خبرگزاری کار ایران

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خبر داد

ورود 95 درصد فاضلاب خانگی به محیط زیست البرز

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز با اشاره به مدیریت نشدن فاضلاب‌های خانگی و صنعتی در این استان، گفت: حدود 95 درصد فاضلاب‌های خانگی در این استان وارد محیط زیست می‌شود.

به گزارش ایلنا، حسین محمدی، روز سه شنبه در نشست هم‌اندیشی قضات و کارگزاران محیط زیست استان البرز که در سالن اجتماعات دادگستری استان البرز برگزار شد، افزود: در استان البرز فقط در شهر کرج یک تصفیه خانه فاضلاب‌های خانگی وجود دارد که این تصفیه‌خانه نیز با ظرفیت پایینی در حال فعالیت است.

وی اظهار داشت: با ورود 95 درصد از فاضلاب‌های خانگی که بدون مدیریت محیط زیستی وارد محیط می‌شود، کشاورزان نیز از این فرصت سوء استفاده کرده و عمده محصولاتشان را با این فاضلاب‌ها آبیاری می‌کنند.

وی گفت: فاضلاب‌های صنعتی نیز به مراتب بدتر از فاضلاب‌های خانگی هستند که بخش عمده‌ای از این فاضلاب‌ها در سطح استان وارد محیط شده و مورد استفاده کشاورزی قرار می‌گیرد.

محمدی بیان داشت: با ورود مواد سنگین صنعتی به محیط زیست و ورود این مواد از طریق محصولات کشاورزی به بدن مردم اکنون در این استان با سونامی سرطان مواجه هستیم.

وی با تاکید بر اینکه ایران سابقه 10 هزار ساله در حفاظت محیط زیست دارد که این موضوع جزو افتخارات ما ایرانی هاست، گفت:ایرانیان برای حفظ نسل حیوانات وحشی گوسفند را اهلی کردند و صنعت دامپروری از ایران باستان به سایر نقاط جهان گسترش یافت و همچنین بیش از 10 گونه زراعی که در جهان نیاز غذایی جهان را برطرف می کند خاستگاهش از ایران بوده است.

وی در خصوص روز درختکاری گفت: از سه هزار پیش ایرانیان در این روز درخت غرس می کردند و اولین گارد حفاظت محیط زیست در زمان خشایار شاه شکل گرفت و در زمان ایران باستان برای خاطیان آلوده کننده آب جریمه تعیین می‌شد.

محمدی اظهار داشت: با ظهور اسلام در کشور ایران بحث تفکر و حفظ محیط زیست به اوج تکامل خود رسید و دهها حدیث و روایت در خصوص حفظ محیط زیست داریم.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت اسف بار محیط زیست در دهه‌های اخیر، افزود: کرج از قدیم به عنوان باغشهر معروف بوده ولی اکنون 50 درصد سطوح فضای سبز این کلانشهر از بین رفته است.

وی همچنین به وضعیت مخاطره آمیز آلودگی هوا در البرز اشاره کرد و اضافه کرد: باغات و حریم شهر کرج از جمله باغ سیب کرج به صورت عمدی در حال خشک شدن هستند و فجایع زیست محیطی عمیقی در این استان در حال شکل گرفتن است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز ادامه داد: در استانی زندگی می کنیم که 10 برابر میانگین کشور جمعیت دارد و حدود 18 درصد ترافیک برون شهری کشور در این استان اتفاق می افتد.

وی بیان داشت: همچنین چهار هزار واحد تولیدی صنعتی بدون ضوابط زیست محیطی در حال فعالیت هستند و همین حدود بدون شناسنامه فعال هستند.

محمدی گفت: از گذشته استان البرز حیات خلوتی برای استان تهران بوده و هر صنعت آلاینده ای را برای دور کردن از تهران به این استان فرستاده اند که نه محیط زیست و نه سازمان صنایع می تواند آن ها را مدیریت کند.

وی یکی از مشکلات اساسی این استان را آلودگی هوا دانست و افزود: کمتر از 100 واحد به سیستم فیلتراسیون و کمتر از 10 واحد به سیستم پایش آنلاین لحظه ای مجهز هستند و از هفت شهرک صنعتی استان فقط یک شهرک به تصفیه خانه استاندارد مجهز است.

کد خبر : ۲۸۲۶۸۰