به میزان هزار و دویست کیلومتر حجم گسترده‌ای است که کنترل این بخش کار آسانی نیست.

رئیس شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر گیلان به تلاش دستگاه‌های مختلف برای بازپروری معتادان اشاره و خاطرنشان کرد: با این همه تلاش صورت گرفته بیست درصد از بهبودیافتگان پاک می‌مانند که یکی از دلایل عدم پذیرش آنان توسط جامعه است که باید در این نگرش اصلاحاتی انجام گیرد.

وی با اشاره به اینکه هشتاد درصد مصرف کنندگان به کار توزیع موادمخدر نیز می‌پردازند گفت: در این میان کسانی هستند که ابتدا فرد را آلوده به این مواد سپس آنها را برای مقاصد خود به اختیار می‌گیرند.

استاندار گیلان به انتظارات جامعه از مسئولان شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر اشاره کرد و استفاده از ظرفیت خیرین و ورود دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش در این مسئله خانمان‌سوز را از اقدامات موثر دانست.

وی تصریح کرد: گیلان در پایان نامه‌های ارشد و دکتری شاخص است و باید موضوعات به این مسیر هدایت شود تا از این معضل که هر خانوار می‌تواند به آن گرفتار شود جلوگیری کرد.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به نقش موثر رسانه‌ها گفت: رسانه ملی، جراید و صداوسیما باید به صورت فعال و جدی در بحث مواد مخدر وارد شوند تا با تبلیغات موثر به کاهش آمار موجود کمک کنند.

وی خاطرنشان کرد: افرادی که اهل قلم هستند باید با ارائه راهکارها و پیشنهادات در فعالیت‌های پیشگیرانه همکاری کنند.

رئیس شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان ظرفیت‌های اجتماعی بعد از انقلاب را بسیار زیاد دانست و گفت: باید از ظرفیت مساجد، بسیج و تریبون‌های مختلف بهره‌مند شد بالاخص روحانیون در سخنرانی‌های خود به بیان مسائل و مشکلات اجتماعی بپردازند.

نجفی پرداختن به کرامت انسانی و ارزش‌های اجتماعی در ماه مبارک مضان را بسیار تأثیرگذار توصیف و خاطرنشان کرد: دستگاه‌ها باید بدون موازی‌کاری و با برنامه‌ریزی‌های هماهنگ، منسجم و همکاری متوازن با اندیشه واحد به مقوله مبارزه با موادمخدر  بپردازند.

 

کد خبر : ۲۸۶۷۹۹