خبرگزاری کار ایران

از طریق تامین آب چاه‌های کشاورزی؛

کشت برنج و ذرت در کهگیلویه، ممنوع شد

رئیس اداره منابع آب کهگیلویه، چرام و لنده در استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: به دلیل خشکسالی‌های چند سال گذشته و کاهش آب سفره‌های زیرمینی، کشت دو محصول پرآب «برنج» و «ذرت» در این شهرستان از طریق تامین آب چاه‌های کشاورزی ممنوع شد.

علی آران، چهارشنبه در گفت‌و‌گو با ایلنا از یاسوج افزود: وضع کنونی منابع آبی در شهرستان‌های کهگیلویه، چرام و لنده در استان کهگیلویه و بویراحمد نگران کننده و ما مجبوریم از کشت دو محصول پرآب «برنج» و «ذرت» جلوگیری کنیم. 

وی، با تشریح وضع منابع آبی زیرزمینی در کهگیلویه، چرام و لنده، اظهار کرد: هیچ بهره‌برداری حق کشت «برنج» و «ذرت» و تامین آب آنها از طریق چاه‌های کشاورزی را ندارد. 

رئیس اداره منابع آب کهگیلویه، چرام و لنده گفت: از همه مسوولان کشوری و استانی  می‌خواهیم برای تامین آب این شهرستان‌ها در حوزه کشاورزی از طریق «سد مارون» چاره اندیشی کنند. 

آران افزود: اکنون دواکیپ به صورت مستمر در حال اطلاع‌رسانی به کشاورزان این شهرستان‌ها بوده و تصمیم نداریم از طریقابزار دیگری،  از کشت این محصولات پرآب جلوگیری کنیم. 

وی، از جهادکشاورزی معرفی محصولات مناسب برای  کشت کشاورزان شهرستان‌های کهگیلویه، چرام و لنده را از سوی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد،  را خواستار شد.

رئیس اداره منابع آب کهگیلویه، چرام و لنده، سطح زیرکشت محصولات کشاورزی در این شهرستان‌ها را ۳۰ هزار هکتار اعلام کرد و یادآورشد: واقعا شرایط نامطلوبی در حوزه منابع آبی زیرمینی داریم. 

شهرستان‌های کهگیلویه، چرام و لنده از مناطق گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد محسوب می‌شود که دمای هوای در این شهرستان‌ها به مرزه ۵۰ درجه بالای سانتیگراد نیز می‌رسد.

کد خبر : ۲۸۰۰۱۳